جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برخی از افسران مصدقی پلیس در اختیار وزارت کار! گذارده شدند (در این روز ۲ سپتامبر)


یازدهم شهریور ۱۳۳۲ سازمان شهربانی دولت زاهدی (معروف به دولت كودتا) تصمیم گرفت كه آن دسته از افسران این سازمان را كه از دكتر مصدق و نهضت ملی هواداری كرده بودند و شهرت ناسیونالیستی داشتند، ولی دلیل محكمی برای زندانی كردنشان وجود نداشت اخراج و یا در اختیار وزارت كار قرار دهد كه چنین شد.
هفت سال بعد، همین شهربانی (پلیس كشور) مجبور شد كه برای اصلاح كلانتری‌ها و امنیت شهر‌ها همان افسران را كه غیرنظامی شده بودند با همان درجه‌هایی كه در اواخر حكومت دكتر مصدق داشتند به خدمت پلیس بازگرداند و بسیاری از آنان که در دوران بیکاری، از دانشکده حقوق دانشگاه فارغ التحصیل شده بودند در راس كلانتری‌های تهران ظاهر شدند و دفعتا روسای كلانتری‌های پایتخت كه قبلا سرهنگ‌ها بودند، سروان‌ها و ستوان‌ها (عقب افتاده از ترفیع) شدند و شهر را اصلاح كردند و به عربده كشی‌ها، جاهل بازی‌ها و باج خوری‌ها كه پس از براندازی ۲۸ مرداد (به دلیل شركت این قبیل افراد در كار براندازی) شدت یافته و به صورت امری عادی درآمده بود پایان دادند.
همین افسران پس از انقلاب، در زمان دولت موقت، مقامات تراز اول شهربانی كشور را بر عهده گرفتند و پلیس ازهم پاشیده را احیاء کردند.
▪ سرهنگ ایزدپناه
یكی از آنان، افسری كرمانی به نام«احمد ایزدپناه زرندی» است كه در اواخر دهه ۱۳۳۰ در طول ریاست بر كلانتری منطقه دروازه قزوین باج خورها و سردسته‌های محله بدنام تهران را كه پس از براندازی ۲۸ مرداد قدرت گرفته بودند و به خرید و فروش زنان و انواع جرائم دیگر مبادرت می‌كردند، از طرقی كه دولت مانع نشود شدیداً سركوب كرد و وارد ساختن زنان تازه را به این محله (شهر نو) ممنوع ساخت. وی در طول ریاست بركلانتری‌های دیگر تهران، زمین خوارها را برانداخت. با این خدمات، مجله امید ایران در دهه ۱۳۴۰ ایزدپناه را «مرد سال» خود كرد كه خشم شاه را برانگیخت كه به تعقیب امنیتی ناشر مجله منجر شد. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، ایزد پناه معاون پلیس تهران و سپس رئیس سازمان آگاهی و معاون شهربانی کل شد و به نوسازی این سازمان همت گمارد. وی یکی از معروفترین افسران پلیس ایران است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید