چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط حجامت و آلودگی خونی


شروع عمل حجامت بسیار قدیمی و مربوط به دوران باستان بخصوص دوران پاپیروس مصر است - در نوشته های بقراط نیز که مربوط به حدود قرن پنجم قبل از میلاد می باشد بدان اشاره شده است . البته در کشورهای اسلامی نیز بعنوان یک سنت مرسوم است . پیشینیان با توجه به اعتقادی که مبنی بر چهارگانه بودن طبایع داشتند ( خون ،‌بلغم ، سودا و صفرا ) فکر می کردند بر هم خوردن تعادل اینها باعث بیماری میشود و درمان بیماری با خون دادن و حجامت است . آنها حجامت را در درمان بسیاری بیماریها از جمله تب - دیوانگی - کم خونی و ضعف مؤثر می دانستند - در گذشته حجامت در مغازه هائی مثل سلمانی و حمام های عمومی انجام می شد و از وسایل متنوعی برای امر حجامت استفاده می گردید :
۱- لانست ها : اولین رگزن ها از ابزار تیزی چون چوب و سنگ سود جسته اند و در موزه های باستان لانست هایی از جنس آهن با دسته های چوبی دیده می شود.
۲- فلم ها ( Flem ) : اکثراً از جنس برنزی بوده و معمولاً دارای چندین تیغه بوده اند که اکثراً بیشتر در کشور انگلستان استفاده می شده است .
۳ - وسایل تیغ زنی : تیغه های فراوان داشتند و در قرن ۱۸ و ۱۹ بسیار معمول بوده است .
۴ - حجامت با فنجان : شامل مجموعه ای از فنجانها ( اکثراً شیشه ای ) و یک وسیله تیغ زنی می باشند و به دو روش خشک و مرطوب انجام می گیرد . در روش خشک از یک فنجان خشک استفاده می شود در این روش با گرم کردن لیوان با استفاده از یک تکه مواد سوزاننده یا لامپ حرارتی ایجاد خلاء می نمایند که موجب می شود فنجان روی پوست چسبیده ویک حالت مکش ایجاد نماید .
در حجامت مرطوب همان مراحل حجامت خشک انجام می شود ولی بعد ، از وسایل تیغ زنی بر روی پوست استفاده می شود تا بدین ترتیب خون خارج شود .
حجامت با فنجان معمولاً روی سطح پشت بدن و ستون فقرات و شقیقه ها و پشت گوش انجام می شود البته در بقیه مناطق بدن نیز می توان انجام داد ولی این محل ها اختصاصی هستند .
در کشور ما و سایر کشورهای اسلامی از این روش استفاده میشود .
۵ - زالوها : در زمانهای قدیم از آنها در مصر و روم و سوریه برای مکیدن خون استفاده می گردید . زالوها از طریق ۳ دندان تیز به پوست متصل می شدند و ماده ضد انعقاد تزریق می کردند که باعث می شد خون لخته نشود و بعد شروع به خونخواری می کردند .
طی تحقیقاتی که در کشور ما در سال ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ ( در منطقه زاهدان منطقه ای که حجامت جزء فرهنگ مردمان آن منطقه می باشد ) ، بعمل آمد طی این تحقیقات مشخص شد که به علت روش غیربهداشتی و سنتی مرسوم ریسک وجود عوامل بیماریزا بیشتر می باشد . سفلیس - هپاتیت C ، ایدز و هپاتیت B در خون این اهداکنندگان بیشتر است . بنابراین پیشنهاد می شود در مناطقی که حجامت جزء فرهنگ بومی است روش ها و ابزار بهداشتی ترویج گردد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید