چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

میکروب های مقاوم


در نظر بگیرید به یك بیماری عفونی دچار می شوید كه هیچ دارویی روی آن مؤثر نیست، یا در نظر بگیرید كه عوامل بیماریزا، یاد بگیرند چگونه با داروها مقابله كنند و داروها دیگر بر آنهااثر نكنند.
این پدیده ممكن است روزی رخ دهد. بسیاری از عوامل بیماری زا مانند میكروب های سل، ذات الریه، مننژیت و دیگر عوامل بیماری زا امروزه نسبت به بسیاری از داروها مقاومت پیدا كرده اند.
مشكل مقاومت به داروها به ویژه در بیمارستان ها شدت می یابد. پژوهشگران در سراسر دنیا در حال جستجوی راه های مقابله با این مشكل هستند. این مشكل باتوجه به اینكه خاصیت مقاومت به دارو قابل سرایت بین میكروبهاست و باتوجه به تعداد محدود داورهای ضد میكروبی موجود بسیار قابل تأمل است. شما هم می توانید با خودداری از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیك ها در كاهش این معضل سهیم باشید. به یاد داشته باشید پزشك تنها كسی است كه صلاحیت تجویز این نوع از داروها را دارد و اگر پزشكی برای شما آنتی بیوتیك تجویز نكرده است او را مؤاخذه نكنید بلكه باید در صورت تجویز این داروها از سوی پزشك علت آن را جویا شوید تا بدین ترتیب از شیوع عوامل بیماریزای مقاوم در سطح جامعه جلوگیری گردد.
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید