پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

عسل


عسل
از گذشته تاكنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شده است. عسل شامل قندهایی چون گلوكز، فروكتوز، مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم، كلسیم، كلریدسدیم، گوگرد، آهن و فسفات است. در ضمن اینكه ویتامین هایی همچون B۱ ، B۲ ، B۶ ، B۳ ، B۵ و C نیز براساس كیفیت و نوع عسل به نسبت های متفاوت در آن دیده می شود. مهمترین خاصیت عسل، ضدمیكروب بودن آن است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد گذاشتن آن بر روی زخم ها مانع عفونت می شود. از آنجایی كه عسل حاوی مواد آنتی باكتریایی است می تواند به خوبی باعث بهبود زخم ها شود. زمانی كه عسل با رطوبت بدن تماس پیدا می كند، آنزیم گلوكز اكسیداز كه توسط زنبورها در عسل ایجاد شده است به آرامی آزاد می شود و پراكسید ئیدروژن ضدعفونی كننده به میزان زیادی آزاد می شود و می تواند در حدی كه به خود بافت آسیب نرساند، باكتری ها را نابود كند. در ادامه با جذب مایعات و مواد مقوی به منطقه آسیب دیده باعث رشد سلولی و جلوگیری از خشك شدن زخم می شود. فعالیت استمیك عسل باعث حضور یك لایه از مایع بین بافت ها و بانداژ می شود و باعث می شود در هنگام نیاز بدون درد جا به جا شود و سلول های جدید پاره نشود. به همین جهت در برخی بیمارستان های دنیا برای درمان زخم بستر از تركیبات آن استفاده می شود.
عسل به علت داشتن گلوكز و فروكتوز باعث تولید انرژی سریع سوختن گلوكز و طولانی سوختن فروكتوز می شود به همین خاطر سهم بسزایی در تولید انرژی در بدن دارد.
مصرف مرتب عسل برای تقویت قوای جنسی و درمان نا توانی های آن بسیار مؤثر است از عسل با روش های مختلف و با تركیب با عصاره گیاهان مؤثر در درمان این ناتوانی ها می توان بهره گرفت. عسل همچنین نقش مهمی در حفظ و تجدید جوانی سلول های پوست ایفا می كند. مخلوط عسل خالص با زرده تخم مرغ و خامه ترش یكی از بهترین ماسك ها برای حفظ زیبایی پوست به شمار می رود. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد عسل می توان به موارد زیر اشاره كرد:
سریع الهضم است. مولكول های قند موجود در عسل به راحتی می توانند به سایر قندها تبدیل شوند، به همین جهت حتی حساس ترین معده ها نیز می تواند آن را به سادگی هضم كند. با آن كه عسل چسبنده و شیرین است، عامل مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان محسوب نمی شود. منبع بسیار خوبی از آنتی اكسیدان است و نقش بزرگی در جلوگیری از سرطان و همچنین بیماری های قلبی دارد. سطح كالری آن پایین است. در مقایسه با سایر مواد قندی ۴۰درصد كمتر كالری دارد، هرچند انرژی آن بسیار بالا است، اما به وزن بدن شخص اضافه نمی كند.
در درمان آلرژی های فصلی مناسب است. از طرفی باعث تحریك و تقویت قلب و نیز گشاد شدن رگ ها شده و جریان خون را در درون شریان های انشعابی افزایش می دهد.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید