سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اشکال در تعادل بدن


به صورت طبیعی ، چشم ها ، گوش داخلی ، ماهیچه و مغز و اعصاب با هم همکاری می کنند تا شما را در وضعیتی متعادل برای انجام کار روزانه نگاه دارند . در حالت عادی متوجه این همکاری نیستید ، ولی وقتی هماهنگی این اندامها از بین بروند ، آنگاه دچار اشکال در تعادل خواهید شد . برخی بیماری ها مثل اختلالات گوش ، آلرژی ها ،‌ضعف ماهیچه ای ، اشکال دید ، التهاب مفصل و سکته مغزی این حالت را مختل می کنند . هر گاه تغییر ناگهانی در شنوایی یا وزوز گوش وجود داشت یا تمام مدت احساس پری گوش داشتید یا احساس عدم تعادل داشتید و می افتید برای بررسی ان به یک پزشک مراجعه کنید . این پزشک می تواند متخصص گوش ، حلق و بینی یا داخلی باشد .
ـ درمان
۱ - به آنچه می خورید توجه کنید ؛ ‌برخی غذاها و چاشنی ها حساسیت زا هستند و می توانند بر تعادل اثر بگذارند . اگر فکر می کنید به غذایی حساسیت دارید آنرا از برنامه حذف کنید .
۲ - داروهایتان را کنترل کنید ؛ برخی داروها این عارضه جانبی را دارند . با پزشک در این مورد مشورت کنید .
۳ - الکل مصرف نکنید ؛ این ماده کار گوش داخلی را نیز مختل می کند و حالت بی وزنی ایجاد می کند .
۴ - کمتر قهوه بخورید ؛ قهوه باعث انقباض عروق می شود و جریان خون مغز را کاهش می دهد . یک دو فنجان قهوه در روز کافی است و بیشتر از آن مضر است .
۵ - ورزش کنید ؛ در برخی افراد اشکال در تعادل ناشی از ضعف عضلات است . انجام ورزش های تناسب اندام و برخی ورزش های قلبی عروقی مثل نرمش ، راه پیمائی ، دوچرخه زدن برای همه بسیار مفید است .
۶ - بر روی سطوح نرم راه بروید ؛ هر چه سطحی که روی آن راه می روید نرم تر باشد حفظ تعادل سخت تر خواهد بود . اگر سعی کنید بر روی یک قطعه لاستیک نرم ، فرش ضخیم یا حتی تشک راه بروید این کار را تمرین کرده اید .
۷ - محیط امنی برای خود بسازید ؛ سلامت ازخانواده شروع می شود ، مخصوصاً برای آنهایی که دچار اشکال در تعادلند . سطوح نیز خطرناکند . فرش های سرخورنده را بردارید . شب یک چراغ خواب روشن کنید و برای راه پله ها نرده بگذارید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید