جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مدنی سیاسی


مدنی سیاسی
● مفاهیم كلیدی جامعه شناختی در قالب دوگانه ها
▪ مدنی civil :جامعه شناسان معمولا تمایز مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به روشنی مشخص نمی كنند. با تغییر اندیشه ها در باب رابطه متغیر میان دولت، اقتصاد و جامعه، دیدگاه ها درباره جامعه مدنی نیز تغییر می كند. اما به طور سنتی و كلی، جنبه های اجتماعی، نمادین و هنجارین زندگی روزمره، شكل دهنده جامعه مدنی هستند و سایر جنبه ها به اقتصاد سیاسی مربوط می شوند.
▪ سیاسی political: عرصه سیاسی، كانون تمركز آن دسته از مناسبات اجتماعی است كه بر جهت گیری، كنترل و مدیریت دولت تاثیر می گذارند. البته كمتر امر اجتماعی ای است اگر باشد كه به سیاست ربطی نداشته باشد، ولی امور سیاسی نیز همیشه توسط دولت و احزاب هدایت نمی شوند.
● مفاهیم مرتبط:
▪ دولت state :دولت ها در طول تاریخ اشكال متنوع و متغیری داشته اند. اما دولت مدرن، مجموعه ای از نهادهای مدرن است كه شامل نهادهای قضایی، اجرایی، تقنینی، مدیریت مركزی و محلی، پلیس و ارتش می شود. دولت به عنوان نظام نهادی سلطه سیاسی عمل می كند و می تواند به نحو مشروع اعمال قدرت نماید.
▪ شهروندی citizenship: به عضویت در یك دولت و حقوق و تكالیف همراه با این عضویت گفته می شود. شهروندی مقوله ای فرهنگی است، نه طبیعی. این مفهوم به رابطه تنگاتنگی كه میان فرد و قدرت مركزی جامعه برقرار است، اشاره دارد.
▪ آزادی های مدنی:civil liberties به حقوق شهروندانی گفته می شود كه از طریق پرداخت مالیات، حق رٲی و پیروی از قانون، به طور كامل به عضویت كشور درآمده اند. این حقوق به وظایفی وابسته اند و از دولتی به دولت دیگر تغییر می كنند، مثل آزادی بیان.

فران تونكیس
حمیدرضا جلائی پور
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید