سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تازه ترین مقاله مجید جلالی پیرامون چالش جدید فوتبال آلمان


مقدمه: این مقدمه اقتباسی است از كلاس های حرفه ای فوتبال در آگوست 2001 در لیورپول انگلستان كه توسط آقای گروبینزانس از كشور آلمان طی یك سخنرانی یك ساعته عنوان شد.
برگزاری مسابقات جام جهانی المپیك ، و غیره معمولا سرآغازی برای رشد و شكوفایی ورزش در جهان است.
همه كشورهای سعی می كنند تا خود را با آخرین دستاوردهای ورزش آشنا نموده و از آن برای پیشرفت استفاده نمایند.
مسلما در میان كشورها ، كشور میزبان تمام تلاش خود را در جهت برگزاری مسابقات در بالاترین استانداردها و همچنین ارایه بهترین نمایش ورزشی برای كسب مقام قهرمانی معطوف می نماید.
مسابقات جام جهانی 2006 كه در آلمان برگزار می شود ، نیز از این عده مستثنی نیست .
آلمانها از سالها قبل برای رشد و تعالی فوتبال و همچنین برگزاری هر چه بهتر مسابقات تلاش خود را آغاز نموده اند.
اهمیت این برنامه ریزی برای رشد كیفی فوتبال آلمان هنگامی با معنی می شود كه به این نكته توجه كنیم كه فوتبال آلمان در چند سال اخیر با نوعی بحران دست به گریبان بوده است .
مبحث زیر در راستای همین مساله و بر اساس اصل خلاقه نویسی متكی بر دو جنبه است.
اول شناخت نقاط ضعف و دلایل افت فوتبال آلمان و دوم برنامه ها و راهكارهای ارائه شده برای حل این معضلات.
در این قسمت ابتدا بحران در فوتبال آلمان و دلایل آن را بررسی نموده و سپس به راهكارهای فدراسیون فوتبال آلمان می پردازیم.

بحران فوتبال آلمان

انتقادهای موجود از فوتبال آلمان معمولا دوجنبه اساسی فوتبال آلمان را هدف قرار می دهد.
ابتدا از جنبه آموزشی فوتبال در آلمان كه در آن سیستم و ساختار آموزش فوتبال برای مربیان و همچنین نحوه آموزش بازیكنان جوان مورد انتقاد قرار می گیرد و جنبه دوم آن عدم وجود استعدادهای بالقوه در فوتبال آلمان.
در نقطه مقابل مخالفان نیز معتقدند كه این موارد واقعیات را هدف نگرفته و بازتابی واقعی را از فوتبال آلمان ارایه نمی كند .
منتقدین بر این باورند كه دلایل ركورد فوتبال آلمان و همچنین كمبود بازیكن نخبه در نسل جوان فوتبالیست های آلمان حاصل سه دلیل عمده زیر است.
1 - فوتبالیست های جوان امروزی نسبت به اسلاف خویش شانس كمتری برای بازی در باشگاهها و تیم های باشگاهی پیدا می كنند .
برای داشتن دركی مناسب از چگونگی این موضوع بهتر است نگاهی به آمارهای موجود بیاندازیم.
در این آمارها تعداد كل بازیكنان فوتبال در دسته های مختلف و نسبت به بازیكنان خارجی و بازیكنان عضو اتحادیه اروپا شاغل در آلمان در دسته های مختلف در قبل و بعد از برقراری قانون بوسمن بررسی شده است .
به خوبی می توان نتیجه گرفت كه پس از تصویب و اجرای قانون بوسمن تعداد بازیكنان غیر آلمانی در دسته های مختلف فوتبال آلمان به شدت افزایش یافته و در نتیجه شانس استفاده از فوتبالیست های جوان آلمانی كاهش یافته است.
2 - تغییر روش مردم به ویژه جوانان در نحوه زندگی و گذراندن اوقات فراغت ، با توجه به انتخاب های متفاوت برای گذراندن اوقات فراغت در آلمان و دیگر جوامع صنعتی رویكرد جوانان نسبت به فوتبال و تمرینات سخت آن بسیار كمتر از گذشته شده است.
این مساله باعث كم شدن انگیزه نیروهای جوان نسبت به فوتبال می شود .
از طرف دیگر با افزایش قیمت زمین روز به روز از تعداد زمین های موجود برای بازی فوتبال به صورت بخشی از زندگی جوانان كاسته شده و این باعث از میان رفتن فوتبال خیابانی در آلمان شده است.
3- عدم علاقمندی باشگاه ها به سرمایه گذاری بر روی پرورش استعدادهای جوان به شكل آكادمیك و مطابق با دیگر كشور ها نظیر فرانسه.
با از میان رفتن سیستم آموزش فوتبال خیابانی، نیاز به یك سیستم جایگزین اجتناب ناپذیر است، به گونه ای كه ادامه خلا موجود می تواند به خشك شدن ریشه فوتبال در آلمان منجر شود .
از طرفی پس از قانون بوسمن با توجه به در دسترس بودن بازیكنان ارزان خارجی، خرید اینگونه بازیكنان برای باشگاه ها بسیار مقرون به صرفه تر از سرمایه گذاری كلان بر روی یك سیستم پرورش استعداد در باشگاهها است.
در واقع در این حالت باشگاه ها منافع كوتاه مدت خویش را بر یك نگرش راهبردی ترجیح داده و عملا با دست خود مشغول تخریب ریشه های فوتبال آلمان هستند .

اهداف و پروژه های نوین فدراسیون فوتبال آلمان

چالش های موجود در فوتبال آلمان، فدراسیون این كشور را از مدت ها پیش به تكاپو انداخته تا بتواند راهكارهای مناسبی برای حل مشكلات موجود در فوتبال آلمان در نظر بگیرد.
در این راستا این فدراسیون، با تقاضای میزبانی جام جهانی 2006 دو هدف عمده را دنبال می نمود.
1 - ایجاد وفاق ملی در فوتبال به منظور استفاده از پتانسیل های موجود در ادامه توسعه همه جانبه فوتبال و به اجرا گذاردن طرح های در نظر گرفته شده .
از آنجا كه این فدراسیون به دنبال اجرای یك توسعه همه جانبه و تغییرات اساسی در فوتبال آلمان بود، اجرای طرح های مذكور بدون تبدیل نگرش كوتاه مدت به بلند مدت از راه برانگیختن حس وطن پرستی و حیثیتی كردن شرایط برای دست اندركاران فوتبال در باشگاه ها میسر نبود.
2 - هدف بعدی، جذب و جلب مجدد افكار عمومی نسبت به فوتبال بود كه از طریق آن، امكان جذب نیروهای انسانی و مالی جدید به فوتبال را فراهم می كرد.
این عامل رویكرد و اقبال مجدد جوانان، مردم، هواداران و همچنین حامیان مالی، اساس تغییرات بنیادی در بسط و توسعه فوتبال را به دنبال دارد.
به همین دلیل كسب میزبانی آلمان در سال2006 بزرگترین دستاورد برای فدراسیون فوتبال آلمان محسوب می شود .
فدراسیون فوتبال آلمان به عنوان نهاد سیاستگذاری كلان در فوتبال آلمان اهداف خود را برای توسعه فوتبال در سه حوزه عمده جستجو می كند:
1-ایجاد سیستم پرورش استعدادهای جوان بصورت آكادمیك
2-تغییرات اساسی در دوره های مربیگری فوتبال
3-ایجاد ارتباطات نوین با باشگاه ها در راستای توسعه فوتبال
پیش از آنكه هر یك از موارد بالا را به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار دهیم، لازم است نكته ای را به عنوان اساس برنامه فوق خاطر نشان سازیم.
فدراسیون فوتبال آلمان، بعنوان سیاست گذار اصلی در فوتبال آن كشور سعی نموده هر گونه كار اجرایی را بصورت بنیادین به باشگاه ها محول كند و خود به صورت نهادی نظارتی عمل نماید كه در واقع خالق سیاست های كلی بوده و نسبت به اجرای صحیح آن ها نظارت داشته باشد.
به همین علت، نقش اجرایی فقط در حد برنامه ریزی و انجام اردوها و بازی های ملی محدود می شود.
1 - ایجاد سیستم پرورش استعدادهای جوان بصورت آكادمیك و سیستماتیك :
برای ایجاد و انجام چنین كاری، این فدراسیون سعی كرده تا با تلفیقی از امكانات فدراسیون و باشگاه ها برای رده های سنی مختلف در دو محور اساسی، امكانات لازم را فراهم آورد.
این دو محور عبارتند از:
الف: توسعه امكانات سخت افزاری و نرم افزاری پرورش بازیكنان جوان كه با اجرای آن، امكان جذب تعداد بیشتری از جوانان به فوتبال فراهم شود.
ب: توسعه سیستم شناسایی استعدادهای برجسته كه از طریق آن بازیكنان و نفرات برجسته از سن هر چه پایین تر شناسایی شده و تحت آموزش بهینه قرار گیرند.
به همین منظور فدراسیون فوتبال آلمان اقدام به تاسیس 121 پایگاه در سراسر آلمان نموده كه در هر یك از این پایگاه ها دو مربی دوره دیده، مشغول به كار هستند .
2- تغییرات اساسی در دوره های مربیگری فوتبال:
این دوره ها با هدف ارتقای سطح علمی هر چه بیشتر مربیان بنیانگذاری شده است.
در این دوره ها برای اولین بار مواد درسی ثابت برای دره های سنی مختلف و دوره های مختلف مربیگری در نظر گرفته شده كه شامل نوارهای ویدئویی در سطوح مختلف كتابهای درسی و مجله ویژه مربیان است.
در این دوره ها بازیكنان اسبق تیم ملی (كه دارای حداقل یكی از شرایط 40 بازی ملی یا قهرمانی در جهان یا اروپا و یا 400 بازی در بوندس لیگا باشند ) جایگاه ویژه ای داشته و علاوه بر دوره های ویژه، اولویت در نوبت ورود به دوره های بعدی را نیز خواهند داشت.
هدف از ارایه امتیاز فوق به این بازیكنان،استفاده از تواناییهای بالقوه آنان در شناخت معضلات فوتبال آلمان و همچنین جلب افكار عمومی و تشویق نوجوانان و جوانان و نونهالان به فوتبال با استفاده از محبوبیت افراد مذكور است .
فدراسیون فوتبال آلمان همچنین با طراحی و راه اندازی سایت اینترنتی مدرن، سعی در بكارگیری تكنولوژی جدید و پیشرفته برای تحقق اهداف خود نموده است.
در این سایت علاوه بر ارایه اطلاعاتی در مورد دوره های مربیگری فوتبال و موارد درسی آنان اهداف فدراسیون و طرحهای در دست اجرا ذكر شده است .
همچنین توجه ویژه ای به ارایه مسائل نوین مربیگری فوتبال مبذول شده است تا مربیان علاوه بر تبادل نظر، دسترسی سریع و آسانی به اطلاعات روز داشته واز مزایای تكنولوژی نوین بهره مند شوند .
مهمترین مزیت سایت مذكور، دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و بخشهای موجود در سایت است.
3- ایجاد ارتباطات نوین با باشگاه های فوتبال در جهت توسعه فوتبال:
در راستای تحقیق و برنامه های مدون ، فدراسیون فوتبال آلمان تلاش نموده تا جای ممكن از پتانسیل موجود در باشگاه ها ،برای تحقیق اهداف خود بهره مند شوند .
یكی از گامهای مهم در این زمینه، تاسیس آكادمی های فوتبال در باشگاه های حرفه ای است.
به همین منظور كلیه باشگاه های حرفه ای ملزم به تاسیس آكادمی های فوتبال برای رده های پایه تا پایان سال 2001 شده اند كه در هر یك از این آكادمی های این باشگاه موظف به رعایت نكاتی به عنوان حداقل استاندار لازم هستند.
این آكادمی ها در حقیقت حلقه میانی در برنامه توسعه و پرورش استعدادهای جوان فدراسیون آلمان هستند .
در این برنامه، نوجوانان و نونهالان پس از جذب ورود به این سیستم از سن 11 الی 12 سال در شهر و باشگاه های محلی در سن 13 الی 16 سال وارد یكی از 121 پایگاه فدراسیون فوتبال آلمان شده و پس از آن وارد آكادمی های فوتبال باشگاه های حرفه ای می شوند تا با تمرینات حرفه ای وارد تیم های ملی رده های مختلف شده و راه خود را برای ورود به فوتبال حرفه ای در سن 18 سالگی باز كنند.


همچنین مشاهده کنید