چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ / Wednesday, 21 February, 2018

آنچه برای قلب مفید است


آنچه برای قلب مفید است
تاثیراتی كه زندگی ناسالم روی بدن می گذارد بیش از همه متوجه قلب است. افزایش آمار مرگ و میر ناشی از سكته و بیماری های عروق كرونر در سراسر جهان گواه خوبی بر این موضوع است. در میان عوامل بسیاری كه در بروز بیماری های قلبی عروقی نقش دارد، نوع رژیم غذایی آدم ها كه امروز بسیار تغییر كرده است، بیش از همه بر سلامت قلب تاثیر می گذارد. در اینجا به معرفی خوراكی هایی می پردازیم كه گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه كمك بزرگی به سلامت قلب می كند.
سویای خام: مصرف روزانه ۲ وعده سویای خام به شكل آجیل سویا یا شیر سویا كلسترول بد خون LDL را ۹ درصد كاهش می دهد. براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه شیكاگو مصرف پروتئین سویا ارتباط مستقیمی با كاهش LDL كه نقش مهمی در بروز تصلب شرائین ایفا می كند، دارد. خوردن ۵۷ گرم سویای خام و یا ۳۴۰ میلی لیتر شیر سویا در روز با تاثیر بر روی فعالیت گیرنده های LDL كمك بزرگی به كاهش بروز بیماری های قلبی می كند.
میوه های خشك: خوردن میوه های خشك شده مثل برگه هلو، انجیر و سیب به دلیل نقشی كه در كاهش LDL دارد، بسیار توصیه می شود. نتایج یك تحقیق در دانشگاه رم نشان می دهد خوردن روزانه ۲۰ تا ۵۰ گرم میوه خشك خطر بروز سكته را ۵۰ درصد و بیماری های عروق كرونر را ۳۰ درصد كاهش می دهد. ضمن اینكه میوه های خشك به دلیل دارا بودن قند طبیعی بدن را در برابر خوردن مواد قندی مثل كیك خامه ای و آب میوه های قندی محدود كرده و از افزایش وزن كه خود عامل مهمی در امراض قلبی است، جلوگیری می كند.
چای سبز: چای سبز آنتی اكسیدان خالص است و نوشیدن روزانه پنج فنجان آن تاثیر فوق العاده ای در جلو گیری از بروز تصلب شرائین خواهد داشت. براساس یك تحقیق كه در ژورنال طب تغذیه آمریكا منتشر شد، ژاپنی ها در میان تمامی ملت ها به دلیل مصرف بیش از اندازه چای سبز از سلامت قلبی بهتری برخوردارند. به طوری كه تا قبل از ۷۰سالگی كوچك ترین علامتی از بروز بیماری های قلبی در آنها دیده نمی شود.
برگ چای حاوی موادی است كه كنترل كننده LDL بوده و به همین دلیل در كاهش بیماری های عروق كرونر مفید است. علاوه بر این سوزاننده چربی نیز بوده و نوشیدنی سودمندی برای آدم های چاق به شمار می رود.
انگور: تا تابستان تمام نشده همه جور انگور در بازار میوه یافت می شود، از خوردن آن غافل نشوید. انگور حاوی مقادیر فراوانی فلاونوئید است كه موجب كاهش فشار خون شده و از افزایش LDL كلسترول بد خون جلوگیری می كند.
بادام وگردو: در میان تنقلات بادام و گردو بیش از همه در سلامت قلب مفیدند. این تنقلات به دلیل دارا بودن اسید چرب غیراشباع نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به تصلب شرائین ایفا می كنند. بررسی ها نشان می دهد خوردن روزانه ۲۰ گرم بادام و گردو خطر ابتلا به بیماری های قلبی را حدود ۳۵ درصد كاهش می دهد.
بادام و گردو همچنین به دلیل اینكه حاوی اسید آمینه ای به نام Arginin هستند، مانع از صدمه رسیدن به پلاكت ها و در نهایت بروز مشكلات خونی می شود.
شكلات: دیگر از خوردن شكلات نهراسید. یافته های جدید در آلمان حاكی از آن است كه شكلات تلخ نه تنها نقشی در بروز بیماری های قلبی ندارد كه در سلامت قلب بسیار مفید است.
محققان دانشگاه كلن پس از دو هفته خوراندن شكلات تلخ و شكلات شیری به دو گروه داوطلب بین سنین ۵۵ تا ۶۴ سال به این نتیجه رسیدند كه پس از اتمام ۱۴ روز فشارخون این افراد تا حد زیادی كاهش یافت. آنها كه شكلات تلخ مصرف كرده بودند ۵۰ میلی متر جیوه و افرادی كه تحت آزمایش با شكلات شیری بودند ۲۰ میلی متر جیوه دچار كاهش فشار خون شدند.
با توجه به اینكه شكلات شیری كمترین تاثیر را در كاهش فشار خون دارد، مصرف شكلات قهوه ای بیشتر از نوع سفید آن توصیه می شود. ضمن اینكه شكلات تلخ از میزان فلاونوئید بالایی برخوردار است و مقادیر قابل توجهی منیزیم، مس و منگنز دارد كه موجب كاهش فشار خون شده، از لخته شدن خون در رگ ها جلوگیری می كند و با كاهش LDL سلامت قلب را بهبود می بخشد.
بهاره مهرنژاد

منبع : روزنامه شرق

مطالب مرتبط

اهمیت کلسیم


اهمیت کلسیم
كلسیم ماده معدنی ضروری برای ساختن و حفظ استخوان های محكم، دندان های سالم و عضلات و بافت های سالم است.مصرف مقادیر زیاد كلسیم در سنین پایین به خصوص در دوره نوجوانی، برای حفاظت از استخوان ها در سال های بعدی زندگی و جلوگیری از پوكی استخوان مهم است. توده استخوانی تا حدود ۳۰ تا ۳۵ سالگی به رشد خود ادامه می دهد.
كلسیم موجود در شیر، ماست و سایر فرآورده های لبنی به ساخته شدن توده استخوانی كمك می كند. این ماده معدنی همچنین در سبزی های دارای برگ سبز، بنشن و میوه ها و مغزهای خوراكی مانند بادام یافت می شود.ما حداقل به ۵۵۰ میلی گرم كلسیم در روز نیاز داریم، هر چند كه با افزایش سن این نیاز بیشتر می شود.


وبگردی
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    شهامت متفاوت بودن را داشته باشید
    اگر شما باور ندارید که می‌توانید آنچه را تصمیم گرفته‌اید انجام دهید و بهانه‌هایی می‌جویید تا از انجام دادن آن کارها اجتناب ورزید، نتیجه آن خواهد شد که شما کسی یا چیزی را در …