چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

محاسبه غلط


در روزهای بعد از ورود حزب الله به داخل مرز اسرائیل و ربودن دو سرباز اسرائیلی در ۱۲ جولای كه حمله اسرائیل به خاك لبنان را در پی داشت، دولت بوش به طور عجیبی منفعل به نظر می رسید.
روز ۱۶ جولای جورج بوش در نشست گروه هشت در سن پترزبورگ روسیه گفت: «اكنون لحظه آشكار شدن حقایق است. حالا معلوم می شود كه چرا ما در خاورمیانه صلح نداریم.»او رابطه بین حزب الله و حامیان آن در ایران و سوریه را یكی از دلایل ریشه ای این بی ثباتی دانست و گفت، این دو كشور هستند كه باید به این بحران پایان دهند. دو روز بعد به رغم درخواست های چند كشور از آمریكا برای هدایت و رهبری مذاكرات و پایان دادن به درگیری ها، كاندولیزا رایس وزیر خارجه گفت:«آتش بس باید تا عادی شدن شرایط به تعویق نیافتد.»اما دولت بوش از نزدیك درگیر برنامه ریزی حملات انتقام جویانه اسرائیل بود. بوش و معاونش دیك چنی متقاعد شده بودند كه بمباران موفقیت آمیز هوایی علیه تأسیسات فرماندهی و تسلیحاتی حزب الله در لبنان نگرانی های امنیتی اسرائیل را كم می كند و زمینه را برای انجام حملات پیشگیرانه آمریكا علیه تأسیسات هسته ای ایران آماده می كند. مقامات دیپلماتیك و اطلاعاتی سابق و فعلی آمریكا با اذعان به این موضوع از آگاهی كامل مسئولان آمریكایی از این عملیات خبر می دهند. كارشناسان نظامی و اطلاعاتی اسرائیل تأكید می كنند كه ملاحظات امنیتی این رژیم دلیل كافی بود برای رویارویی با حزب الله.
شتبایی شاولت از مشاوران امنیت ملی كنست كه زمانی ریاست موساد را هم به عهده داشت، می گوید:«ما هر كاری را فكر كنیم بهترین است انجام می دهیم. اگر این كار با ضرورت ها و نیازهای آمریكا سازگار باشد آن وقت بخشی از رابطه بین دو دوست خواهد بود. حزب الله تا دندان مسلح است و از پیشرفته ترین آموزش ها برخوردار بوده است. دیر یا زود باید به آن می پرداختیم.»اسرائیل حزب الله را تهدید جدی می داند كه بعد از عقب نشینی تل آویو از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ قدرت بیشتری هم پیدا كرده است. سرویس های اطلاعاتی اسرائیل می دانستند كه حزب الله موشك هایی دوربرد دارد كه تا تل آویو می رسد. در هفته های اخیر بیش از سه هزار فروند از این موشك های مختلف حزب الله به سمت اسرائیل نشانه رفت.
به گفته كارشناسان آگاه در خاورمیانه، اسرائیل از مدت ها پیش طرحی برای حمله به حزب الله تهیه كرده بود و آن را به مقامات دولت بوش هم اطلاع داده بود. یكی از این كارشناسان می گوید، «آنچه در ۱۲ جولای روی داد دامی نبود كه اسرائیل پهن كرده و حزب الله در آن افتاده باشد، بلكه تحقق پیش بینی كاخ سفید بود كه دیر یا زود اسرائیلی ها وارد این جنگ می شوند.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید