سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

شیرینی هایی با طعم نارگیل


شیرینی هایی با طعم نارگیل
●شیرینی با روكش شكلات و نارگیل
▪مواد لازم: ۵۱ پیمانه آرد سفید،یك سوم پیمانه آرد ذرت،۱۸۵ گرم كره نرم شده،یك پیمانه پودرقند،۳ عدد تخم مرغ كمی زده شده،نصف قاشق چایخوری وانیل،نصف پیمانه شیر،سه چهارم پیمانه خامه غلیظ.
برای روكش: ۴ پیمانه پودرقند،یك سوم پیمانه پودر كاكائو،۳۰ گرم كره ذوب شده،دوسوم پیمانه شیر،۳ پیمانه پودر نارگیل .
فر را با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن كنید. یك قالب كیك مربع شكل به ضلع ۲۳ سانتی متر را با كمی كره ذوب شده یا روغن چرب كنید. كف قالب را با یك قطعه كاغذ روغنی بپوشانید.
آرد سفید و آرد ذرت را در ظرف گود بزرگی الك كنید. كره نرم شده، پودرقند، وانیل، تخم مرغ ها و شیر را اضافه كنید. با همزن برقی مخلوط را هم بزنید. با سرعت كم یك دقیقه به هم زدن ادامه دهید. سپس با سرعت تند همزن ۳ دقیقه دیگر مخلوط را بزنید تا هیچ گلوله ای در آن باقی نماند و حجم آن افزایش یابد. مخلوط را در قالب كیك كه از قبل آماده كرده بودید بریزید و سطح روی آن را صاف كنید. بگذارید شیرینی یك ساعت در فر بپزد تا مغز پخت شود و اگر چنگالی را در آن فرو ببرید چیزی به چنگال نچسبد. آن را از فر خارج كنید. بگذارید كیك ۳ دقیقه در قالب بماند سپس آن را بر روی شبكه سیمی برگردانید و بگذارید سرد شود.
با یك كارد اره ای بلند سطح روی كیك را كاملا صاف كنید. لبه های خشك و برشته كیك را نیز بریده جدا كنید. سپس كیك را از وسط ارتفاع آن به دو لایه تقسیم كنید.
خامه را با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد. آن را روی لایه زیرین كیك پخش كنید و لایه بالایی كیك را روی خامه قرار دهید. حال كیك را به ۵ ردیف ۵تایی برش بزنید تا ۲۵ قطعه كیك مربع شكل حاصل شود.
پودرقند را با پودر كاكائو، كره و شیر در یك ظرف كوچك مخلوط كنید و آن را روی ظرف دیگری حاوی آب در حال جوش قرار دهید. مخلوط را دائما هم بزنید تا یكنواخت و براق شود سپس از روی حرارت بردارید. یك پیمانه از پودر نارگیل را روی سطح صافی كه با یك قطعه كاغذ روغنی پوشانده اید بریزید. هر یك از قطعات مربع شكل كیك را ابتدا در روكش شكلاتی فرو ببرید سپس خارج كرده صبر كنید تا روكش اضافی از آن بچكد و بعد در پودر نارگیل بغلتانید. این كار را ادامه دهید تا تمام كیك ها روكش شوند.
●كیك نارگیلی
▪مواد لازم: ۷۵ گرم پودرنارگیل،۱۷۵ گرم آرد سفید،۱۰۰ گرم پودرقند،۱۰۰ گرم كره یا مارگارین نرم شده،۲ عدد تخم مرغ،حدود ۶ قاشق شیر،۲ قاشق چایخوری بیكینگ پادر.
برای روی كیك:۲ قاشق سوپخوری پودر نارگیل،یك قاشق سوپخوری پودرقند .
تخم مرغ ها را در ظرفی ریخته و كمی هم بزنید سپس شیر را به آن اضافه كنید تا حجم آن به حدود ۱۵۰ میلی لیتر برسد و بهتر است این كار را در یك ظرف مدرج انجام دهید تا به راحتی میزان شیر مورد نیاز مشخص شود. نیمی از پودرقند را همراه با پودر نارگیل اضافه كنید و مخلوط كنید سپس بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.
آرد را همراه با بیكینگ پادر در ظرف گودی الك كنید و باقی مانده پودرقند را به آن بیفزایید. كره را به آن اضافه كنید و مخلوط كنید تا به صورت گلوله های ریز مغز نان درآیند. حالا مخلوط پودر نارگیل را به آن اضافه كنید. خوب مخلوط كنید و سپس مایه كیك را در یك قالب كیك مستطیل مخصوص كیك صبحانه كه از قبل چرب كرده و كمی آرد در آن پاشیده اید بریزید. پودرقند و پودر نارگیلی كه برای روی كیك كنار گذاشته بودید مخلوط كرده روی سطح مایه كیك بپاشید.
كیك را به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در فر كه از قبل با حرارت ۱۹۰ درجه سانتیگراد یا ۳۷۵ درجه فارنهایت گرم كرده اید، بپزید. سپس از فر خارج كرده بر روی شبكه سیمی سرو كنید.
●بیسكویت جوی نارگیلی
▪مواد لازم: یك پیمانه آرد سفید ،یك پیمانه جوی پرك ،سه چهارم پیمانه پودر نارگیل،سه چهارم پیمانه پودر قند،۱۲۵ گرم كره،یك قاشق سوپخوری عسل،۵۱ قاشق چایخوری جوش شیرین ،۲ قاشق سوپخوری آب جوش.
فر را با حرارت ۱۵۰ درجه سانتیگراد روشن كنید تا گرم شود. سینی فر را با كمی روغن یا كره چرب كنید. آرد، جوی پرك و پودر نارگیل را با پودر قند در ظرف گودی مخلوط كنید.
كره و عسل را در ظرف كوچكی مخلوط كرده و بر روی حرارت تند اجاق گاز قرار دهید و هم بزنید تا ذوب شوند. جوش شیرین و آب جوش را مخلوط كنید و آن را به عسل و كره بیفزایید، این مخلوط را به ظرف حاوی آرد و پودرنارگیل اضافه كنید و هم بزنید تا كاملا مخلوط شوند.هر یك قاشق سوپخوری از خمیر حاصل را در دست ابتدا به صورت یك گلوله و سپس به صورت دایره ای تخت درآورید و در سینی با فاصله ۶سانتی متر از یكدیگر بچینید.
شیرینی ها را حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در فر بپزید تا طلایی رنگ شوند. سپس از فر خارج كرده بگذارید حدود ۲ دقیقه بماند، بعد از سینی جدا كرده و بر روی شبكه سیمی سرو كنید.

سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید