جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آفت چیست ؟


آفت عود کننده :
تعریف : زخمهای عود کننده بطور معمول در دوران طفولیت تا بلوغ شروع می شوند و بهبودی آن حدود ۱ تا ۴ هفته طول می کشد . زخم آفت معمولاً گرد یا بیضی بوده و یک حاشیه قرمز زنگ با مرکز زرد یا خاکستری دارد .
عوامل ایجاد کننده :
علت واقعی این بیماری هنوز ناشناخته است . سابقه خانوادگی در یک سوم بیماران دیده می شود . در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران اختلالاتی مانند کمبود آهن یا فولیک اسید یا ویتامین B۱۲ دارند .
عواملی مانند هیجانات روحی ، ضربه ، قاعدگی ، حساسیتهای غذایی نیز در ایجاد این بیماری مؤثرند .
این بیماری همچنین در ایدز و بندرت در کودکان همراه با گلو درد و تب و در بعضی از بیماریهای دیگر دیده می شود . با گذشت سن شدت بیماری کاهش و یا بهبود می یابد و تا کنون عامل عفونی برای این بیماری کشف نشده است .
علائم بالینی :
آفت یا یک بیماری شایع بوده و تا ۲۰ درصد جمعیت را مبتلا می سازد . در افرادی که سطح اقتصادی و اجتماعی بالاتری دارند شایعتر است و سه فرم عمده دارد :
۱ - فرم مینور ( کوچک ) که حدود ۸۰ درصد موارد را شامل می شود . این فرم عمدتاً در گروه سنی ۱۰ تا ۴۰ سال دیده شده و ناراحتی مختصری ایجاد می نماید .
زخمهایی بین ۲ تا ۴ میلیمتر در لبها ، گونه ها ، کف دهان و زیر زبان ایجاد می شود . این زخمها در لثه ها ، کام و روی زبان شایع نیستند .
تعداد زخمها در یک زمان معمولاً کم بوده و بین ۱ تا ۶ عدد متغیر است . ضایعات طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود یافته ولی با فواصل نامنظمی ممکن است عود کند .
زخمهای معمولاً گرد و یا بیضی بوده ولی ممکن است خطی باشند . رنگ زخم ابتدا زرد رنگ بوده ولی بتدریج خاکستری می شود . حاشیه زخم ملتهب و قرمز رنگ است و بهبودی بدون جوشگاه صورت می پذیرد .
۲ - فرم ماژور ( بزرگ ) حدود ۱۰ درصد موارد را شامل می شود . این زخمها بزرگتر بوده ، عود بیشتری داشته ، مدت بیشتری باقی می ماند و از نوع مینور دردناکتر می باشد . اندازه آنها ممکن است از یک سانتی متر هم بزرگتر شده و در هر جای دهان حتی روی زبان و کام نیز دیده شوند . تعداد آنها کم ( معمولاً ۱ تا ۶ عدد ) و طی ۱۰ تا ۴۰ روز بهبود می یابند . بهبودی آنها می تواند با بجا گذاشتن جوشگاه باشد .
۳ - فرم شبه تبخال : این فرم در سنین کمی بالاتر از فرمهای قبلی دیده شده در خانمها شایعتر است . این فرم بشدت دردناک بوده و آنقدر فواصل عود کم است که زخم تقریباً بطور مداوم وجود دارد .
این فرم با ایجاد تاولهای ریز شروع می شود که سریعاً تبدیل به زخمهای کوچک ( ۲ میلیمتری ) می شوند . این ضایعات در هر جای دهان ممکن است باشند . این زخمها بزرگتر شده و به یکدیگر می پیوندند تا یک زخم ‌بزرگ که طی ۱۰ روز یا بیشتر بهبود می یابد تشکیل شود . بدلیل شباهت ظاهری این فرم آفت به تبخال ، فرم شبه تبخال نام گرفته است ، ولی دلیلی بر دخالت ویروس تبخال در این بیماری وجود ندارد .
پیش آگاهی :
در عمده بیماران بیماری با گذشت عمر بهبود یافته یا دفعات عود کم می شود . در صورتی که در یک فرد بالغ آفت شروع یا تشدید شود بایستی به یک عامل زمینه ای مشکوک شویم .
درمان :
ابتدا بایستی بیماریهایی که آفت معمولاً به همراه‌آنها دیده می شود یا عوامل مستعد کننده عمومی برای ایجاد آفت رد شوند .
درمان همیشه رضایت بخش نیست ولی رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهان شویه تتراسایکلین ، می تواند به بهبودی بیمار کمک نماید . در صورتی که ارتباط با یک ماده غذایی ( مثل گردو و پسته و .. ) دیده می شود بایستی آن ماده غذایی از رژیم غذایی بیمار حذف شود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید