چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آمی تریپتیلین


آمی تریپتیلین
این دارو یک داروی ضدافسردگی است ولی در مواردی برای درمان کمکی میگرن و حتی مسکن درد نیز استفاده می شود . در کودکان برای درمان شب ادراری ، اختلالات خوردن و چند مورد دیگر استفاده می شود . در مواردی از افسردگی که همراه با اضطراب و آژیتاسیون است داروی اصلی است .
نحوه استفاده :
این دارو به فرمهای ۱۰، ۲۵، ۵۰و ۱۰۰ میلی گرمی وجود دارد . به آسانی از راه دستگاه گوارش جذب می شود . با مقادیر متفاوتی برای مشکلات متفاوت و افراد متفاوت استفاده می شود . حتماً به مقدار تجویز شده استفاده کنید .
این دارو را می توان با غذا هم استفاده کرد تا حالت تهوع ناشی از آن کاهش بیابد . گاه ۶-۱ هفته طول می کشد تا اثرات دارو ظاهر شود . اگر یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید آن را صبح مصرف نکنید چون باعث احساس خواب آلودگی در طول روز در شما می شود . اگر تقریباً موقع مصرف نوبت بعدی شده است داروی فراموش شده قبلی را فراموش کنید و نوبت بعدی را مصرف کنید .
عوارض و هشدارهای مصرفی :
این دارو در دوره نقاهت سکته قبلی حاد و کسانی که داروهای مهارکننده MAO استفاده می کنند منع مصرف دارد . در صورتی که افکار خودکشی ، تاری دید ، گیجی ،‌ یبوست ، مشکل ادرار کردن ،‌چشم درد ، ضربان قلب تند ،‌ کند یا نامنظم ، لرزش دست ، غش ، اضطراب ، مشکل در صحبت کردن ، عدم تعادل ، سختی عضلات ، دست و پا پس از مصرف این دارو پیدا کردید . حتماً به پزشکتان مراجعه کنید . قطع ناگهانی دارو می تواند عوارض بدی در فرد باقی بگذارد . برای قطع دارو ، باید در عرض ۲-۱ ماه به تدریج دارو کاهش یابد .
تداخل های داروئی :
در صورتی که آرامبخش ، دیگر داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای ( نظیر ایمی پرامین ، نورتریلن و ... ) داروهای ضدتشنج ، داروهای تیروئیدی ، سایمتیدین ، داروهای ضدفشارخون ، داروهایی که در حساسیت ، آسم ، سرفه ، سرماخوردگی مصرف می کنید حتماً به پزشکتان اطلاع دهید .
حساسیت به داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای دیگر ( مثل ایمی پرامین و ... ) سایر داروهای ضدافسردگی مثل ماپروتیلین و ترازودون ، داروهای ضدتشنج مثل کاربامازپین می تواند با حساسیت به آمی تریپتیلین نیز همراه باشد . حتماً برگه ای همراه داشته باشید که نشان دهد آمی تریپتیلین مصرف می کنید .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید