جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

احیای یک کتاب بی دقت و زحمت


احیای یک کتاب بی دقت و زحمت
كتاب: حقوق مؤمنان
ناشر: بنیاد بعثت قم
نویسنده: علی اسلامی
كتاب حقوق مومنان مجموعه ای متشكل از پنجاه حدیث از رسول اكرم(ص) و اهل بیت(ع) است كه سعی در بیان گوشه ای از حقوق مؤمنان بر یكدیگر دارد.
حقوق مومنان برگردان كتاب «قضاء حقوق المومنین» تالیف «سدیدالدین ابوعلی بن طاهر الصوری»، از عالمان شیعی قرن ۶ ه.ق می باشد كه علی اسلامی آن را به فارسی ترجمه كرده است.
این كتاب نه در حد یك كتاب كه كتابچه ای است ۴۸ صفحه ای و به صورت نكات پندآموز اخلاقی تهیه و تنظیم شده است، هرچند كه خود مترجم نیز به این امر اشاره كرده و دغدغه خود را در مقدمه كوتاه كتاب، آشنایی مردم با گوشه ای از وظایف خود از منظر امامان معصوم و شخص پیامبر اكرم(ص) ذكر كرده است.
كتبی كه بر پایه احادیث معصومین تنظیم و به رشته تحریر درمی آیند، باید بر اساس منابع موثق باشند، اما در این كتاب به جز تكیه بر مفاد كتاب اصلی و آوردن عین ترجمه، هیچ منبعی دیگر ذكر نشده است، در پاورقی كتاب هم تنها متن عربی احادیث آمده و خواننده از ابتدا فرض بر این می گیرد كه تمامی احادیث ذكر شده، از طرف مؤلف تأیید شده و تنها باید به خواندن ترجمه بسنده كند، حتی مترجم محترم هیچ معرفی ای از نویسنده كتاب كه از عالمان شیعی قرن ششم لبنان است به عمل نیاورده است. می توان گفت: این كتاب به صورت فهرست وار، ۵۰ حدیث از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) گردآوری كرده و بی آن كه خود را درگیر صحت و سقم احادیث كند آن را به خواننده خود ارائه می كند، هرچند به نظر می رسد همین سادگی و پرهیز از مباحث اضافی كتاب باعث شده تا كتاب به چاپ دوم برسد.
علیرضا واصف
منبع : همشهری


همچنین مشاهده کنید