جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تعویض آب آکواریوم


تعویض آب آکواریوم
تعویض آب را احتمالا باید دلهره آورترین قسمت نگهداری موفق ماهی ها دانست.
آبی كه حاوی مواد شیمیایی نامطلوب است غالب افراد را به تعویض آب در مقادیر فراوان سوق می دهد.
تصفیه عاملی ضروری است ولی مطمئنا قادر به زدودن تمامی عناصر انباشته در آب مانند فسفات نیست. تعویض آب، آلودگی ناشی از تجمع این عناصر مضر را برطرف كرده و عناصر مفید كاهش یافته آب مانند كلسیم، پتاسیم، آهن، رویكه برای برقراری توازن در یك آكواریوم حیاتی اند را به حد طبیعی باز می گرداند.
در شرایط عادی تعویض آب به میزان هفتگی ۱۰ درصد یا ۲۰۱۵ درصد هر دو هفته یك بار كافی است. میزان آبی كه تعویض می شود به كیفیت عمومی و بار زیستی آب بستگی دارد.به خاطر بسپارید كه تعویض فراوان، مراقبت های فراوان جهت تنظیم پارامترهای آب را می طلبد، هر چند تعویض بیش از ۵۰ درصد آب نه تنها باعث بهبود چیزی نخواهد شد بلكه بر مشكلات نیز خواهد افزود. تعویض آب زمانی نتیجه بخش است كه در اندازه كم ولی مداوم انجام پذیرد.با سیفون بستر آكواریوم و جایگزین كردن آب خارج شده این هدف میسر خواهد شد.
سیفون بستر آلودگی های ناشی از ذرات ته نشین شده را كه باعث افزایش میزان آمونیاك و فسفات محلول در آب می شوند از بین می برد.مراقب باشید چه چیزی داخل آكواریوم می ریزید اگر از آب لوله كشی استفاده می كنید میزان نیترات PH آن را اندازه گیری كرده و مطمئن شوید كه در اندازه احتیاجات آكواریوم شما است، همچنین مطمئن شوید آبی كه استفاده می كنید درجه حرارت مشابهی با آب درون آكواریوم داشته باشد. این تفاوت درجه می تواند برای ماهی ها بسیار خطرناك باشد.
به خاطر بسپارید:
آب باید عاری از كلر و فلزات سنگین مس و سرب باشد.
اگر از آب لوله كشی استفاده می كنید، قبل از وارد كردن، چند دقیقه صبر كنید تا كلر آن خارج شود.
هرگز از آب داغ برای تنظیم دما استفاده نكنید چون باعث وارد آمدن شوك به ماهی ها می شود.
آب را به صورت ناگهانی و مستقیم به آكواریوم نریزید، این كار علاوه بر متلاطم كردن آب و محیط آكواریوم موجب ترساندن ماهی ها نیز می شود.
احسان محمدی مقانكی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید