پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اکلیل الملک


اکلیل الملک
به فارسی و در كتب طب سنتی « ناخنك » و « اكلیل الملك » نام برده می شود ، گیاهی است از خانواده Leguminosae نام علمی ان Trigonella grandiflora Boiss می باشد و معمولا میوه ان را كه مورد مصرف پزشكی است ، اكلیل الملك می نامند .
● مشخصات
گیاهی است با اختلافات جزئی شبیه شنبلیله ولی برگها و گلهای ان كمی درشت و میوه ان هلالی برنگ نخودری روشن است كه در داخل ان دانه های زرد رنگ و معطر قرار دارد.. این دارو در بازار ایران با نام ناخنك عرضه میشود.
● خواص – كاربرد
ناخنك از نظر طبیعت نظر سشیخ الرئیس ابو علی سینا گرم و خشك در مرتبه اول است ، ولی Dioscorides ان را معتدل در حرارت و برودت می داند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می كند . از نظر خواص اعتدال دهنده اخلاط و مقوی بدن است و ورمهای سفت را نرم می كند. ضماد تخم ان با سركه و روغن گل سرخ اگر بر سر گذارده شود و یا ریختن اب دم كرده ان بر سر برای رفع سردرد ، سرگیجه ، سكته مغزی ، لقوه ، فراموشی و مالیخولیای سبك مفید است . اگر ۸ گرم ان با ۲۰ گرم عسل خورده شود برای فلج و سستی اعضای بدن نیز برای فلج و سستی اعضا مفید است.
خوردن اب دم كرده ان بتنهایی و یا با ادویه مناسب مانند بابونه و صعتر و شبت نیز برای امراض فوق مفید است.
خوردن اب دم كرده ان برای رفع درد معده و كبد و طحال و رحم مفید است .
اگر اب دم كرده ان با انجیر و عسل خورده شود برای ازدیاد ترشح شیرو اسپرم نافع و مدر است و قاعده اور . خوردن ۱۲ گرم عصاره گیاه و تخم گیاه با دوشاب برای ورم الات داخل شكم و بدون تخم ان برای رفع درد و اگر با زعفران مخلوط شود برای تسكین ضربان همه اعضا مفید است. خوردن دم كرده شاخه وبرگ ان مدر است و قاعده اور و برای اخراج جنین كمك میكند. مضر بیضه ها می باشد از این نظر باید با عسل و انجیر و مویز خورده شود. مقدار خوراك ان ، از تخم ان تا ۱۰ گرم و از عصاره گیاه تا ۸۰ گرم است . جانشین ان از نظر خواص بابونهو فراسیون است.
توضیح : در بعضی از مدارك فنی نام اكلیل الملك را برای ( نفله ) یا .melilot اورده اندكنما این كه این نام را برای چند گیاه دیرگ نظیر Astragalus hamosus و یا Fritillaria impetialis نیز گفته اندكه قطعا در این موارد نام اكلیلالملك یك توصیفی از شكل گیاه است كه مانند تاج می بادشولی اكلیل الملك مكه در بازار بانام ناخنك عرضه میشودو میوه ان به شكل هلال است.همین T.frandirlora می باشد.
( از یادداشتهای محقق دانشمند دكتر DR.H aussknecht كه در فرهنگ شلیمر اورده شده است. )

استادمیرحیدر
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید