چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نگرشی بر سرعت مطمئنه در رانندگی


یكی از موارد تخلف راننده وسیله نقلیه كه منجر به تصادف می گردد ،تخطی از سرعت مطمئنه است كه این مفهوم به طور صریح و مشخص در قوانین و مقررات تعریف نشده است .
با وجود اینكه از سرعت مطمئنه در قانون به مفهوم خاص و عام آن تعریفی به عمل نیامده ، اما به صورت یك قاعده عرفی مورد استفاده و استناد قرار می گیرد و به صورت یك بحث فنی در امر رسیدگی به تصادفات رانندگی مطرح میباشد. در مقررات راهنمایی و رانندگی به راننده تكلیف شد در تقاطع هایی كه فاقد چراغ راهنما یا مامور راهنمایی و رانندگی و یا تابلوی ایست می باشد و در مسیر پیچ جاده های تنگ و تپه ها و به طور كلی در محل هایی كه موانعی در مسیر حركت آنها وجود داشته باشد و همچنین هنگام بارندگی یا مه و كولاك و امثالهم از سرعت وسیله نقلیه تا حدی كه بر حسب مورد برای احتراز از خطر تصادفات ضرورت دارد، بكاهند. چنانچه ملاحظه می شود میزان سرعتی را كه ایمنی به راننده بدهد مشخص نگردیده و اصولا هم قابل احصا نمی باشد .
هر چند صاحبنظران سرعت مطمئنه را از نظر فنی توجیه نموده اند اما مساله قابل توجه دیگری نیز باید به آن اشاره شود، شخصیت ذاتی انسان است كه در این رابطه مورد مداقه قرار گیرد تا رانندگان بتوانند به هنگام احتمال و یا احتمال وقوع حادثه یا تصادف بدون ایجاد خطر برای خود و دیگران از رانندگی ایمن و مطمئن برخوردار بوده و از وقوع حادثه یا تصادف اجتناب نمایند .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده (شمیم)


همچنین مشاهده کنید