جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پشت بامی با کاربرد حیاط


پشت بامی با کاربرد حیاط
اگر حیاطی بزرگ و باغچه ای باصفا و پر از گل و گیاه ندارید، لااقل در این آخرین فرصت های بهره بردن از هوای مطلوب شهریورماه، از فضای پشت بام لذت ببرید. برای اغلب افراد كاربرد بالكن و یا ایوان جهت چیدن میز و صندلی و استفاده از آن به عنوان محیطی برای استراحت عصرگاهی یا حتی شبانگاهی، بسیار طبیعی به نظر می رسد ولی ترتیب دادن چنین امكاناتی در محیط پشت بام كاری عجیب است. در صورتی كه فضای پشت بام ساختمان ها نیز می تواند كاربردی همچون حیاط داشته باشد، با این تفاوت كه در این فضا از باغچه و گل و گیاه و درخت خبری نیست ولی در عوض از آنجا كه آپارتمان های كلان شهری همچون تهران معمولا از سه طبقه كمتر نیستند، در این ارتفاع حداقل ۱۰ متری از سطح زمین، جریان هوا نسبت به حیاط بیشتر بوده و در نتیجه هوا خنك تر است. در ضمن استراحت شب هنگام در فضای پشت بام و نظاره كردن نمای چراغان شهر نیز تكمیل كننده ای برای بقیه لذت ها است.
این كار با چیدن یك میز و چند صندلی به راحتی امكان پذیر است. تنها پیش از هر اقدامی رعایت چند نكته ایمنی و دكوراسیونی ضروری است: ۱ از ایمن بودن محیط پشت بام برای بچه ها اطمینان حاصل كنید به این معنا كه اگر دیواره لبه پشت بام از یك متر كمتر است، حتما ابتدا دور پشت بام را نرده كشی كرده سپس به موارد رفاهی بپردازید.
شما حتی می توانید با ساخت دیواری پنجره دار در دورتا دور پشت بام اتاقی بدون سقف ترتیب دهید با این كار محیط امن تر و خصوصی تر می شود.
۲ میز و صندلی هایی برای این محیط انتخاب كنید كه در مجاورت گرما و آفتاب تابستانی و همچنین احیانا بارش باران های بهاری و پاییزی آسیب ندیده و مقاوم باشند. البته تولیدكنندگان مربوط صندلی های فلزی و پلاستیكی گوناگونی را به لحاظ فرم و شكل ظاهری تولید كرده اند كه در میان آنها نوع پلاستیكی، اگر چه مقاومت انواع فلزی را ندارد ولی به چند دلیل برای پشت بام بهتر است: الف به جهت سبك تر بودن حمل و نقل آنها راحت تر است.
ب امكان زنگ زدگی آنها در مجاورت با آب وجود ندارد.
ج از آنجا كه امروزه در بسیاری از پشت بام ها از پوشش های ایزوگام استفاده شده است فشار پایه میز و صندلی های فلزی و حركت دادن آنها سبب آسیب رسیدن به این لایه می شود.
۳ در صورت امكان برای این محیط از صندلی ها و میزهای تا شو استفاده كنید زیرا می توان آنها را به راحتی تا كرده و برای كاربرد بعدی نگهداری كرد. به این ترتیب فضای زیادی را هم اشغال نمی كند.
۴ نصب سایبان در گوشه ای از این پشت بام و یا حتی انتخاب میزهای سایبان دار برای هنگام بارش باران بسیار حائز اهمیت است. با وجود سایبان شما می توانید در حین لذت از هوای آزاد، قطرات باران را نیز نظار ه گر باشید.
۵ وقتی كه قرار است ساعاتی از شب را در پشت بام و در كنار دیگر اهالی ساختمان صرف كنید ترتیب دادن شامی دسته جمعی لذت با هم بودن را دو چندان می كند. در ضمن از آنجا كه درست كردن انواع كباب بر روی منقل یكی از رایج ترین روش های پخت وپزهای پیك نیكی است، شما می توانید به جای منقل های هیزمی، در صورت امكان با لوله كشی گاز به فضای پشت بام، در جایی مسقف و ایمن، منقلی توكار و گاز سوز بسازید. به این ترتیب كار بسیار آسان تر خواهد بود.
۶ در چنین فضایی لازم نیست حتما از میز و صندلی استفاده كنید بلكه می توانید در كنار یكی از دیوارها، تختی چوبی و یا فلزی تاشو قرار داده و با پهن كردن گلیم و یا فرشی بر روی آن و همچنین چیدن پشتی های بزرگ و كوچك متعدد، فضایی سنتی را ایجاد كرده و از گذشته ها و حیاط خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود یادی كنید.
پس از فراهم شدن كلیه تسهیلات رفاهی لازم و همچنین رعایت نكات ایمنی، تنها كافی است با قرار دادن تعدادی گلدان حاوی گل ها و گیاهانی كه در برابر گرما و آفتاب سوزان مقاومت لازم را دارند، سبزی را نیز به این فضا بیاورید. برای این منظور از گلدان های متعدد با اندازه ها، رنگ ها و حتی مدل های گوناگون استفاده كنید.
به این ترتیب جایگزینی برای طراوت حاصل از گل ها و گیاهان داخل باغچه در بالای پشت بام نیز ایجاد كرده اید.
در ضمن علاوه بر تهیه گلدان های كوچك و بزرگ معمولی می توانید از گلدان های جعبه ای و یا دیواركوب نیز استفاده كرده و با توجه به نوع شان آنها را یا بر لبه دیواره پشت بام چیده و یا به دیواره خرپشته و یا دیوار آپارتمان مجاور نصب كنید.
الهام اسمعیلی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید