پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

خواص ضدسرطانی گوجه فرنگی


خواص ضدسرطانی گوجه فرنگی
محققان می گویند عناصری در گوجه فرنگی وجود دارد که به مقابله با سرطان پروستات کمک می کنند.
تاکنون تصور می شد که تنها یکی از این عناصر شیمیایی به نام لیکوپین (lycopene)، دارای خواص ضدسرطانی است.
اما محققان دانشگاه های ایالتی ایلینویز و اوهایو پی برده اند که عناصر شیمیایی دیگری در گوجه فرنگی وجود دارد که بر تاثیر لیکوپین می افزاید.
این مطالعه که نتایج آن در نشریه موسسه ملی سرطان آمریکا چاپ شده، نتیجه گیری کرده است که قرص های مکمل لیکوپین تاثیر محدودی در مبارزه با سرطان دارند.
پروفسور جان اردمن، محقق اصلی مطالعه، گفت: "در گذشته معلوم نبود که آیا لیکوپین به تنهایی نقش محافظتی دارد یا خیر. اما مطالعه ما اکنون نشان می دهد که لیکوپین تنها یکی از عوامل دخیل در کاهش خطر سرطان پروستات است."
وی افزود: "این مطالعه همچنین حاکیست که مصرف قرص های مکمل لیکوپین به اندازه مصرف گوجه فرنگی موثر نیست. به اعتقاد ما مردم باید محصولات گوجه فرنگی را مثلا در سالاد، آب گوجه فرنگی و حتی در پیتزا مصرف کنند."
پژوهشگران موش های آزمایشگاهی را ابتدا در معرض ماده ای که باعث سرطان پروستات می شود قرار دادند، و سپس آنها را با پودر خالص گوجه فرنگی، لیکوپین خالص یا سایر موادی که اصلا حاوی لیکوپین نبود تغذیه کردند.
در پایان مطالعه ۸۰ درصد موش های گروه سوم (تغذیه با موادی فاقد لیکوپین)، ۷۲ درصد موش های گروه دوم (تغذیه با لیکوپین خالص) و ۶۲ درصد موش های گروه اول (تغذیه با گوجه فرنگی) در اثر سرطان پروستان تلف شدند.
محققان همچنین دریافته اند که محدود کردن میزان تغذیه موش ها، قطع نظر از نوع غذایی که مصرف می کنند، از خطر ابتلای آنها به سرطان پروستات می کاهد.
سایر مطالعات نشان داده بود که میزان بالای لیکوپین در خون، به کاهش خطر سرطان پروستات مرتبط است.
لیکوپین، ماده ای که گوجه فرنگی را قرمز می کند، در از میان بردن ذرات معروف به رادیکال های آزاد که می تواند به بافت های بدن آسیب برساند، موثر است.
اما دکتر استیون کلینتون، که او نیز در این مطالعه شرکت داشته است، گفت: "یافته های ما به قوت نشان می دهد که خطر عادات بد غذایی را نمی توان به وسیله یک قرص خنثی کرد."
"نباید برای مشکلات پیچیده انتظار راه حل های ساده داشته باشیم. باید در انتخاب غذاهای سالم، ورزش و مراقبت از وزن بدن بیشتر دقت کنیم."
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید