پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کوسن با چاپ دستی


کوسن با چاپ دستی
كوسن ها علاوه بر زیبایی به زندگی ما راحتی و آسایش می بخشند. با قرار دادن چند كوسن بر روی مبل های اتاق پذیرایی می توان میان رنگ های به كار رفته در اجزا و وسایل مختلف اتاق ارتباط و هماهنگی ایجاد كرد و با این كار هم بر زیبایی و هم بر راحتی مبلمان افزود.كوسن ها را می توانیم برای آراستن اتاق خواب، نشیمن و اتاق پذیرایی و یا حتی صندلی های باغی كه در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند، به كار بگیریم.
آنچه تهیه كوسن ها را به راحتی میسر می كند، كم بودن هزینه تهیه آنها است. شما می توانید از قطعات اضافی پارچه كه در منزل دارید، استفاده كنید یا با صرف كمی وقت و هزینه متعادل كوسن های بسیار زیبایی تهیه كنید. روش های بسیار متنوعی برای تهیه كوسن ها وجود دارد كه یكی از آنها چاپ دستی روشی بسیار ساده است كه اگر با دقت و صحیح انجام شود، نتیجه ای بسیار زیبا خواهد داشت.
طرح را از طرح های پارچه مبلمان اتاق و رنگ های مصرفی را با توجه به رنگ مبلمان و سایر اجزای دكوراسیون اتاق تان انتخاب كنید و همچنین هنگام انتخاب طرح دقت كنید كه فواصل كافی میان اجزای طرح وجود داشته باشد تا اجرای آن راحت تر و در نتیجه تمیزتر باشد.
●وسایل مورد نیاز
كاغذ كاربن،مقوا،مداد،كاغذ الگوی شفاف،كاتر،نیم متر پارچه نخی ساده،حوله كاغذی آشپزخانه،قیچی،رنگ پارچه،دو عدد قلم موی مخصوص چاپ دستی،نیم متر پارچه راه راه،یك قطعه ابر استوانه ای شكل به طول ۴۵ سانتی متر و محیط قاعده ۶۱ سانتی متر،دو عدد دكمه بزرگ به قطر پنج سانتی متر
۱ طرح را با كاغذ الگو كپی كنید و سپس به وسیله كاغذ كاربن ابتدا فقط گل ها را بر روی یك قطعه مقوا و سپس فقط برگ ها را بر روی مقوای دیگری پیاده كنید. فراموش نكنید كه چهار گوشه هر گل را بر روی لبه مقوا علامت گذاری كنید تا در انطباق طرح گل و برگ بر روی پارچه دچار مشكل نشوید.
۲ قسمت هایی از طرح را كه باید رنگ شوند با دقت به وسیله یك كاتر تیز بریده و جدا كنید.
۳ دو نوار از پارچه ساده نخی به ابعاد ۶۰۱۰ سانتی متر ببرید. نوارهای پارچه ای را اتو كنید و آنها را بر روی نواری از حوله كاغذی آشپزخانه قرار دهید تا هنگام رنگ كردن پارچه رنگ اضافی را جذب كند. ابتدا مقوای حامل طرح گل را روی پارچه قرار دهید. علائم مربوط به چهار گوشه طرح را كه بر روی لبه های مقوا علامت گذاری كرده بودید روی پارچه نیز مشخص كنید. كمی رنگ را در ظرفی ریخته با قلم به دقت قسمت های نمایان پارچه را رنگ كنید. قلم را عمودی در دست بگیرید و با ضربات آهسته سر قلم رنگ را به پارچه انتقال دهید. رنگ اضافی را با یك قطعه دستمال كاغذی بردارید.
۴ وقتی رنگ گل ها خشك شد مقوای حامل طرح برگ ها را روی پارچه قرار دهید. با توجه به علامت های نشان دهنده چهار گوشه طرح آن را با طرح گل منطبق كنید و به همان ترتیب برگ ها را نیز رنگ كنید.
۵ با استفاده از همان قلم و رنگ دو دایره به قطر ۱۰ سانتی متر بر روی پارچه نخی ساده بكشید.
۶ دو قطعه ۶۰۱۰ سانتی متری و یك قطعه ۶۰۲۵ سانتی متری به علاوه ۵۱ سانتی متر از هر طرف به عنوان جای دوخت از پارچه راه راه ببرید. به هر یك از اضلاع ۶۰ سانتی متری قطعه بزرگتر یكی از نوارهای چاپ شده را بدوزید. سپس قطعه دیگر پارچه راه راه را به لبه های دیگر نوارهای چاپ شده بدوزید. درزها را خوب اتو كنید و در آخر دو ضلع بلندتر پارچه را به هم بدوزید تا یك لوله پارچه ای تشكیل شود.
۷ ابر را داخل پارچه لوله ای قرار دهید و با یك رشته نخ محكم از فاصله ده سانتی متری لبه پارچه، یك دور كوك های درشت بزنید. نخ را بكشید تا دهانه لوله پارچه ای بسته شود. اضافه پارچه را به داخل دهانه كوسن فرو ببرید. برای طرف دیگر كوسن نیز همین مراحل را اجرا كنید.
۸ دایره های رنگ شده را ببرید و با آنها دكمه ها را روكش كنید. دكمه های روكش شده را در دوطرف كوسن دوخته، محكم كنید.
با استفاده از همین پارچه ها می توانید كوسن های چهارگوش نیز بدوزید.
سپیده سلیمی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید