سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

رفتار سازمانی


رفتار سازمانی
●برای خودتان کار کنید نه برای رئیستان
دو دلیل برای بهتر انجام دادن کارها وجود دارد.
▪دلیل اول: وقتی کارتان را به‌طور کامل انجام می‌دهید و از خودتان صد در صد مایه می‌گذارید احساس رضایت و شادی بیشتری خواهید کرد. زمانی را که به مدرسه می‌رفتید به خاطر بیاورید آن روزهائی که تمام تکالیفتان را به بهترین نحو انجام می‌دادید با چه احساسی به‌سوی مدرسه می‌رفتید؟ آیا احساس شوق بیشتری نداشتید؟
اینکه شما ۵۰ سال پیش مدرسه را ترک کرده‌اید موضوع خیلی مهمی نیست. اصل تکالیف هنوز برای شما کاربرد دارد.
معلمتان به شما می‌گفت: سخت کار کن والدینتان هم به شما می‌گفتند: سخت کار کن. امروز رئیستان به شما می‌گوید: سخت کار کن. اما شما تلاش نمی‌کنید که معلمتان یا والدینتان را خوشحال کنید و یا رئیستان را از خودتان راضی نگه دارید، شما سخت تلاش می‌کنید تنها برای رضایت خودتان.
▪دلیل دوم: جهان برای تنبیه افراد تنبل و متکبر روش خاصی دارد.
چیزهای زیادی ممکن است در زندگی یا حرفه شما روبه‌راه نباشد و شما هم هیچ تلاشی برای سر و سامان دادن به آنها انجام ندهید. در واقع هنگامی‌که شما باری به هر جهت و بی‌هدف زندگی می‌کنید اوضاع زندگی هم روز به روز وخیم‌تر می‌شود.
بوکسوری که حریف خود را دست کم می‌گیرد و با تاجری که نسبت به رقبای خود بی‌تفاوت است نمونه‌های خوبی هستند از کسانی‌که تکبر باعث شکستشان شده است تاکنون دقت کرده‌اید که چطور بعضی از رانندگان تاکسی با نشاط کار می‌کنند و برخی سفری کسالت‌آور ایجاد می‌کنند.
●تفاوت در کجا است؟
رانندگان بانشاط فلسفه متفاوتی دارند. شاید شما بگوئید رانندگان خوب، سرویس خوبی می‌دهند چون شاد و پرانرژی هستند چون سرویس خوبی می‌دهند.
کسانی‌که از کارشان لذت می‌برند وقتی از خواب بیدار می‌شوند با خود می‌گویند امروز قصد دارم مفیدتر و بهتر از دیروز باشم.
من در کنفرانسی در سنگاپور با آقای زیگ زیگلار آشنا شدم. زیگ بیش از ۲۵ سال به‌صورت حرفه‌ای سخنرانی کرده و در سطح بین‌المللی به‌عنوان فردی موفق شناخته شده است.
برنامه پرمشغله و سخنرانی‌های شلوغ او گواهی بر این مسئله است.
قبل از سخنرانی از زیگ پرسیدم: زیگه به‌نظر می‌رسد که تو این سخنرانی را هزار بار تاکنون انجام داده‌ای. برای اجراء امروز چه زمانی صرف کرده‌ای؟
گفت: سه ساعت. علی‌رغم موفقیتش، زیگ هیچ چیز را به دست شانس نمی‌سپرد و کار را سرسری نمی‌گرفت. به کار بردن صفت ”بااستعداد“ برای زیگ در واقع دست کم گرفتن زیگ است، چرا که به چیزی بیش از استعداد برای خوب ماندن نیاز است.
●برای چه کسی کار می‌کنید؟
همیشه بیش از آنچه مزد می‌گیری کار کن، تا روزی بیش از آنچه کار می‌کنی مزد بگیری. اخیراً به رستورانی رفتم و با یک گارسون بدخلق روبه‌رو شدم. او با رفتارش به من گفت: چه کسی به تو اجازه داده به این رستوران بیائی؟
در حدود ۲۰ دقیقه طول کشید تا برایم یک فنجان قهوه آورد وقتی فنجان را روی میز گذاشت تقریباً بیشتر قهوه در نعلبکی ریخته شده بود. من از او درباره شغل و رئیسش سؤال کردم، او گفت: مطمئنم که حاضر نیستم باقی عمرم را برای این آدم خسیس کار کنم.
متأسفانه او یک نکته بسیار مهم را درباره زندگی و کار فراموش‌ کرده بود. ”شما برای رئیستان کار نمی‌کنید، شما برای خودتان کار می‌کنید“.
ممکن است هیچ‌یک از کارفرمایان شما ایده‌آل نباشند و همکارانتان نیز موجوداتی تنبل باشند با همه اینها هنگامی‌که قراردادتان را امضاء می‌کنید وظیفه شما این است که به بهترین نحوی که می‌توانید کار کنید، نه اینکه برای کسی‌که به شما حقوق می‌دهد دردسر درست کنید.
در واقع زمانی که برای کارتان تنها نیمی از توانائی‌تان را به‌کار می‌گیرید شما بیش از رئیستان متضرر می‌شوید. او تنها کمی پول از دست می‌دهد اما شما اشتیاق و عزت نفستان را از دست می‌دهید.
●اگر کار خوبی داشتم
عده‌ای از مردم فکر می‌کنند که بعضی از کارها جذاب و برخی ملا‌ل‌آور است. اما این چنین نیست. یک شخص بانشاط می‌تواند یک شغل کسالت‌آور را تبدیل به کاری شادی‌بخش کند.
لذت بردن از کار یک انتخاب است. برادرم کریستوفر، می‌داند که چگونه یک کار مزخرف را به کاری به یاد ماندنی تبدیل کند! من اگر مجبور باشم از کسی برای کندن چاله یا رنگ کردن سقف کمک بگیرم. به‌طور قطع او را انتخاب می‌کنم. او سعی می‌کند هر کاری را لذت‌بخش کند. خوردن یک غذای ساده با کریس لذت‌بخش‌تر از شرکت در یک مهمانی است.
●●نکته:
شما بهترین چیزی را که می‌توانید باشید از خود بروز دهید نه برای اینکه دیگران را مجذوب کنید. شما بهترین کاری را که می‌توانید انجام دهید زیرا این تنها راهی است که می‌توانید از کارتان لذت ببرید.
مترجم: راحله تاجیک
منبع : مجله موفقیت


همچنین مشاهده کنید