پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مطمئن سفر کنید


مطمئن سفر کنید
●توصیه های ایمنی قبل از سفر
۱- قبل از آغاز سفر، لازم است بازدیدهایی را از خودرو خود به عمل آورید. انجام یك بازدید ساده و كوتاه، قبل از سفر، به شما كمك می كند سفری بی خطر و مطبوع داشته باشید. پیش از حركت و روشن كردن موتور، ابتدا فشار باد لاستیك ها را كنترل كرده و دقت كنید لاستیك ها ترك، خرابی و یا ساییدگی نداشته باشند(حتی تایر زاپاس).
۲- نشت روغن، بنزین، آب و مایعات دیگر را به دقت مورد بازدید قرار دهید. از سالم بودن و كار كردن چراغها، اطمینان كامل حاصل نمایید. همراه داشتن آچار چرخ و جك، ضروری است. میزان آب رادیاتور و شیلنگ های مربوطه در قسمت جلویی رادیاتور را بازدید كنید كه مسدود نشده باشد. میزان بودن آب باتری، روغن ترمز و كلاج، وضعیت تسمه پروانه و نشت لوله های بنزین را كنترل كنید.
۳- بعد از روشن كردن موتور، از صحت كار سرعت سنج و سایر وسایل اندازه گیری اطمینان حاصل كنید. از ترمزها و صحت كار آنها، در محل امنی مطمئن شوید. به صداهای غیرعادی و اضافی موتور، توجه كنید. در صورتی كه عیب یا نقص مشاهده نمودید، حتماً نسبت به رفع آن اقدام نمایید و چنانچه همه قسمتهای خودرو، درست كار می كردند، با اطمینان و آسودگی خاطر، از سفر خود لذت ببرید.
●رانندگی در آزاد راهها
۱- اطمینان از سلامت وسیله نقلیه (لاستیكها، چراغهای راهنما، ترمز و...)
۲- خود و دیگر سرنشینان را به استفاده از كمربند ایمنی عادت داده و كودكان را به ضرورت استفاده از كمربند ایمنی به هنگام رانندگی، آموزش دهید.
۳- پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه، با توجه به سرعتهای مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (كندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حركت نمایید.
۴- در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط كامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.
۵- از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان خودرو در هنگام حركت، اطمینان حاصل كنید و حواستان متمركز رانندگی باشد.
۶- سعی كنید در هنگام رانندگی، با سرنشینان خودرو و تلفن همراه صحبت نكنید.
۷- در هنگام نزدیك شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و كاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی؛ در مسیری كه قبلاً پیش بینی كرده اید، قرار گیرید.
۸- در پشت فرمان خودرو، نگهبان جان خود و همسفران باشید و با سرعت مناسب و اعصابی آرام، رانندگی كنید.
۹- جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نكنید.
۱۰- هنگام سفر، كنار آزاد راه توقف نكنید. با كمی حوصله به نزدیكترین پاركینگ (توقفگاه) می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف؛ خودرو را به شانه خاكی راه هدایت نمایید.
۱۱- از پاك نمودن شیشه ها و چراغهای خودروی خود غفلت نكنید.
۱۲- از بین خطوط، رانندگی كنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال ننمایید.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید