پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پینه


پینه
پینه عبارت است از ضخیم و شاخی شدن لایه پوست که غالباً‌ در زیر مفاصل انگشتان پا یا در پاشنه پا ظاهر می شود .
اندازه نامتناسب کفش ، راه رفتن ، کم شدن قوس پا و یا برآمدگی استخوان کف پا که بیش از حد طبیعی وزن بدن را متحمل می شود ، از علتهای متداول پینه می باشند .
می توان با استعمال ماده سخت کننده پوست ، استفاده از بالشتکهای مخصوص استخوان کف پایی ، پوشیدن کفش متناسب با اندازه پا از بروز پینه پیشگیری کرد . آموزش روش های صحیح راه رفتن و نوارپیچی قوسهای کف پا ، علاوه بر فرونشاندن فشار وارد بر قوسها ، وزن بدن را بطور یکسان بر کف پا توزیع می کند .
در نوارپیچی قوسهای پا ، یک رشته نوار به عرض ۵ سانتی متر را زیر میانه قوس پا قرارمی دهیم و سپس به آرامی آن را به طرف بالا بلند می کنیم و سرانجام رشته نوار مزبور را با دقت به قسمت بالایی متصل می کنیم .
برای درمان پینه ابتدا باید پا را در آب داغ فرو برید و سپس با استفاده از یک « سوهان پینه برداری » یا یک قطعه کاغذ سنباده اقدام به برداشتن قسمتهای نرم شده پوست کنید . به موضع مورد نظر الکل بزنید تا ضدعفونی شود . هرگز از تیغ صورت تراشی برای برداشتن پینه استفاده نکنید .
در مرحله توانبخشی باید بالشتکهایی را در قسمت زیرین پا ( محل ضایعه )‌ قرار دهید . لبه این بالشتکها باید نازک باشد تا قسمت حجیم آنها وزن بدن را بطور یکسان برپاها توزیع کند . بالشتکها را توسط نوار چسب در جای خود ثابت کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید