چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

زغال اخته


زغال اخته
صدف كوه كن - گیاه زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در كنار جریان آب یا در بیشه ها می روید و از گروه گیاهان گل دار گلبرگ جدا محسوب می شود. زغال اخته میوه ای حاوی بیش از ۱۰درصد تانن و مقادیر زیادی آهن، كلسیم، اسید فولیك، ویتامین های ث، ب،۲ ب۱ و اسیدهای آلی، پكتین و رنگدانه است.
آنتوسیانین موجود در زغال اخته، رنگدانه ای از گروه فلاونوئیدها است كه عامل رنگ قرمز در زغال اخته است. این مواد عامل پیشگیری از سرطان ها و عامل مقابله با رادیكال های آزاد به شمار می آید و از آن با نام آنتی اكسیدان یاد می كنند. رادیكال های آزاد قادر به آسیب به بافت های بدن بوده و بیماری هایی چون ناراحتی های قلبی، سرطان و دیابت، تصلب شرایین، آب مروارید، آرتروز و آرتریت را به وجود می آورند. همچنین مقدار فروكتوز و گلوكز زغال اخته كم است و مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشكلی به وجود نمی آورد. حتی جوشانده برگ های آن نیز به دلیل اینكه حاوی تانن است برای بهبود دیابت موثر است.
زغال اخته، همچنیـــن دارای خاصیـــت ضدعفونی كننده است و یكی از مواد موثر در درمان عفونت های مجاری ادراری به شمار می آید.شربت زغال اخته، ضد عطش است و برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار نافع است. نظریه ای نیز وجود دارد كه زغال اخته را از عوامل درمان شب ادراری كودكان ذكر می كند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید