پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ریزش آب دهان


ریزش آب دهان نشانه چیست ؟
راه افتادن آب دهان از علائم خوش خیمی است که علت آن هنوز معلوم نیست و پزشکان نمی دانند چه گونه آن را بند آورند . ولی این دلیل نمی شود که شما در جستجوی علت ترشح زیاد آن نباشید .
برخی زنان متوجه می شوند که با شروع آبستنی بزاق آنها زیاد می شود . این زیادی بزاق تا هنگام وضع حمل باعث اشکال در بلع و گفتار می شود و بعد از زایمان به حال عادی بازمی گردد.
گونه ها به علت تورم غدد بزاقی پف کرده اند و درون دهان این زنان قرمز و ملتهب می شود . اغلب مزه بدی احساس می کند و برای جلوگیری از ریزش آب دهان باید مرتباً آن را قورت دهند .
تا کنون کمتر به این گرفتاری توجه شده است و طی سال ها گفته می شد که علت آن عصبی است . اما منشأ این ناراحتی در دهان است نه در سر .
بزاق زیاد ممکن است به علت قطع یک داروی خاص باشد . عارضه جانبی برخی داروها خشکی دهان است و با قطع خوردن دارو بزاق به طور طبیعی ترشح می شود ،‌ ولی شما فکر می کنید که آب دهانتان بیش از حد زیاد شده است .
افرادی که نخستین بار دندان مصنوعی گذاشته اند احساس وجود بزاق اضافی می کنند . وجود هر چیز در دهان ترشح بزاق را تحریک می کند و در این افراد تا عادت کردن به دندان مصنوعی آب دهان زیاد می شود .
گرفتاریهایی که ارسال پیام های عصبی مغز به بدن را مختل می کنند - مثل فلج عصب صورتی ،‌بیماری پارکینسون و سکته مغزی - توانایی بلع درست یا بستن لب ها را از بین می برند و باعث ریزش آب دهان می شوند .
درمان ریزش آب دهان
روش های زیادی برای کنترل آب دهان پیشنهاد شده است ، ولی کمتر مؤثر بوده اند . پزشکان می توانند با انجام عمل جراحی مسیر مجاری بزاق را تصحیح کنند تا بزاق به گلو بریزد . اما این کار توصیه نمی شود .
خوراکی های مختلف را امتحان کنید . زنان باردار چیزهای مختلف مثل قرص های مکیدنی ، جرعه های متناوب آب ، تنقلات را برای کاهش آب دهان می خورند . با این کار هم مزه بد دهان را از بین می برند و هم بزاق را قورت می دهند . شما هم امتحان کنید ، چون گاهی مؤثر است .
دارو نخورید . ریزش آب دهان آنقدر مهم نیست که برای قطع آن از داروهای خشک کننده دهان استفاده کنید . خشکی دهان حاصل از دارو یک عارضه جانبی است . این کار مخصوصاً در زنان باردار اهمیت زیادی دارد ، ‌چون دارو ممکن است بر جنین تأثیر بد بگذارد .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید