پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پلو با میگو


برنج  :  ۷۵۰ گرم
میگو تاره  :  ۵۰۰ گرم
فلفل سبز دلمه ای  :  ۵۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی  :  ۴ قاشق سوپخوری
بادام  :  ۲ قاشق سوپخوری
پسته  :  ۲ قاشق سوپخوری
نخود فرنگی  :  ۱ فنجان
پودر کاری  :  ۲ قاشق سوپخوری
فلفل  :   قدری
نمک  :   قدری
برنج را می‌شوئیم و آب آن را به شکل کته ساده میزان می‌نمائیم یک قاشق غذا خوری نمک داخل آب برنج می‌ریزیم رب گوجه فرنگی را نیز داخل آب برنج حل می‌کنیم، نصف از روغن را داخل آب برنج می‌ریزیم، برنج را به شکل کته طبخ می‌نمائیم.
پوست میگوها را می‌گریم و می‌شوئیم و در آب جوش دو الی سه جوش می‌دهیم و در صافی می‌ریزیم فلفل‌ها را خرد می‌نمائیم و در بقیه روغن کمی سرخ کرده و میگو و نخود و کشمش را داخل فلفل سرخ شده می‌ریزیم کمی نمک و دو قاشق سوپخوری پودر کاری و نصف از خلال پسته و بادام را بآن اضافه و مخلوط می‌کنیم و این مخلوط را وسط کته قرار داده و روی آن را با برنج می‌پوشانیم و مدت یکساعت می‌گذاریم کته دم بکشد در کشیدن و تزئین آن باید کمی سلیقه به خرج داد، پیاله کوچک یا یک لیوان را وسط یک ظرف گود مناسب قرار می‌دهیم و برنج را اطراف پیاله می‌ریزیم و با پشت قاشق اطراف برنج را صاف می‌کنیم به‌طوری که به شکل قالب در بیاید بعد پیاله را از وسط برنج بر می‌داریم یکی دو عدد فلفل دلمه را حلقه می‌کنیم و حلقه‌ها را بفاصله روی برنج می‌چنیم، وسط برنج را چند برگ جعفری قرار می‌دهیم و با حلقه‌های گوجه فرنگی و برگ جعفری دور برنج را تزئین می‌نمائیم. و بقیه خلال پسته و بادام را که قبلاً در آب خیس کرده‌ایم روی برنج می‌پاشیم.
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای ۶ تا ۸ نفر کافی است.
● طرز دم کردن کته ساده:
به ازای هر یک کیلو برنج دو کیلو آب و کمی نمک نرم، بار کرده زیرش را آتش می‌کنیم، همین که آب جوش امد با احتیاط کفگیر را داخل آن هم زده اگر مغز برنج نپخته بود، کمی دیگر آب در آن می‌ریزیم برای کته آب بیشتری نیاز است تا برنج قدری نرم‌تر به‌عمل آید. پس از تمام شدن آب اطراف برنج را به شکل مخروط بالا می‌آوریم بعد به نسبت هر یک کیلو گرم برنج دو تا سه قاشق سوپخوری روغن (در حدود ۷۵ گرم) روی برنج می‌ریزیم و در ظرف را می‌گذاریم و حرارت زیر ظرف را کمی کم می‌نمائیم تا در دیگ کمی عرق بکند، در صورت داشتن فر بعد از محکم کردن در دیگ ظرف را کف فر قرار می‌دهیم و حرارت را ۳۵۰ درجه می‌کنیم و بعد از نیم ساعت حرارت را ۵۰ درجه کم می‌کنیم نیم ساعت دیگر می‌گذاریم برنج دم بکشد.
برای دم کشیدن در صورتی که به ته دیگ احتیاج نباشد (مثل چلو کباب) یک‌ساعت وقت کافی است و در صورتی‌که بخواهیم پلو ته دیگ ببندد یک‌ساعت و نیم وقت لازم می‌باشد. برای اینکه ته دیگ پلو به آسانی کنده شود باید دیگ را نیم ساعت قبل از کشیدن پلو از فر خارج نمود (بدون بر داشتن در آن) تا دیگ کمی سرد شده و ته دیگ به آسانی جدا شود. در صورتی‌که پلو را روی آتش دم کرده باشیم حرارت زیر آن باید ملایم باشد و روی در دیگ را باید مقداری آتش بریزیم شاید بعضی‌ها موقع دم کردن پلو در آن را دم کنی بگذارند ولی چلوئی که در فر دم کنیم و یا روی آن را آتش بریزیم خیلی بهتر و قد کشیده‌تر می‌شود ممکن است نصف لیوان ماست و کی زعفران سائیده حل شده در آبجوش را با ۷۰ گرم روغن و نصف لیوان آب جوش و دو عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنیم و ته دیگ بریزیم در این‌صورت ته دیگ پلو بهتر می‌شود.


همچنین مشاهده کنید