جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

طراح بمب هیدرژنی و سرسخت ترین مدافع تسلیحات اتمی آمریکا درگذشت (در این روز ۱۰ سپتامبر)


دكتر« ادوارد تلر » كه از او به عنوان معمار بمب هیدرژنی آمریكا نام می برند شب دهم سپتامبر ۲۰۰۳ در ۹۵ سالگی در پالو آلتو ( كالیفرنیا ) در گذشت . وی كه از مدافعان سرسخت گسترش هرچه بیشتر تسلیحات اتمی و موشكی آمریكا بود در میان جامعه فیزیكدانان و شیمی دانان آمریكایی یك فرد جنجالی كه درگیر استراتژی است بشمار می رفت و مورد انتقاد برخی از این دانشمندان بود.هر وقت كه به حمایت از گسترش تسلیحات اتمی آمریكا بر می خاست مورد اعتراض فیزیكدانان قرار می گرفت.
وی كه یك یهودی مجارستانی بود و انگلیسی را با اكسنت تكلم می كرد پس از به قدرت رسیدن هیتلر به آمریكا مهاجرت و در سال ۱۹۴۱ به تابعیت این كشور در آمده بود. اصرار او به این كه آمریكا دارای بمب اتمی شود و استدلالهای او در این زمینه در كنگره آمریكا سبب شد كه اعتبار لازم در اختیار دكتر « اوپنهایمر » قرارداده شود و او نخستین بمب اتمی آمریكا را بسازد.
دكتر تلر پس اتمی شدن شوروی ، از آنجا كه از كمونیسم بیزار بود شخصا به طراحی بمب هیدرژنی آمریكا پرداخت.
دكتر تلر كه در دانشگاه تدریس می كرد بارها مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته بود. دانشجویان او را « عاشق بمب ـ پروفسور بمب » نامیده بودند.
اصرار دكتر تلر به ریگن سبب شد كه او با برنامه دفاع ضد موشك معروف به جنگ ستارگان موافقت كند و بودجه نظامی آمریكا را بالا ببرد و....
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید