پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کمربند ایمنی


استفاده از کمربند ایمنی یکی از مؤثرترین راهکارهای برقراری ایمنی در جاده است که تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان ها را نجات داده است .
استفاده نکردن یا استفاده نامناسب از کمربند ایمنی و دیگر شرایط ایمنی در جاده مانند صندلی های ویژه کودک و صندلی های نگهدارنده ( بوستر Booster ) در خودرو از علل مهم مرگ و میر آسیبهای ناشی از سانحه های جاده ای هستند .
میزان استفاده از کمربند ایمنی در کشورهای مختلف ، با توجه به وضع قوانین ، اجرا و پشتیبانی از آن ها متفاوت است .
سال ۱۹۹۵ در میان کشورهای اتحادیه اروپا ، میزان استفاده از کمربند ایمنی در صندلی جلو خودرو بین ۹۲٪ -۵۲٪ و در صندلی عقب خودروها بین ۸۰٪ -۹٪ متفاوت بوده است .
در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه میزان استفاده از کمربند ایمنی بسیار پائین تر است .
بر اساس مطالعه ای در کنیا فقط ۱٪ مجروحان تصادف ها از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند .
در آرژانتین فقط ۲۶٪ سرنشینان صندلی جلو از کمربند ایمنی استفاده می کنند .
استفاده نکردن از کمربند ایمنی یکی از عوامل مرگ و میر در جاده هاست . کارآیی کمربندهای ایمنی به نوع و شدت سانحه و نحوه نشستن فرد به هنگام حادثه بستگی دارد .
در نتیجه بستن اصولی کمربندها ، خطر مرگ و میر در سانحه ها حدود ۶۱٪ کاهش می یابد .
در سانحه های جاده ای منجر به مرگ ، نسبت به تردد های معمولی ، به طور قابل توجهی تمایل به بستن کمربند کمتر بوده است . به عنوان مثال ، حدود ۹۰٪ از رانندگان فنلاندی از کمربند ایمنی استفاده می کنند اما در سانحه های منجر به مرگ این رقم حدو ۵۵٪ بوده است .
مردان جوان در رانندگی به بستن کمربند ایمنی تمایل کمتری دارند و در نتیجه بیشتر نیز دچار سانحه می شوند .
بستن کمربند ایمنی در سانحه هایی که خودرو واژگون می شود و یا در سانحه های شاخ به شاخ و همچنین سانحه های با سرعت کمتر بیشترین کاربرد را دارد .
اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی در افزایش و کاهش آسیبها راه حل مؤثری است . با استفاده از کمربند ایمنی می توان خطر آسیبهای جدی و کشنده را ۶۵-۴۳٪ کاهش داد. استفاده از کمربندهای ایمنی بیشتر از هر وسیله دیگر در تصادف های شاخ به شاخ مؤثرند و اجباری کردن آن بسیار مقرون به صرفه است . این تصادف ها ، شایع ترین نوع بوده و در بیشتر موارد به بروز آسیبهای شدید در ناحیه سر منجر می شوند .
قانون گذاری استفاده از وسایل ایمنی باید با اجرای دقیق قوانین به منظور کارآیی هر چه بیشتر همراه باشد .
در کشور کره میزان استفاده از وسایل ایمنی از ۲۳٪ به ۹۸٪ افزایش یافته است . این افزایش درمدت زمان کمتر از یک سال به دنبال بسیج ملی پلیس با تبلیغات گسترده و همچنین دوبرابر کردن جریمه های مربوط اتفاق افتاده است .
قوانین مناسب ، روشتن و خوب توجیه شده ،‌در خصوص اجباری نمودن بستن کمربند ایمنی در عمومیت هر چه بیشتر استفاده از آن مؤثر است . در روستاهای فرانسه و کانادا پذیرش قوانین مربوط به کمربند ایمنی در طول یک سال از زمان اجرای برنامه ها به میزان ۱۵-۱۰٪ افزایش یافته است .
اجرای اولیه ( که خودرو راننده فقط به علت نبستن کمربندایمنی متوقف می شود ) کارآیی بیشتری دارد تا اجرای ثانویه ( که راننده به دنبال ارتکاب خطای دیگری مجبور به توقف می شود ) .
قانون استفاده از کمربند ایمنی در کشورهای توسعه نیافته هم چنان فراگیر نشده و روز به روز با افزایش ترافیک اهمیت بیشتری می یابد .
برای ترغیب مردم به استفاده از کمربند ایمنی ، راه حل هایی فنی ارائه شده است که هم اکنون در خودروها به کار می روند . به این طریق می توان امیداور بود که بیش از ۹۰٪ سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کنند .
اگر به سلامت خود علاقه دارید ،‌در هنگام رانندگی حتماً کمربند ایمنی را ببندید .
در کشور ایران نیز بر اساس قانونی که در سال ۱۳۶۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید . آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۷۹ از سوی هیأت وزیران ابلاغ شد . بستن کمربند ایمنی اجباری شد و پلیس با کسانی که قانون را ندیده بگیرند برخورد قانونی می کند .
کلیه دارندگان خودرو در سطح کشور مکلفند وسایل نقلیه خود را به کمربند ایمنی استاندارد جهت استفاده راننده و سرنشین ردیف اول مجهز نمایند .
بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان ردیف اول وسایل نقلیه در حال حرکت در بزرگراه های درون شهری ،‌ کمربندها و جاده های بین شهری الزامی است .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید