سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

نقص فنی خودرو


طبق برآورد آماری موجود در سال ۸۱ تعداد خودروهای فرسوده در سطح كشور به رقم حدود ۵/۱ میلیون دستگاه خودرو می رسد كه تردد این قبیل خودروها در سطح شهرها و جاده ها باعث كندی ترافیك، آلودگی هوا ،آلودگی صوتی و سایر ناهنجاری های اجتماعی می گردد كه سهم آلایندگی خودروهای قدیمی با سوخت ناقص حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوا را شامل می شود .
حال با ذكر مصادیقی از نقص فنی خودرو اعم از نداشتن چراغ های جلو و عقب نامیزان بودن چراغ های جلو ،نامیزان بودن فرمان، تنظیم نبودن ترمز، نداشتن آج در سطح اتكا لاستیك چرخ ،نداشتن برف پاك كن در موقع بارندگی، نداشتن زنجیر چرخ در یخبندان و دود كردن وسیله نقلیه به بررسی نمونه هایی در خصوص آموزش عمومی در این باب پرداخته می شود .
۱- طبق ماده ۳۷ آیین نامه راهنمایی و رانندگی راندن كلیه وسایل نقلیه عمومی بدون در دست داشتن برگ معاینه معتبر ممنوع است.
۲- زمانی كه ترمز خودرو دو پایی عمل نماید نشان از احساس نبودن و نقص فنی سیستم مربوطه دارد .
۳- دستگاه های تهویه وسایل نقلیه باید طوری نصب گردد كه به هیچ وجه برای سرنشینان آن خطری ایجاد ننماید و محتوی گازهای مسموم و آتش زا را به سرنشینان داخل خودرو صدمه نرسانند.
۴- قبل از رانندگی از سالم بودن سیستم های ترمز و فرمان خودرو، كافی بودن آب روغن ،سالم بودن برف پاكن ها ،آج لاستیك، سالم بودن فیوزها و سیستم روشنایی اطمینان حاصل نمایید .
۵- كلیه اتومبیل ها، یدك كشها، تراكتورهای باركش لااقل باید دارای دو چراغ راهنمای الكتریكی و مكانیكی با نور سفید یا زرد و در طرفین عقب برای اعلام قصد گردش به چپ یا راست باشند .
۶- چنانچه اتومبیل دچار نقص فنی یا تصادفی شد حتی المقدور در پاركینگ امن اقدام به بر طرف نمودن نقص نمایید در هنگام رانندگی و پنچری لاستیك ضمن حفظ خونسردی و مهار فرمان از سرعت خودرو كاسته و به طریق بالا عمل نماید و از چیدن سنگ چین كه خود احتمال بروز تصادفات بعدی را فراهم می سازد، خودداری شود .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده (شمیم)


همچنین مشاهده کنید