جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برتری اسلام‌گرایی بر ناسیونالیسم عربی


برتری اسلام‌گرایی بر ناسیونالیسم عربی
با استناد به تحقیقات به عمل آمده در خاورمیانه می توان گفت اكنون گرایشات اسلام‌گرایانه بر ناسیونالیسم عربی برتری یافته است.
جنگ در لبنان و اعتقاد اعراب مبنی بر پیروزی حزب‌الله در این نبرد خونین ،‌ احساسات مشابه این امر را در میان مصری‌ها و مردم منطقه تشدید كرده است.
در مصاحبه‌هایی كه از مردم در خیابان‌های شهرهای مختلف منطقه انجام شده و با مطالعه تفاسیری كه در روزنامه‌های منطقه انتشار یافته است، می‌توان دریافت كه دیدگاه غالب در افكار عمومی منطقه این است كه كشورهای عربی نتوانستند به مقابله با اسرائیل و آمریكا برخیزند و جنبش‌های اسلامی جای این دولت‌ها را در این مبارزه پر كرده‌اند.»
`یاسر ابوهلاله` در روزنامه اردنی `الغد` نوشت: «پیروزی حاصل شده توسط حزب‌الله لبنان پس‌لرزه‌های شدیدی در منطقه خواهد داشت كه تاثیرات آن از مرزهای لبنان بسیار فراتر خواهد رفت.»
روزنامه `الوفق` كه یكی از روزنامه‌های مخالف دولت در مصر است در تیتر اول خود با عنوان `مقاومت پیروزی خود را جشن گرفت` به تشریح اثرات پیروزی مقاومت اسلامی پرداخت.
آن چه كه پیروزی حزب‌الله خوانده شده توسط موجی به جلو رانده شد كه هم‌اكنون در منطقه جاری است.
اسلام سیاسی بطور گسترده به عنوان پادزهر ناكامی‌های ناسیونالیسم، كمونیسم، سوسیالیسم عربی مطرح گشت.
می توان از این موج به عنوان عاملی نام برد كه به پیروزی گروه‌هایی چون `اخوان‌المسلیمن` در مصر انجامید. كسب ۸۸ كرسی در پارلمان این كشور توسط این گروه (با وجود تلاش‌های دولت برای جلوگیری از شركت مردم در انتخابات) را می توان تفوق اسلام بر عرب گرایی نامید.
این همان موجی است كه در ژانویه امسال حماس را به قدرت رساند كه حتی برای جنبش حماس نیز دور از انتظار می‌نمود.
درسی كه بسیاری از كشورهای عربی از جنگ در لبنان آموخته‌اند این است كه یك جنبش اسلامی، شكوه و احترام را برای هویتی خار شده باز خریده است. مردم مصر هنوز از شكست از اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به تلخی یاد می‌كنند. شكستی كه پایانی بر عرب‌‌گرایی بشمار می‌رفت. عربگرایی كه خود به عنوان ایده اتحادبخش در منطقه بشمار می‌رفت.
پیروزی حزب‌الله از بسیاری از جهات از سوی مردم به عنوان ظهور ایدئولوژی متحد كننده نوین قلمداد می‌شود. نوعی ملی‌گرایی عربی-اسلامی است. اكنون از حسن نصرالله به عنوان قهرمان اسلامی عرب‌گرا یاد می‌شود.
دكتر `فارس بریزات` از مركز مطالعات راهبردی دانشگاه اردن می‌گوید: «بازندگان اصلی نظام‌های عربی، آمریكا و اسرائیل خواهند بود. جنبش‌های مقاومت سكولار از بین رفته‌اند و جای خود را به اسلام‌گرایان داده‌اند. بنا بر این ملی‌گرایی جدید ملی‌گرایی مذهبی خواهد بود و مسئله هویت، دلیل اصلی خواهد بود. مردم می‌خواهند هویت آنها بازگردد.»
منبع: New York Times
منبع: سایت عملیات روانی
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید