پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیاده روی ورزشی مناسب برای همه


پیاده روی ورزشی مناسب برای همه
بسیاری از سالخوردگان در همه کشورها از جمله چین به ورزش صبحگاهی علاقه دارند و البته با دویدن مخالفند . زیرا دویدن برای سالخوردگان بخصوص برای مبتلایان به بیماریهای قلبی مناسب نیست . ورزش های سخت و تند باعث لخته شدن خون در داخل عروق خونی می شود و موجب وقفه گردش خون در ماهیچه های قلب و درد شدید در قلب بعلت تنگی عروق و کم خونی عضله های قلب می شود .
برعکس « پیاده روی با کمی سرعت » ورزش ساده و امن بوده و نقش مهمی در سالم سازی بدن و پیشگیری از بیماری ها داشته و باعث از بین بردن افسردگی می شود و شادمانی ورزشکار را به دنبال دارد .
در جریان راه رفتن ، سیستم عضلانی همانند تلمبه کار می کند و خون به راحتی در قلب جریان می یابد . در ورزش ران ها و ساق های پا از سایر اعضای بدن نقش مهمتری دارند . اگر حرکت این اندام ضعیف و سست باشد ، قوه محرکه بدن برای انتقال خون به قلب کافی نیست . لذا پیاده روی سریع بمراتب بهتر از دویدن است . لذا پیاده روی به گردش خون کمک کرده و برای افزایش مصرف اکسیژن مفید است و بر شدت تپش قلب می افزاید . اگر سرعت پیاده روی حدود ۵/۴ کیلومتر در ساعت باشد پیاده روی سریع نامیده می شود . در راه رفتن سریع باید برای ظرف ۱۰ دقیقه حدود یک کیلومتر راه رفت . البته برای سالخوردگان و افراد ضعیف تر این مسافت کمتر است . کسانی که چاق هستند و ورزش می کنند بتدریج سرعت راه رفتن را بیشتر نمایند .
یادداشت نشان می دهد که پیاده روی سریع به مراتب برای بدن بهتر از دویدن است . بسیاری از مردم صبحگاهان پیاده روی می کنند و حدود ۱۵ دقیقه این کار را ادامه می دهند . پس از یک سال آنها احساس خوبی دارند . اشتهایشان خوب است و زود به خواب می روند .
در تندروی باید به چند نکته مهم توجه کرد :
ـ هنگام راه رفتن باید سر را بالا نگهداشت ،
ـ سینه را جلو داد و دست ها را تا حد امکان باز و بسته کرد .
ـ گام ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریعتر گردد .
ـ مرکز ثقل کمر باید بر روی گام های بلند باشد .
ـ هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد . این راه رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مناسب است .
ـ این پیاده روی باید مستمر باشد و دائما ً ادامه یابد . با این حال نباید در این زمینه افراط کرد .
ـ بویژه سالخوردگان مبتلا به بیماری های قلبی در پیاده روی سریع باید بر اساس توانایی خود عمل کنند و بیش از حد از نیروی بدنی استفاده ننمایند .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید