جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بدغذایی در کودکان


بدغذایی در کودکان
طبق یك سنت غلط اجتماعی، نوزادان و كودكان چاق مایه مباهات پدر و مادر هستند و این مسئله باعث شده فرزندان با وزن ایده آل و پایین برای خوردن بیش از حد تحت فشار قرار گیرند. بارها مشاهده شده فرزندانی با وزن ایده آل توسط پدر و مادرشان مراجعه كردند و تقاضای داروهای اشتهاآور یا رژیم های مخصوص برای افزایش وزن داشتند.
بایستی توجه داشت كه نیاز به انرژی در سنین مختلف رشد كودكان بسیار متفاوت است به طوری كه در سال های اول زندگی با توجه به رشد سریع میزان نیاز بیشتر است و بنابراین میزان مصرف مواد غذایی توسط كودك بالاست. با افزایش سن با توجه به كاهش سرعت رشد، نیاز كودك به انرژی كاهش می یابد و پدران و مادران نبایستی انتظار داشته باشند كه فرزندانشان به همان میزان قبلی مصرف مواد غذایی داشته باشند. بایستی توجه داشت كه حجم معده كودكان در سنین پایین كوچك است و گنجایش حجم زیاد مواد غذایی را ندارد بنابراین بایستی سعی شود مقدار غذای كم ولی در وعده های زیاد به كودك داد.
برای پیشگیری و درمان عادات بد غذایی در كودكان بایستی ابتدا پدران و مادران آشنایی كافی با عادات طبیعی كودك داشته باشند، چیزی كه به عنوان رفتارهای فطری از آنها یاد می شود. كودكان دوست دارند غذا را با دقت بخورند و با انگشتانشان با غذا بازی كنند.
آنها غذاهای گرم را بر سرد ترجیح می دهند و معمولاً به مدت ۵ تا ده دقیقه سر سفره می نشینند و سپس آن را ترك كرده و دوباره برمی گردند. كودكان پس از سیر شدن، غذا را به اطراف پخش می كنند و در این حالت به نظرات دیگران كمتر اهمیت می دهند. آنها در غذا خوردن از پدر، مادر، برادر و خواهر خود تقلید می كنند بنابراین اولین قدم اصلاح رفتارهای تغذیه ای در خود پدران یا مادران است. والدین بایستی بدانند موارد ذكر شده جزء عادات طبیعی كودك است.
برای اصلاح عادات بدغذایی در كودكان ذكر این نكته ضروری است كه كودك بایستی در یك محیط آرام و بدون تنش و كاملاً شاد تغذیه شود. مهمترین علت بدغذایی كودكان ترس و نگرانی است. ترس از دعوا كردن، ترس از اصرار پدر و مادر برای غذا خوردن و نگرانی از خرابكاری در حین غذا خوردن مثل ریختن آب یا غذا روی زمین و موارد دیگر. برای اصلاح عادات بدغذایی توصیه های زیر مفید خواهد بود:
۱- عدم اصرار و اجبار برای كودك در جهت مصرف بیش از حد مواد غذایی
۲- در نظر گرفتن جایزه برای كودك جهت خوردن باعث انتظار بیش از حد شده و در صورت عدم وجود جایزه غذا نمی خورد.
۳- تبدیل مواد غذایی به اشكال ساده و راحت تر (به طور مثال كودكان مصرف گوشت چرخ كرده را بر حالات دیگر گوشت ترجیح می دهند.)
۴- سعی شود قاشق فرزندان از نوع گودتر انتخاب شود تا احتمال ریختن غذا از آن كمتر باشد.
۵- قاشق و لیوان و بشقاب سبك و نشكن انتخاب شود.
۶- سعی شود از قاشق هایی كه به كودكان با آنها دارو داده شده برای مصرف غذاها استفاده نشود، چرا كه خاطرات بد ناشی از بیماری در تغذیه كودك تاثیرگذار است.
۷- كودك بایستی آموزش داده شود كه خودش غذا بخورد و فقط زمانی كه خسته شد توسط والدین كمك شود.
۸- در بین اعضای خانواده بایستی فردی كه نزدیك ترین ارتباط عاطفی با كودك دارد به وی غذا دهد.
۹- برای كودك ساعات و مكان های مشخص برای تغذیه در نظر گرفته شود و سعی شود این ساعات به هم نخورد.
۱۰ - از دادن میان وعده های شیرین و پرچرب به كودك پرهیز شود، چرا كه روی اشتهای كودك تاثیر می گذارد .
۱۱- اجازه دهیم كودكان ما در مورد زمان سیر شدن، خودشان تصمیم بگیرند.
۱۲- از دادن مواد غذایی آماده مثل كیك و پفك و چیپس و... حداقل تا ۲ ساعت قبل از وعده غذایی اصلی به كودك داده شود تا تاثیری بر اشتهای كودك نداشته باشد.

منبع: http://www.parsdiet.com/articles/۰۰۰۰۹۲.php
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید