پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برخی دیگر از رویدادهای ۱۰ سپتامبر


● ۱۷۳۹: بردگان سیاه در ایالت كارولینای جنوبی (ایالات متحده امروز كه در آن زمان یك مهاجر نشین انگلیسی بود) به رهبری جمی Jemmyبا به دست آوردن اسلحه از طریق دستبرد به مغازه های اسلحه فروشی، برضد صاحبان سفید پوست خود دست به شورش زدند و پل ارتباطی «ستونوStono» رادر نزدیكی چارلستون تصرف كردند كه بعدا در جنگ با نیروهای دولتی شكست خوردند. در این جنگ ۲۰ سفید پوست و ۴۰ سیاهپوست كشته شدند. سیاهپوستان شورشی می خواستند یك كشور سیاهپوست نشین به نام «آنگولا» در آمریكا ایجاد كنند.
● ۱۷۷۶: كنگره آمریكاییان نام «ایالات متحده» را بر كشور تازه (۱۳ مهاجر نشین انگلیسی) گذارد.
● ۱۸۱۳: ۱۸۱۳: «اولیور پری» فرمانده نیروهای آمریكایی در جنگ با انگلستان به دولت واشنگتن چنین گزارش كرد : ما دشمن( انگلیسی ها ) را در دریاچه اریه شكست دادیم و آنان اینك اسیر ما هستند. این جنگ در سال ۱۸۱۲ آغاز شده بود.
● ۱۸۲۸: لئو تولستوی (نیكلاویچ) نویسنده شهیر و تحول طلب روسیه و مولف «جنگ و صلح» و «آنا كارنینا» نهم سپتامبر به دنیا آمد (طبق تقویم میلادی قدیم ۲۸ اوت). وی ۸۲ سال عمر كرد.
● ۱۸۹۸: یك آنارشیست ایتالیایی به نام «لویجی لیچهری» الیزابت ملكه اتریش را در سویس ترور كرد. وی گفته بود كه قصد او كشتن یك پادشاه و یا شاهزاده بود، فرقی نمی كرد كه چه كسی باشد. او معتقد است كه حكومت نباید در انحصار خانواده های معین باشد.
● ۱۸۹۸: پلیس «هیزلتن» ایالت پنسیلوانیای آمریكا به سوی كارگران اعتصابی معدن محل كه عمدتا مهاجر اسلاو (مردم اروپای شرقی) بودند آتش گشود و ۱۹ نفر از آنان را كشت. بیشتر مقتولین لهستانی بودند.
● ۱۹۱۴: در نخستین سال جنگ جهانی اول، تشكیل نخستین تیپ مكانیزه اعلام شد. واحدهای این تیپ به جای تیراندازی با مسلسل مستقر بر سطح خاك، از روی خودرو تیراندازی می كردند و مسلسلهایشان بر خودرو سوار بود و این واحدها تحرك بیشتری در جا به جایی داشتند.
● ۱۹۲۲: غیر تركهای ساكن شهر «اسمیرنا (ازمیر)» منطقه را ترك كردند و این شهر ضمیمه تركیه شد.
● ۱۹۲۳: حزب جمهوریخواه خلق (تركیه) به رهبری آتاتورك تاسیس شد.
● ۱۹۱۹: قرارداد سنت جرماین Saint Germain به عمر امپراتوری اتریش پایان داد و استقلال چك اسلواكی، لهستان، مجارستان و یوگوسلاوی تامین شد. این قرارداد جمهوری اتریش را از بنادر خود در دریای آدریاتیك نیز محروم كرد.
● ۱۹۴۸: قسمت شمالی شبه جزیره كره خود را جمهوری دمكراتیك خلق كره اعلام كرد و طولی نكشید كه درصدد یكی كردن دو قسمت كره برآمد كه به جنگ كره انجامید. پس از جنگ جهانی دوم، آمریكا بر كره جنوبی و شوروی بركره شمالی نظارت داشتند و قرار بود وحدت دو كشور از طرق مسالمت آمیز تحقق یابد.
● ۱۹۳۵: هوی لانگ Huey Long سناتور لویزیانای آمریكا كه به قلدری معروف بود توسط دكتر كارل وایس Weiss هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد و مخالفان ترور این شعار را رایج كردند: Ballot not Bullet (رای نه گلوله) یعنی در انتخابات باید بركنار می شد.
● ۱۹۵۱: تحریم ایران توسط دولت انگلستان به اجرا در آمد. گناه ایران این بود كه نفت خود را ملی كرده بود. این تحریم تا پایان كار حكومت دكتر مصدق ادامه داشت.
● ۱۹۷۷: حمیده جاندوبی آخرین نفری بود كه در فرانسه با گیوتین اعدام شد . ۱۸۴ سال بود كه محكومان به مرگ ، در فرانسه با گیوتین گردن زده می شدند. این دستگاه در جریان انقلاب فرانسه توسط دكتر گیوتین اختراع شده بود كه اعدامی ها احساس درد نكنند.
● ۱۹۹۶: شش ژنرال آلمان شرقی سابق به جرم تیراندازی به مردمی كه قصد فرار از آن كشور را داشتند محاكمه و محكوم شدند و به استدلال آنها كه مامور بودند و معذور توجه نشد.
● ۲۰۰۳: جیزل مكنزی خواننده معروف كانادایی ـ آمریكائی درگذشت.
● ۲۰۰۵: اعلام شده است كه درست از یك سال دیگر(ماه نهم سال ۲۰۰۶)، تلفنهای موبایل (سلفون) مجهز به گیرنده تلویزیون كه تنها اخبار را پخش خواهد كرد به بازار خواهد آمد. قبلا این تلفنها به دوربین عكس و فیلم و گیرنده رادیو و ... مجهز شده بودند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید