جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

برونشیت مزمن


برونشیت مزمن
برونشیت مزمن التهاب لایه مفروش کننده مجراهای تنفسی است . در حالاتی مثل التهاب و عفونت مجاری تنفسی جریان هوا کاهش می یابد .
در این بیمارن خلط غلیظ بهمراه سرفه خارج می شود که روزها و ماهها ادامه می یابد در صورتیکه برای ۳ ماه مداوم در ۲ سال پیاپی شخصی سرفه های همراه با خلط غلیظ بدون وجود علل زمینه ای دیگر سرفه داشته باشد تشخیص برونشیت مزمن قطعی است . این علائم با آمفیزم ریه می تواند همراه باشد .
* علل : سیگار شایعترین علت بروز برونشیت مزمن می باشد . مجاری تنفسی در ابتدا توسط باکتریها یا ویروسها تحریک می شوند . علل تحریک کننده دیگر گرد و غبار و آلودگی هوا می باشند .
چه کسانی مستعد ابتلا به برونشیت مزمن می باشند ؟
میزان ابتلای خانمها بیشتر از آقایان است . افراد بالای ۴۵ سال استعداد ابتلا بیشتری نسبت به سنین دیگر دارند . سابقه خانوادگی بیماری سل ،‌ چاقی ،‌ وجود بیماریهای تنفسی دیگر و کسانیکه مشغول به کار در محیطهای پرگرد و غبار هستند آمادگی بیشتری برای ابتلا به برونشیت مزمن را دارند .
*‌ درمان : کسانیکه درمان می شوند بهبود کامل نمی یابند ولی علائم بیماری کاهش یافته و از گسترش بیماری و بروز عوارض آن جلوگیری می شود .
شخص بیمار بایستی مصرف سیگار را به طور کامل قطع کند . از محیطهای دارای آلودگی هوا و گرد و غبار اجتناب نماید . از ورود به محیطهای سرد به صورت ناگهانی اجتناب نماید .
مصرف آنتی بیوتیک مناسب و داروهای متسع کننده راههای هوایی و داروهای خلط آور با تجویز پزشک بایستی صورت پذیرد . زمان استفاده از آنتی بیوتیک محدود بوده و نیازی به مصرف دائم آن نیست .
استفاده از مایعات گرم فراوان در حد ۳-۲ لیتر در روز باعث رقیق شدن خلط و تخلیه بهتر آن منجر می شود .
استفاده از ضدسرفه ها منجر به عدم تخلیه خلط و تشدید مشکلات موجود می شود .
مصرف رژیم غذایی متعادل و صحیح و نگه داشتن وزن بدن در محدوده ایده آل از اقدامهای لازم دیگر در روند درمان است .
انجام ورزشهای سبک منظم بدون ایجاد خستگی از کارهای دیگر مورد نیاز در درمان بیماری است .
* عوارض احتمالی :
بیماری انسدادی مزمن ریه
پنومونی ( ذات الریه ) های مکرر
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید