چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قهوه و چای سبب افزایش سرعت تفکر و تمرکز می‌شود


قهوه و چای سبب افزایش سرعت تفکر و تمرکز می‌شود
افرادی كه بدون خوردن صبحانه در جلسه امتحان یا كنكور شركت می‌كنند شانس كمتری برای موفقیت در امتحان دارند.
« یكی از عوامل مهم و سازنده در سلامت و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان تغذیه است. كیفیت تغذیه كودكان و نوجوانان به خصوص در دوران امتحانات و یا كنكور تاثیر بسزایی در موفقیت آنان دارد.»
سعیده حاجی نجف، مسئول تغذیه مركز بهداشت خوزستان، گفت:« مسلما هر پدر و مادری آرزو دارند كه فرزندشان از سلامت كامل برخوردار بوده و در تحصیل و كسب دانش موفقیت‌های روز افزون داشته باشد.»
وی با بیان اینكه خستگی و بی‌خوابی از عواملی است كه قدرت حافظه و یادگیری را كاهش می‌دهد، افزود:« استراحت كافی به خصوص در دوران تحصیل كه فعالیت فكری زیاد است، بسیار ضروریست. بنابراین مصرف قهوه و انواع كولاها، غذای سرخ شده، كره و مارگارین چند ساعت قبل از خواب توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف موز، انجیر، شیر، ماست و غذاهای كربوهیداراتی كه باعث حالت خواب آلودگی فرد می‌شوند. انجام یك ورزش سبك در بعدازظهر كمك می‌كند تا فرد خواب شبانه بهتری داشته باشد.»
حاجی‌نجف اظهار داشت :« برخی دانش‌آموزان به علت مطالعه در شب و دیر خوابیدن، صبح دیرتر از خواب بیدار شده، در نتیجه فرصتی برای خوردن صبحانه ندارند و بدون صرف صبحانه به مدرسه می‌روند. این مسئله عوارضی نظیر افت قند خون و عوارض عصبی از قبیل سستی، بی‌حالی، خستگی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی به خصوص كاهش حافظه و قدرت یادگیری به همراه دارد. بنابراین افرادی كه بدون خوردن صبحانه در جلسه امتحان یا كنكور شركت می‌كنند شانس كمتری برای موفقیت در امتحان دارند.»
وی با بیان اینكه مصرف صبحانه باعث افزایش حافظه كوتاه مدت می‌شود، گفت:« مصرف كربوهیدراتهای فرآوری شده مانند تنقلات، بستنی، شربت، كیك و كلوچه، قند و شكر، قند خون را سریعا بالا برده و موجب تحریك‌پذیری، عدم توجه و حتی خواب آلودگی خصوصا در بچه‌ها می‌شود. »
مسئول تغذیه مركز بهداشت خوزستان افزود:« بنابراین می‌توان از نان و پنیر و گردو، نان و پنیر و گوجه‌فرنگی و خیار، شیر و مغزها(پسته، بادام، گردو و ...) و میوه‌های تازه و سبزیجات، ساندویچ تخم‌مرغ( تخم‌مرغ آب پز)، خوراك عدسی، حلیم و ... برای صبحانه و میان وعده صبح و عصر استفاده كرد.»
حاجی نجف با اشاره به نقش مصرف چای و قهوه در افزایش تمركز گفت :« مصرف چای و قهوه به علت داشتن كافئین سبب سرعت تفكر و پاسخگویی و افزایش تمركز می‌شود. پس هرگاه نیاز به فعال بودن ذهن دارید یك فنجان قهوه در صبح بنوشید.»
وی یادآور شد:« انواع ویتامینها و موادی كه در عملكرد مغز تاثیر دارند در میوه‌ها و مغزها وجود دارند. كمبود املاح روی و آهن در برنامه غذایی روزانه باعث كاهش حافظه كوتاه مدت و تمركز می‌شود. انواع گوشت، حبوبات و سبزیجات با برگهای سبز منابع غنی روی و آهن هستند. مصرف منابع غنی ویتامین ث (مركبات، گوجه فرنگی، فلفل سبز و ...) همراه با این مواد سبب افزایش جذب آنها از دستگاه گوارش می‌شود.»
حاجی نجف افزود:« برخی دیگر از كمبودهای تغذیه‌ای از جمله كمبود ویتامینهای گروه ب باعث بی‌حالی، كم حوصلگی، كم توجهی و كج خلقی می‌شوند. گوشتها، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات منابع ویتامینهای این گروه هستند.»
مسئول تغذیه مركز بهداشت خوزستان مصرف تمام وعده‌های اصلی غذایی را ضروری دانست و افزود:« مصرف همه گروه‌های غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان وعده‌های صبح و عصر توصیه می‌شود، همچنین پروتئین ماده مغذی ضروری برای رشد و ترمیم بافتهای بدن به شمار می‌آید كه در افزایش حافظه و یادگیری نقش بسزایی دارد و منابع آن انواع گوشت، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها است».
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی صبحانه


همچنین مشاهده کنید