چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عفونت های ویروسی شایع پوست


عفونت های ویروسی شایع پوست
بیماریهای ویروسی که ممکن است روی پوست ایجاد ضایعه کنند بسیار متنوع هستند ولی تعدادی از این بیماریها با شیوع بیشتری دیده می شوند ،‌بعنوان مثال بیماریهائی نظیر تب خال معمولی و تناسلی ، آبله مرغان و زونا و زگیل های پوستی از این دسته هستند .
راه انتقال این بیماریها از طریق تماس مستقیم با ضایعات پوستی فرد مبتلا و یا از طریق تماس غیرمستقیم با وسایل و مکانهای آلوده به ویروس و نیز از طریق ذرات تنفسی می باشد .
پس از ورود ویروس به بدن پس از طی یک دوره اولیه ، بیماری پوستی ظاهر می شود که طول دوره اولیه بسته به نوع بیماری متفاوت خواهد بود .
ویروس بعضی از بیماریها پس از ایجاد بیماری و بهبودی ، هرگز از بدن انسان خارج نمی شود و میتواند بعنوان مثال در ریشه های اعصاب حسی بصورت نهفته باقی بماند و در شرایطی دوباره فعال شود مثل ویروس تب خال .
بیماری زونا هم در واقع تظاهری است از فعالیت دوباره ویروس آبله مرغان که بصورت ضایعات تاولی آبدار در یک منطقه محدود و در یک طرف بدن همراه درد ایجاد می شود .
باید توجه داشت که اغلب این بیماریها پس از آنکه سیستم ایمنی بدن آنها را شناسایی کرد ، خودبخود بهبود می یابند اما در کسانیکه بهر دلیلی دچار ضعف سیستم ایمنی بدن باشند ممکن است این عفونت بصورت گسترده پوست و اعضاء داخلی بدن نظیر مغز را گرفتار کنند .
اصول پیشگیری از این بیماریها شامل رعایت بهداشت فردی و دوری از وسایل و مکانهای آلوده می باشد و در صورت ابتلا به آنها بایستی به پزشک مراجعه و تحت درمان لازم قرار گرفت .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید