پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

افسردگی


افسردگی
افسردگی به دلیل شیوع بالا در جوامع بشری از طرف برخی از محققین سرماخوردگی بیماریهای روانی لقب گرفته است. به طور متوسط حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم از سطوح مختلف این بیماری رنج می‏برند و حداقل ۱۲ درصد مردم در طول زندگی نیاز به درمان پیدا می‏كنند. اختلال افسردگی در زنها شایعتر از مردان است. در این جا بایستی بین خلق افسرده به عنوان یك واكنش طبیعی كه اكثریت مردم نسبت به فقدان‌ (یعنی از دست دادن عزیزی) از خود نشان می‏دهند و بیماری افسردگی تفاوت قایل شد. بیماری افسردگی معمولاً در پی شكست، از دست دادن و ناكامیها به شكل خلق پایین و حالت غمگینی نمود پیدا می‏كند. در افسردگی شخص به دلیل شدت علائم افسردگی در بسیاری از جنبه‏های كاركردی خویش دچار مشكل می‏شود.
● سبب شناسی بیماری
افسردگی از تعامل بین چند عامل مختلف حاصل می‏شود. نشان داده شده است كه شروع و سیر آن به عوامل مختلفی چون زیست شناختی، روانی، محیطی و عوامل روانی ـ اجتماعی مربوط می‏شود. از آن میان می‏توان به مواردی مانند: اختلال در كاركرد واسطه‌های شیمیایی- عصبی، كم‌كاری تیروئید، سابقه افسردگی یا الكلیسم در خانواده، از دست دادن والدین در دوران كودكی یا مورد بی توجهی آنان قرار گرفتن، نبود حمایت اجتماعی مناسب، وجود رویدادهای منفی در زندگی فعلی و خانوادگی اشاره نمود.
● نشانه‏های بیماری
شخصی كه دچار افسردگی بیمارگون می‏شود، احساس غمگینی می‏كند و اغلب به گریه می‏افتد. احساس گناه عذابش می‏دهد و معتقد می‏شود كه در حق دیگران كوتاهی می‏كند. بیش از حد معمول تحریك پذیر می‏شود و احساس اضطراب و تنش می‏كند. دچار مشكلاتی در رابطه با میزان خواب و خوراك و تمركز می‏شود. انرژی فرد كاهش می‏یابد و احساس خستگی و كاهش لذت از انجام اعمال روزمره می‏نماید. افكار آزار دهنده‏ای چون تنفر از زندگی، ناامیدی و آرزوی مرگ و گاه افكار مربوط به خودكشی در این بیماران مشاهده می‏گردد. بر اساس آمار ۱۵% این بیماران به دلیل خودكشی جان خود را از دست می‏دهند، كه اگر درمان و مراقبت خوبی داشته باشند می‌توان از آن پیشگیری كرد.
● درمان
درمان بیماری افسردگی به‌صورت دارویی و غیر دارویی موفقیت چشمگیری تا كنون داشته است. در بسیاری از موارد اقدام به موقع برای مداوا به سرعت بیماری را مغلوب و حتی فرد را در مقابل استرس‏های بعدی زندگی مقاوم‏تر می‏سازد. بنابراین اكثر بیماران مبتلا به افسردگی نیازمند مراجعه به متخصصین بهداشت روان مانند روانشناس و روانپزشك می‏باشند. گرچه درمانهای دارویی و غیر دارویی در رقابت با یكدیگر موفقیت آمیز هستند ولی اكثر صاحب نظران درمان توأم را مؤثرترین شیوه درمان بیماری یافته‏اند. درمان‌های غیردارویی انواع مختلف دارند، رفتار درمانی، شناخت درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی. هم‌چنین كاهش فشارهای زندگی روزمره، ورزش، سرگرمی، انتخاب سبك زندگی معنوی سالم و بدون تنش در درمان افسردگی مؤثر است.
منبع : انستیتو روانپزشکی تهران


همچنین مشاهده کنید