جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نخستین سردبیر یک نشریه که متهم به افترا زدن شد و بی گناه به زندان افتاد(در این روز ۲۸ جولای )


نخستین سردبیر یک نشریه که متهم به افترا زدن شد و بی گناه به زندان افتاد(در این روز ۲۸ جولای )
جان پیتر زنگر John Peter Zenger نخستین روزنامه نگار جهان كه به اتهام « افترا » به زندان افتاده بود ۲۸ ژوئیه ۱۷۴۶ بدرود حیات گفت. زنگر از آلمان به آمریكا مهاجرت كرده بود و چون در آلمان در صنعت چاب و نشر كار كرده و دارای تجربه بود ، در نیویورك به استخدام ناشر نشریه « نیویورك گازت » درآمد. در آن زمان هنوز آمریكا یك مهاجرنشین انگلیسی بود و بر هر گوشه اش یك فرماندار انگلیسی حكومت می كرد كه از لندن اعزام می شدند.
در سال ۱۷۳۳ ویلیام كازبی فرماندار انگلیسی نیویورك معاون خود و قاضی شهر را بدون دلیل بركنار كرد و این دوتن تصمیم گرفتند كه مراقب كارهای فرماندار باشند و به افشاءگری و انتقاد بپردازند. برای این كار نیاز به یك نشریه داشتند و هفته نامه
« نیویورك ویكلی جرنال » را راه اندازی و چون اهل این حرفه نبودند « زنگر » را مدیر و سردبیر آن كردند و به وسیله آن به انتقاد از كارهای فرماندار پرداختند و چند نسخه از هرشماره را هم برای اطلاع دولت انگلستان به لندن فرستادند و هربار «كازبی» مورد بازخواست قرار می گرفت .
فرماندار كه در عین حال عهده دار وظایف پلیس بود وقتی كه چنین دید « زنگر » را به اتهام زدن افترا و تهمت دستگیر ساخت ، برایش یك قرار تامین بسیار سنگین تعیین كرد ، او رادر نوامبر ۱۷۳۴ به زندان فرستاد و در اوت سال بعد پرونده اش به دادگاه ارسال داشت و عذر آورد كه تكمیل نبوده است و به این ترتیب« زنگر » ده ماه در زندان بود كه محاكمه اش شروع شد.
صاحبان هفته نامه «هامیلتون» زبردست ترین وكلای وقت را برایش گرفتند و او در جلسات دادگاه ثابت كرد كه مطالب منتشره گزارش عادی و انتقاد سازنده بوده ، نه افترا و هیات منصفه قانع شد و« زنگر» را مجرم ندانست و آزاد گردید و شماره ۱۸ اوت سال ۱۷۳۵ هفته نامه را كلا اختصاص به شرح ما وقع داد و همین امر باعث شد كه نیم قرن بعد ، پس از استقلال ایالات متحده و تدوین قانون اساسی به این موضوع توجه شد و مجازات زندان و بازداشت روزنامه نگار ممنوع گردید .در آمریكا محكومیت به خاطر افترا( لایبل ) جریمه دارد و روزنامه نگار محكوم باید غرامت شاكی را بدهد یا جلب رضایت کند . تنها اتحادیه روزنامه نگاران است كه می تواند مجازات حرفه ای نیز نسبت به محكوم اعمال كند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید