پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۷ سپتامبر


● ۱۸۱۲: ناپلئون بناپارت كه برای تصرف روسیه و سپس از راه ایران تصرف هند و خارج ساختن آن از دست انگلستان وارد روسیه شده بود هفتم سپتامبر ۱۸۱۲ ارتش روسیه را در منطقه "بورودینو" واقع در ۱۱۲ كیلومتری غرب مسكو درهم شكست و هفت روز بعد وارد مسكو شد. نیروهای هیتلر ۱۲۹ سال بعد در همین محل یك بار دیگر ارتش روسیه (شوروی) را شكست دادند. هدف هیتلر هم خارج ساختن خاور میانه و هند ازدست انگلستان از طریق ایران بود.
● ۱۸۲۲: برزیل هفتم سپتامبر سال ۱۸۲۲ اعلام استقلال كرد و خود را از استعمار پرتغال نجات داد. از همین زمان هفتم سپتامبر روز ملی برزیل است.
● ۱۹۰۱: هفتم سپتامبر ۱۹۰۱ دولت پكن كه در نهایت ضعف و بدبختی بود قبول كرد كه بابت قیام "مشت زنان" این كشور بر ضد مداخلات خارجیان، ۷۳۹ میلیون دلار به كشورهای فاتح بپردازد، به علاوه اجازه دهد كه انگلستان، فرانسه، المان، روسیه، آمریكا و ژاپن در پكن و بنادر چین نیروی مسلح داشته باشند و امتیازات ارضی و تجاری آنها محفوظ بماند ، این تحمیل را چینیان هرگز از یاد نخواهند برد. نیروهای قدرتهای یاد شده برای سركوب ملیون چینی معروف به مشت زنان وارد پكن شده بودند.
● ۱۹۳۹: دولت آمریكا هفتم سپتامبر ۱۹۳۹ در قبال جنگ اروپائیان اعلام بی طرفی كرد، ولی روز بعد در آن كشور من باب احتیاط حالت "فوق العاده محدود" اعلام داشت.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید