چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ / Wednesday, 21 November, 2018

دلیل واقعی چاقی


دلیل واقعی چاقی
افزایش میزان چاقی در بین مردم سراسر جهان یكی از مشكلاتی است كه همواره نگرانی های زیادی برای این افراد ایجاد كرده است. این در حالی است كه به تازگی عده ای از دانشمندان دریافته اند كه ریشه و علت چاقی را باید در جای دیگری جست وجو كرد.به همین دلیل گروهی از محققان دانشگاه منچستر انگلیس، تحقیقات وسیعی را به مرحله اجرا درآورده اند كه در آن رابطه بین چاقی و لاغری و مغز انسان ها به طور كامل ارزیابی شده است. فرضیه زیربنای این برنامه آن است كه علت لاغر نشدن بسیاری از مردم این نیست كه نمی توانند از خوردن دست بكشند، بلكه به این دلیل است كه مغز به آنها اجازه انجام چنین كاری را نمی دهد. جالب است بدانید كه طبق بررسی های انجام شده در دانشگاه منچستر، محققان به این نكته پی برده اند كه وقتی شخصی چند كیلوگرم افزایش وزن پیدا می كند، مغز وی دستوراتی را صادر می كند تا شخص بپذیرد كه این عمل، امری عادی بوده است.
به این ترتیب هر نوع كوششی كه پس از آن در زمینه لاغری صورت گیرد، به عنوان یك تهدید برای بدن تلقی می شود و مغز به صورت خودكار، سوخت و ساز بدن را كند می كند تا مقدار كمتری كالری مصرف شود و شخص همچنان چاق باقی بماند. دانشمندان عقیده دارند كه در سالیان دور انسان به دلیل شرایط موجود به صورت مداوم با گرسنگی دست و پنجه نرم می كرد و بدن به همین علت یاد گرفت كه برای زنده ماندن سوخت وساز كندتری داشته باشد و اكنون هنگامی كه یك فرد چاق تصمیم بگیرد كه مقداری از وزن خود را كاهش دهد، بلافاصله احساس گرسنگی بر او چیره می شود و بدن او به كمك مغز، ذخیره كالری را حفظ می كند و از مصرف آنها حتی به صورت عادی نیز می كاهد. به این ترتیب محققان عقیده دارند كه چاقی نیز ارثی است كه از پیشینیان به انسان رسیده است و برای لاغر شدن باید بدن و مغز با یكدیگر هماهنگ شوند كه نیازمند زمان است و داروهای كاهش وزن نیز تاثیر چندانی ندارند.

Reuters.com

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

میان برهای سلامتی

میان برهای سلامتی
بیایید فكر كنیم كه اگر یكهو قلبمان از كار بیفتد آن وقت آرزوهایمان چه می شود. قصد انتشار افكار منفی را نداریم، دو دوتا چهارتا است. با یك فرمول ساده از تقسیم وزن (كیلوگرم) به قد (متر) همان BMI كه شاخص توده بدنی معنی می‌دهد، می فهمیم كه دچار اضافه وزن هستیم و با پرفشاری خون، كلسترول بالا و خلاصه سكته قلبی یك قدم فاصله داریم. اما با این حال بدون اینكه توجه كنیم در چه وضعیتی از سلامتی به سر می بریم، همچنان عادت های بد خود را داریم. همچنان روغن از غذایمان می چكد، مایونز از كنار ساندویچ تكان نمی خورد، حذف نوشابه هم كه از محالات است، ورزش هم بی ورزش.
برای لاغر شدن هم چه نیازی به ورزش و حذف چربی و خوردن غذای سالم داریم. دو سه هفته رژیم سوپ یا شیر می گیریم، روزانه ۴۰ كیلومتر می دویم، دستگاه لاغری به خودمان می بندیم، قبل و بعد از صرف غذا قرص می خوریم، بالاخره لاغر می شویم. اكثر افرادی كه اطراف ما زندگی می كنند یك چنین برنامه ای برای زندگی خود دارند. راه های درست را كنار گذاشته و به حاشیه می پردازند. در همه مقالات پزشكی برای داشتن بدنی سالم، علاوه بر تغذیه صحیح به برنامه ورزشی ملایم و علمی نیاز داریم.
اغلب مردم از ورزش یك تصور غلط در ذهن دارند. منظور از ورزش كردن، ۴ كیلومتر دویدن دور پارك، یك ساعت طناب زدن بدون وقفه و به نفس افتادن و عرق كردن نیست. انجام روزانه یك ساعت دو چرخه سواری آرام، سی دقیقه دویدن آهسته در حاشیه پارك یا كنار ساحل آن هم ۳ تا ۴ بار در هفته مناسب ترین برنامه ورزشی است كه انجمن دیابت ایتالیا برای جلوگیری از چاقی، دیابت و .... توصیه می كند. در تابستان به دلیل اوقات فراغت بیشتر تعداد آدم هایی كه برای ورزش به كوهستان و پارك مراجعه می كنند ۲۲ درصد بیشتر از فصل های دیگر است كه البته به همان نسبت نیز میزان آسیب هایی كه در ناحیه دست و پا در ورزشكاران اتفاق می افتد بیشتر است به همین دلیل یك ورزش آرام و معتدل بسیار توصیه می شود.
یكی از مناسب ترین ورزش هایی كه علاوه بر تناسب اندام خطر بروز بسیاری از بیماری های مزمن را كاهش می دهد، پیاده روی آهسته است كه اغلب از آن به عنوان گردش تفریحی یاد می كنند. بر خلاف آنچه تصور می شود، پیاده روی آرام نقش بیشتری در سوزاندن كالری و حفظ تناسب اندام دارد. قدم زنی آهسته علاوه بر تاثیری كه در ایجاد آرامش و نشاط و رفع خستگی دارد، نسبت به پیاده روی تند كالری بیشتری را می سوزاند. پیاده روی تند، بیش از آنكه از تجمع چربی ها بكاهد باعث خستگی شده و بروز آسیب هایی مثل دررفتگی استخوان، ورم مفاصل و رگ به رگ شدن ماهیچه های ساق پا و شكستگی قوزك پا را افزایش می دهد. دوچرخه سواری نیز یكی دیگر از ورزش های توصیه شده كالج طب ایتالیا است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه پروجا نشان می دهد هفته ای ۴ مرتبه دوچرخه سواری به میزان ۶۰-۳۰دقیقه در روز برای كنترل قند خون بسیار لازم است. روزانه ۵-۴ كیلومتر پیاده روی آهسته، ۱ كیلومتر دوچرخه سواری به طور معنی داری باعث كنترل دیابت می شود. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و هیبرتانسیون می توانند با انجام حركات فوق ۳۰ درصد از قند خون، ۲۰ درصد از چربی خون و ۱۰ میلی متر جیوه از فشار خون خود را كاهش دهند و حدود ۳ كیلوگرم یا۵-۴ سانتی متر از دور شكم خود بكاهند.
دوچرخه سواری در كودكان به مدت نیم ساعت در روز با تحریك هیپوتالاموس مغز و كنترل اشتها، تعداد دفعات غذاخوردن را در آنها كاهش داده و از بروز چاقی و بیماری های مربوط به آن جلوگیری می كند.
گرچه شنا، ایروبیك، قایقرانی و دویدن در كنترل بیماری هایی نظیر دیابت و پرفشاری خون موثر است ولی دوچرخه سواری بیش از همه توصیه می شود.
برای كسب نتیجه مطلوب از دوچرخه سواری و پیاده روی توصیه می شود : ۱- قبل از ورزش كردن خود را با نرمش های سبك به مدت۱۵ دقیقه گرم كنید تا ضربان قلبتان كنترل شود. ۲- برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. ۳- یك ساعت قبل از ورزش میوه، عسل یا شكلات كم چرب بخورید و هرگز با شكم خالی ورزش نكنید. ۴- در صورت ابتلا به هر گونه بیماری و مصرف هر نوع دارو از انجام ورزش بدون مشورت پزشك خودداری كنید.

ترجمه: بهاره مهرنژاد
آتیلومارسی

وبگردی
تهدید امنیتی جدید به نام پرایدساز
تهدید امنیتی جدید به نام پرایدساز - هشدار می‌دهم اگر تا دو هفته آینده با افزایش قیمت خودرو موافقت نشود تولید خودرو در جاده مخصوص کرج را متوقف می‌کنیم و سیل بیکاران روانه جامعه خواهند شد!
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی
(+18) اولین تصاویر از لحظه تکه تکه کردن جسد جمال خاشقجی - با اینکه عوامل اطلاعاتی عربستان، پیش از آغاز عملیات بازداشت و قتل خاشقجی، دوربین‌های امنیتی را از کار انداختند، اما روز گذشته تصاویر زیر در شبکه‌های اجتماعی و همچنین برخی سایت‌های عربی مخالف رژیم سعودی منتشر شده است. هنوز مشخص نیست که این تصاویر، واقعاً مربوط به این جنایت است، یا اینکه آن را شبیه‌سازی و صحنه‌سازی کرده‌اند. و همینطور هیچ مرجع رسمی این تصاویر را تایید نکرده است.
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا!
فیلم/تغییر محسوس و عجیب ورزشگاه آزادی نسبت به بازی فینال آسیا! - پس از دیدار پرسپولیس و کاشیما، در اولین بازی برگزار شده در ورزشگاه آزادی تغییرات محسوس و عجیبی نسبت به دیدار فینال آسیا دیده می‌شود.
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد
آتش فشان خاموش / خودروهای گران و بی‌کیفیتی که تحویل نخواهند شد - چرا خودرو سازان با وجود مشکلات عرضه بازهم پیش فروش می کنند؟
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
اشراف متواضع!
اشراف متواضع! - افرادی هستند که در دروس زندگی میکنند اما ماشین زیر پایشان پراید است. افرادی که چند ده میلیون از جوجه‌مایه‌دارهای پدرریشو میگیرند که خوب تربیتشان کنند برای مدیر شدن در جمهوری اسلامی و بعد چند هفته در سال هم آنها را می‌برند اردوی جهادی تا از نزدیک ببینند فردا که به لطف جیب پدر در کنکور ترکاندند و مدرک معتبر گرفتند و مدیر شدند قرار است به چه بدبختهای مستضعفی که بخاطر پول نداشتن در آموزش و پرورش رایگان…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز»
روایت تجاوز عجیب به بازیگر لبنانی سریال «حوالی پاییز» - ماجرای تجاوز به آن ماری سلامه، بازیگر زن عرب سریال تلویزیونی صدا و سیمای ایران.
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا
عکس | همسر جدید نماینده سابق اردبیل در آمریکا - «نورالدین پیرموذن» نماینده سابق اردبیل در مجلس شورای اسلامی که سالهاست در آمریکا زندگی می‌کند چند عکس از خود و همسر جدیدش را در اینستاگرام منتشر کرده است.