جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کمک های استراتژیک آمریکا به اسرائیل


کمک های استراتژیک آمریکا به اسرائیل
از سال ۱۹۹۲ تاكنون آمریكا سالانه دو میلیارد دلار ضمانت وام در اختیار اسرائیل قرار داده است. تحقیقات و بررسی های كنگره نشان می دهد بین سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۸۹ ، ۴/۱۶ میلیارد دلار از وام های نظامی آمریكا به بخشش های بلاعوض به اسرائیل تبدیل شد. اكثر یاهمه وام های گذشته آمریكا به اسرائیل توسط كنگره بخشیده شده است. سیاست آمریكا از سال ۱۹۸۴ این بوده است كه كمك اقتصادی به اسرائیل برابر یا فراتر از بازپرداخت های سالانه بدهی های این رژیم به آمریكا باشد. برخلاف دیگر وام های آمریكا كه در سه ماهه دوم یا سوم سال به كشورها پرداخت می شود، وام به اسرائیل در ابتدای سال مالی پرداخت می شود.
همچنین ۵/۱میلیارد دلار از صندوق های خصوصی آمریكا به اسرائیل سرازیر می شود.
كل كمك های آمریكا به اسرائیل یك سوم بودجه كمك خارجی واشنگتن را تشكیل می دهد. این در حالی است كه اسرائیل فقط یك هزارم درصد جمعیت جهان را تشكیل می دهد و یكی از بالاترین رقم های درآمد سرانه جهان را دارد. تولید ناخالص ملی اسرائیل از مصر، لبنان، سوریه، اردن، كرانه باختری و نوار غزه بالاتر است. اسرائیل با درآمد سرانه ۱۴۰ هزار دلار در فهرست كشورهای ثروتمند جهان در ردیف ۱۶قرار دارد. اسرائیلی ها درآمد سرانه ای بالاتر از عربستان دارند و وضعیت رفاهی شهروندان آن تفاوت اندكی با كشورهای اروپای غربی دارد.
اسرائیل بیشترین میزان كمك های خارجی را از آمریكا دریافت می كند. كل كمك های آمریكا به اسرائیل از سال ۱۹۴۹ به بیش از ۱۳۴ میلیارد دلار می رسد. به این ترتیب هزینه این كمك مالی برای مالیات دهندگان آمریكایی به ازای هر اسرائیلی ۲۳۲۴۰ دلار است. بودجه درخواستی اسرائیل از آمریكا برای هزینه های نظامی ۹۸/۱ میلیارد دلار است. این رقم برای مصر ۳/۱ میلیارد و برای اردن ۷۵ میلیون دلار است.
منبع: www.palestinemonifor.com
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید