چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شمعدان آویز


شمعدان آویز
روشنایی شمع همواره نوری شاعرانه محسوب می شود كه می تواند به گوشه و كنار فضای منزل شما زیبایی ببخشد. این شمعدان آویز كه به راحتی با هر ظرف شیشه ای كوچك و لبه داری می تواند نمونه ای از آن را ساخت نیز می تواند زینت بخش گوشه ای از اتاق خواب، آشپزخانه یا اتاق نشیمن خانه شما باشد. این شمعدان را می توانید با ظروف شیشه ای كوچك در اشكال مختلف بسازید تنها كافی است ظرف شما اندكی لبه داشته باشد تا از آن برای بستن زنجیر به دور ظرف استفاده كنید. در اینجا شمعدان با رنگ های خانواده آبی با طرح مرمری رنگ آمیزی شده است اما شما می توانید از ظروف شیشه ای رنگین آبگینه بهره بگیرید و یا ظرف مورد نظرتان را به اشكال مختلف رنگ بزنید یا حتی با روش ویترای روی آن طرح و نقش مورد نظرتان را نقاشی كنید.
●وسایل مورد نیاز:
یك ظرف شیشه ای كوچك لبه دار، رنگ مخصوص شیشه: آبی روشن، آبی فیروزه ای، آبی لاجوردی و سفید یخی، مقداری زنجیر، ۵ حلقه كوچك به رنگ زنجیر، یك عدد قلاب برای نصب شمعدان از سقف، یك عدد قلم موی نرم متوسط، چند عدد خلال دندان، انبردست و سیم چین، شمع وارمر.
با پیچیدن یك قطعه نخ یا ریسمان به دور دهانه ظرف در زیر لبه آن محیط دور دهانه را اندازه گیری كنید. یك قطعه زنجیر را هم اندازه با محیط دور ظرف اندازه گیری كنید و ببرید. سپس آن را از وسط به دو نیمه تقسیم كنید. برای بریدن زنجیر از سیم چین استفاده كنید. ارتفاع زنجیر برای آویزان كردن شمعدان را تعیین كنید و با توجه به آن دو قطعه زنجیر هم اندازه جدا كنید. با استفاده از انبردست یكی از حلقه ها را باز كنید و دو قطعه زنجیر دور دهانه ظرف را در آن بیندازید. زنجیر را دور دهانه ظرف زیر لبه آن قرار دهید و دو سر دیگر آنها را با استفاده از یك حلقه دیگر به هم متصل كنید. هر یك از قطعات زنجیر كه برای آویزان كردن شمعدان آماده كرده اید را با استفاده از یك حلقه دیگر به دو حلقه طرفین زنجیر دور دهانه وصل كنید و در آخر انتهای این دو زنجیر را با یك حلقه دیگر به هم متصل كنید تا از آن برای آویزان كردن شمعدان به قلاب بهره بگیرید. حال كه زنجیرها كاملاً آماده شده اند می توانید زنجیر را با باز كردن یكی از حلقه های زنجیر دور دهانه از ظرف جدا كرده و كنار بگذارید تا پس از رنگ آمیزی ظرف دوباره به صورت اول به آن نصب كنید. لكه های كوچكی از رنگ های سفید و انواع آبی را روی ظرف در كنار هم بگذارید و سپس با استفاده از خلال دندان این رنگ ها را در یكدیگر بكشید و به آنها فرم های پیچشی مشابه آنچه در سنگ مرمر مشاهده می كنید بدهید. رنگ را در همه قسمت های ظرف به صورت لایه ای نازك و یكنواخت بگذارید و برای جلوگیری از باقی ماندن اثر انگشتانتان بر روی رنگ بهتر است ظرف را وارونه روی یك قطعه مقوا بگذارید و هنگام نیاز آن را بچرخانید. بگذارید رنگ كاملاً خشك شود. معمولاً رنگ شیشه باید یك شب بماند تا كاملاً خشك شود. حالا كافی است زنجیر را دوباره دور لبه ظرف ببندید. برای فیكس كردن رنگ روی ظرف ممكن است از یك یا دو لایه وارنیش نیز استفاده كنید. شمع وارمر را پس از آویزان كردن شمعدان از قلاب نصب شده به سقف در آن قرار دهید و روشن كنید.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید