سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تولدی دوباره برای «حر»


«شانزده ساله بودم كه نسبت به نام خانوادگی ام حساس شدم، به فكر افتادم بررسی كنم تا ریشه و وجه تسمیه آن را بدانم، حاصل بررسی ام این شد كه نام فامیل من منتسب است به یكی از دوستداران و اصحاب گرانقدر پیامبر اكرم (ص) به نام «اویس قرنی».
مشیت الهی را این گونه رقم خورده دیدم كه هویت من با واسطه هایی به انسانی خداجو مرتبط باشد، در قبال این ارتباط مقدس احساس مسئولیت كردم و با خود گفتم من موظفم در پاسخ به این لطف خداوندی به گونه ای عمل كنم كه زندگی من شباهت و رنگ و رایحه ای به زندگی آن بنده خاص خداوند داشته باشد.» شهید محمدولی قرنی سوم اردیبهشت ماه سال ۸۵۳۱ گروهك منحرف و تروریستی فرقان در اولین اقدام خائنانه علیه حكومت نوپای جمهوری اسلامی اقدام به ترور سپهبد محمدولی قرنی، رئیس ستاد كل ارتش جمهوری اسلامی كرد كه سرآغاز كارنامه ترور و جنایاتی شد كه استاد شهید مطهری، دكتر مفتح و... از دیگر شهیدان آن بودند.
شهید قرنی، افسری در زمان شاه و نظام طاغوت بود كه تا درجه سرلشكری ارتقاء یافت و همین كه متوجه اسلام زدایی و ستمكاری شاه و جنایات و خیانت های آمریكا در ایران شد، به تمام مزایای مادی، مقام و منزلت، حقوق سرلشكری و ارتقا درجه بالاتر پشت پا زد. این تحول درونی قرنی در حالی بود كه اغلب افرادی كه بعد از اخراج قرنی از ارتش، به ارتشبدی و حتی نخست وزیری رسیدند در جمیع جهات در مراتب بسیار پایین تر و دورتری از سرلشكر قرار داشتند.
شهید قرنی به خاطرفساد و نامردمی كه در نظام شاهنشاهی مشاهده می كرد در سال ۶۳۳۱ طرح كودتا و براندازی حكومت ستم شاهی را ریخت كه در همین ارتباط در تاریخ ۹/۱۲/۱۳۳۶ دستگیر، محاكمه وبه سه سال زندان محكوم شد. ایشان در تاریخ ۳۱/۴/۱۳۳۷ از خدمت ارتش اخراج شد و یك بار دیگر به اتهام خیانت بر ضد امنیت داخلی مملكت و تحریك مردم محكوم به حبس شد. لذا از تاریخ ۵/۱۰/۴۲ تا ۲۰/۹/۴۵ زندانی بود. بعد از آزادی هم تا آغاز انقلاب تحت كنترل شدید ساواك قرار داشت.
در آغاز انقلاب عضو شورای انقلاب اسلامی بود و در تاریخ ۲۳ بهمن ۷۵ مسئولیت ریاست ستاد كل ارتش اسلامی به ایشان واگذار شد، اما این مسئولیت فقط ۳۴ روز به طول انجامید، ۳۴ روز بحرانی كه هر لحظه و ساعت آن با حوادث نگران كننده همراه بود كه مهمترین آنها حفظ پادگان سنندج از تهاجم گرو هكهای مسلح بود.
متاسفانه از این شهید بزرگوار كمتر صحبت به میان می آید. نسل جوان امروز ما چیزی از قرنی نمی دانند و این وظیفه بسیار مهم و سنگین مسئولین كشور و به ویژه مسئولین ارتش است كه این شهید عزیز را به همه جوانان معرفی كنند. از خداوند متعال می خواهم كه روح آن عزیز را با سالار شهیدان كربلا محشور گرداند و امیدواریم كه خداوند نیز این چند جمله را كه در یادبود آن عزیز قلم زدیم از ما بپذیرد. دوستان علاقه مند را جهت آشنایی بیشتر با این شهید بزرگوار به مطالعه كتاب ناگفته هایی از زندگی شهید سپهبد قرنی توصیه می كنیم.

علی رمضانی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید