جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

تاریخدان و صاحبنظر بزرگ ویتنام درگذشت (در این روز ۱۱ اوت)


پروفسور «تران كواك وونگTran Quoc Vuong» مورخ و صاحبنظر بزرگ ویتنامی ششم اوت ۲۰۰۵ در ۷۱ سالگی از بیماری سرطان مری درگذشت. تران استاد دانشگاه هانوی و صاحب روشهای تازه در پژوهش و نیز تالیفات متعدد بود.
توجه به تاریخچه (سرگذشت) یك فرد معمولی (عمدتا سالخورده) و نتیجه گیری از آن برای انعكاس وضعیت جامعه (كشور) در برهه های مختلف و یافتن ضعف ها و قوت ها در مقاطع زمانی از ابتكارهای پروفسور تران است كه جهانی شده است. وی كه زمانی رئیس انجمن تاریخ بود درباره روش كار خود نوشته است كه سرگذشت هر فرد یك تاریخ است و بررسی و كنكاش در زندگی یك فرد و یا یك جامعه كوچك و محدود؛ تاثیر اقتصاد، روش دولت، رفتار پلیس و ... را بر زندگی فرد و جامعه به دست می دهد زیرا كه این تاثیرات، رفتار و روحیه فرد و جامعه را تغییر می دهد كه فساد، جرم، مهربانی، خشم، تعاون و ... نتیجه آن است.
تران در رساله خود «سكوتی كه مادر فریادهاست» نوشته است كه بی اعتنایی یك مدیر جامعه، از كشور گرفته تا جامعه كوچك خانواده به خواست ها، اعضای جامعه را آماده نشان دادن واكنش ناگهانی و شدید می كند و از هر فرصت برای این واكنش كه گاهی انفجار آمیز و مخرب است استفاده خواهند كرد. در این رساله خود، تران نتیجه گیری كرده است كه بهتر است مدیریت جامعه ملی در دست حزب باشد زیرا كه حزب كمتر از فرد اشتباه می كند.
مطالعات پروفسور تران درباره فرهنگ و رسوم ویتنامی ها كامل و وسیع است كه در كتاب او «بهار و رسوم ویتنامی ها» آورده شده است. دو تالیف دیگر از كارهای او «هزار سال Ha _ Noi » و «شخصیت های تاریخی» هستند. تران كه مطالعات وسیع باستان شناسی هم داشت در كتابهایش كوشیده است كه به ویتنامی ها بفهماند كه ملتی بزرگند و باید میراث و فرهنگ خود را دوست بدارند و چون نیاكانشان مشترك و عضو جامعه واحدی بوده اند باید نسبت به یكدیگر علاقه و محبت داشته و خود را از آن هم بدانند و درغم و شادی یكدیگر شریك شوند تا به صورت یك پیكر واحد در آیند.

دکتر نوشیروان کیهانی‌زاده
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید