پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چیپس بخورید تا بیمار شوید!


چیپس بخورید تا بیمار شوید!
شاید یكی از تنقلاتی كه مردم بر این باورند كه دارای انرژی غذایی و كالری است، چیپس باشد. برای مثال خیلی‌ها می‌گویند كه لواشك، آلوچه، انواع پفك و... دارای كالری نیست، اما از آنجا كه (چیپس) از سیب‌زمینی تهیه می‌شود و دارای كالری است، این خوراكی را نسبت به دیگر تنقلات بهتر می‌پسندند.اما چیپس، آن سیب‌زمینی معمولی كه ما
می‌خوریم و از آن كالری می‌گیریم، نیست. چیپس به چند دلیل از تنقلات پرطرفدار است، یكی به خاطر شور بودن آن، دیگری به خاطر تبلیغات سرسام‌آور تلویزیونی كه كودكان وحتی بزرگسالان را به سوی خود می‌كشاند و علت بعدی آن به خاطر طعم آن با اسانس‌های مختلف است، كه طی سال‌های اخیر رواج پیدا كرده است، اما با این حال، چیپس مورد تایید متخصصان تغذیه، نیست.متاسفانه در چیپس تركیبی به نام (آكریل آمیه) وجود دارد كه مصرف این ماده از واكنش آسپارژین (واحد تشكیل‌دهنده پروتئین‌ها) با قندهایی مثل فروكتوز و گلوكز حاصل می‌شود كه در درازمدت سرطان‌زاست. تحقیقات نشان می‌دهد، كسانی كه از چیپس به طور مرتب استفاده می‌كنند، ۷۵ بار بیش از مقدار هشداردهنده، آكریل آمیه وارد بدن خود می‌كنند.گفتنی است در كشور ما كنترل دقیقی بر كارگاه‌ها و حتی كارخانجات تولید چیپس وجود ندارد و مشخص نیست كه چه روغنی با چه درجه حرارتی و برای چه مدت در تهیه چیپس به كار می‌رود. با توجه به پایین بودن سطح آگاهی تولیدكنندگان كارگاهی این چیپس، استفاده مكرر از روغن و حرارت‌های بالا برای مدتی طولانی بسیار دیده می‌شود كه به نظر نمی‌رسد اقدامی اساسی در جهت بهبود آن صورت گرفته باشد. از این رو به خانواده‌ها توصیه می‌شود كه مصرف چیپس را در سطح خانواده‌ها به حداقل و ترجیحا به صفر برسانند.
از مسئولان وزارت بهداشت انتظار می‌رود كه بر روی كارخانه‌های تولیدی چیپس، نظارت بیشتری صورت گیرد تا خطری فرزندانمان را تهدید نكند.
منبع : مجله خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید