جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

با یک مقاله پراودا صدها ژنرال و مقام شوروی اعدام شدند (در این روز ۵ سپتامبر)


دستگیری، محاكمه و اعدام ژنرال‌ها و مقام‌های شوروی كه از ۱۲ ژوئن سال ۱۹۳۷ با یك مقاله روزنامه پراودا Pravda ارگان حزب حاكم آغاز شده بود پنجم سپتامبر همان سال به اوج خود رسید و در این روز بیش از صد تن اعدام شدند. پراودا در ۱۲ ژوئن در مقاله شدید اللحنی تحت عنوان توطئه خائنان به میهن سوسیالیستی نوشته بود كه صدای چكمه‌های كثیف آلمان و ژاپن از دور به گوش می‌رسد. ما هر گردنی را كه در برابر خارجیان و دشمنان به حالت تعظیم فرود آید قطع می‌كنیم. اختاپوس دشمن را در میهن خود فلج می‌سازیم. نیش زهر آگین مار را پیش از آین كه موفق شود می‌كشیم، كسانی كه زاییده انقلاب هستند نبایستی به مادر خود، انقلاب، خیانت می‌كردند و ..... همان شب هشت ژنرال معروف شوروی از جمله مارشال نوخاچفسكی، معاون وزارت دفاع دستگیر و به اتهام خیانت و چراغ سبز زدن به دشمن اعدام شدند. این مارشال پیش از محاكمه گلوله زده شده بود. چند روز بعد ۲۸ ژنرال و مقام دیگر و متعاقب آن ۱۴ مقام اعدام شدند و چرویاكوف رییس جمهوری بلاروس پیش از آنكه دستگیر شود خودكشی كرد. دوم ژوئیه سال ۱۹۳۷ یكصد و بیست مقام و ژنرال، روز پنجم سپتامبر ۱۳۴ تن دیگر و روز ۱۵ مارس سال بعد ۱۷ مقام از جمله بوخارین اعدام شدند و این تصفیه خونین تا ورود ارتش آلمان به خاك شوروی در سپتامبر ۱۹۴۱ ادامه یافت. مقام‌هایی كه به آنها انگ جاسوسی، خیانت به میهن و سوسیالیسم و پشت كردن به انقلاب، مردم و سربازان و همدستی با فاشیسم (در آن روزگار آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن) زده می‌شد اگر همان لحظه توسط پلیس مخفی (سازمان اطلاعات) دستگیر نمی‌شدند توسط سربازان و مردم مضروب و مقتول می شدند. این عمل همراه با یك اخراج گروهی از ادارات و كارگاه‌ها بود كه آن را پاكسازی شوروی از خائنان و شیفتگان خارجی می‌خواندند.
انگیزه مقاله بی‌سابقه پراودا این بود كه پاره یی از مقام‌های شوروی و حتی افسران ارشد از سرمایه گذاری خارجی بویژه در صنایع خودرو و تراكتور سازی و نیز تعدیل سوسیالیسم سخن گفته بودند كه پراودا آن را خیانت آشكار به حساب آورده بود پس از آغاز این دستگیری‌ها، به كارخانه‌های خودرو و تراكتورسازی شوروی ده روز مهلت داده شد كه خود را به پای آلمان برسانند و ....
استالین پس از جنگ دوم اعلام كرد كه اگر این تصفیه نبود شوروی با وجود این همه خائن داخلی نمی توانست بر آلمان پیروز شود ، به عمر رایش سوم پایان دهد ، پرچم خود را بر فراز برلن به اهتزاز در آورد و ابر قدرت گردد.
در دوران جنگ سرد ،اظهارات استالین ؛ « اتهامات بی دلیل دیكتاتور » وانمود می شد كه فروپاشی شوروی و تحولات بعدی در روسیه باعث شد كه برخی مورخان عباراتی چون « اتهامات بی دلیل و ... » را كه به نقل از مقامات غرب وارد كتاب‌های خود كرده بودند در چاپ‌های تازه حذف كنند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید