جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گانگلیون ( غلیظک ) مچ دست


گانگلیون ( غلیظک ) مچ دست
گانگلیون شایعترین برآمدگی کیستیک در پشت مچ دست می باشد .
آسیب شناسی : در مورد منشاء گانگلیون نظریات مختلفی وجود دارد . برخی عقیده دارند که در حقیقت تومورهای خوش خیم نیام وتر یا کپسول مفصلی هستند . دیواره کیست از بافت فیبرو بوده و اندوتلیال پوشاننده حقیقی ندارد . گانگلیون در برخی نقاط به کپسول مفصلی یا تیام تاندون متصل بوده اما ارتباطی بین فضای مفصل بانیام تاندون وداخل کیست وجود ندارد . کیست ممکن است یک یا چند حفره ای بوده و مایع موجود در آن شفاف و چسبنده می باشد .
علائم بالینی :
شایعترین محل گانگلیون در پشت مچ می باشد . این ضایعه می تواند در هر سنی از دوران بزرگسالی بوجود آمده و بندرت در جلوی مچ یا در کف دست یا انگشتان نیز ایجاد می شود معمولاً علائم چندانی بجز تورم و گاهی ناراحتی و درد مختصر وجود ندارد . در معاینه توده برآمده ممکن است نرم و کیستیک باشد ، اما در اکثر موارد سخت است . این ضایعه اغلب با برجستگی استخوانی اشتباه می شود اما با معاینه دقیق ،‌ تموج آن مشخص می گردد .
عوارض : گانگلیون در مچ دست ظاهر ناخوشایندی داشته و ممکن است در عمق مچ و یا کف دست وجود داشته باشد و باعث وارد آمدن فشار به اعصاب دست ( اولنار و مدیان ) یا شاخه های آنها گردد .
گرفتاری شاخه ها موجب بروز اختلال حرکتی و معمولاً حسی در نواحی مربوطه می شود .
درمان : درمان گانگلیون بی خطر بوده و در صورت عدم وجود درد یا عوارض می توان آن را به حال خود رها کرد . گاهی وارد آوردن فشار زیاد بر روی گانگلیون موجب پاره شدن آن در زیر پوست می شود . با استفاده از این روش بی خطر می توان تا مدتی برآمدگی را برطرف کرد ولی گانگلیون می تواند پس از یک مدت نسبتاً طولانی مجدداً ایجاد شود . یک روش دیگر جهت بهبودی موقت ، خالی نمودن کیست توسط یک سوزن ضخیم می باشد . درمان دائمی فقط با برداشتن کامل گانگلیون میسر است ، اما انجام این عمل همیشه ساده نیست زیرا دیواره نازک کیست اغلب در بین تاندونها نفوذ کرده و ممکن است در حین عمل پاره شود و قطعه ای از آن باقی بماند .باید گانگلیون را که سبب اختلال در کار عصب محیطی دست می شود هر چه سریعتر با عمل جراحی در آورد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید