جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


روندروبه رشد صدور مجوز موسیقی


روزه موسیقی
امسال در ماه مبارک رمضان خبری از اجرای موسیقی جدی نیست. برخلاف سال‎های گذشته که ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به اجرای برنامه می‎پرداختند، امسال چنین خبری نیست. البته قبل از رمضان هم چندان خبری نبود؛ اما به هر حال همان ماهی یکی دو شب برنامه هم تعطیل شده است. در این باره رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری جور مسئولان موسیقی کشور را کشید و گفت در این ماه نباید موسیقی تعطیل شود.
نوشدارو
برای این که از انصاف دور نشویم، باید بگوییم که یک مسئول رده بالای وزارت ارشاد گفت که ما در بررسی‎های خود به این نتیجه رسیدیم که در ماه مبارک رمضان موسیقی داشته باشیم. از آنجا که این دوست عزیز چند روز پیش چنین فرموده احتمالا منظورش ماه رمضان سال آینده است؛ یعنی زمانی که به احتمال زیاد ایشان در آن سمت نخواهد بود!
بلیت‎فروشی معکوس
مسئولان محترم موسیقی در یک اقدام بدیع و شگفت، در مقابل تعطیلی کنسرت‎ها و دیگر برنامه‎های موسیقی، گروه‎های دست چندم موسیقی آئینی و محلی را هر شب به تالار وحدت می‎آورند تا به اجرای موسیقی بپردازند! آن هم برای خودشان! البته نه برای مسئولان، خیر منظور از خودشان همان گروه‎های اجرا کننده هستند، چون سالن خالی خالی است. حتی خبری از متولیان اصلی برنامه‎ها هم نیست.با وجود این که ورود به این برنامه مجانی است ولی حتی دو ردیف هم پر نمی‎شود، ظریفی پیشنهاد می‎داد حالا که بودجه‎ای برای این برنامه‎ها صرف می‎شود، مقداری از آن بودجه را هم به کسانی بدهند که به تالار می‎آیند؛ یعنی نوعی بلیت فروشی معکوس!
آفرین
رئیس مرکز موسیقی در اقدامی نیکو و متعهدانه نامه‎ای را به معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد در حمایت از بزرگان موسیقی نوشته است. دکتر همافر در واکنش به جوسازی‎ها و اتهاماتی که به جشن خانه موسیقی زده بودند به دفاع برخاسته و توجه آن دسته از نمایندگان را که در جست‎وجو حقیقت نیستند و گوش به شایعات دارند جلب کرده که باید حرمت و احترام استادان بزرگ را نگه داشت، به ویژه فعالان و متولیان «خانه موسیقی» که همگی از پیشکسوتان و اعاظم هنر موسیقی هستند. آفرین براین اقدام مسئولانه.
جلسات پربرکت
اولین جلسه شورای سیاستگذاری موسیقی کشور اواخر هفته گذشته برگزار شد؛ اعضای این شورا که اسامی آنها قبلا در مطبوعات اعلام شد در این جلسه حاضر شدند و دکتر همافر به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری انتخاب شد.همچنین در آن هفته جلسه‎‎ای در فرهنگستان هنر با حضور استادان موسیقی کشور تشکیل شد. این جلسه در ادامه جلسات سال گذشته در ارائه تعریف چند کلمه‎ای «ردیف» و دیگر اصطلاحات موسیقی است. فعلا فقط «ردیف»!
اخبار خوش
شنیدیم که اخیرا شهرام ناظری کار ضبط اثر جدیدش را که آهنگسازی آن را پژمان طاهری انجام داده به اتمام رسانده است. ایشان قرار است تا یکی دو ماه آینده کنسرتی را هم با همکاری پرویز مشکاتیان برگزار کند. همچنین حسین علیزاده هم در تدارک برگزاری کنسرتی است. اینها همه اخبار خوشی است که به گوش می‎آید؛ اما تا چه حد به مرحله اجرا و عمل برسد، معلوم نیست.
تحولمدتی پیش خبر مربوط به برقراری و برگزاری کارگاه‎های تخصصی موسیقی سنتی با مسئولیت داریوش پیرنیاکان منتشر شد؛ اما بعد از آن دیگر خبری نشد. با جناب پیرنیاکان تماس گرفتیم و چند و چون برنامه را سوال کردیم و مشخص شد که ایشان تاکنون با 7،8 نفر هماهنگ کرده و قرار است بعد از ماه مبارک هر 15 روز یک بار این کارگاه‎ها تشکیل شود. قطعا اگر این کارگاه‎ها با برنامه‎ریزی دقیق و علی‎الخصوص با حمایت مسئولان ادامه پیدا کند می‎تواند تاثیرات بسیار مطلوبی برجریان موسیقی کشور گذاشته و تحولی را در این مسیر به وجود بیاورد.
یادامان
سوم آذر امسال مصادف با بیستمین سال درگذشت مدرس و معلم بزرگ آواز «محمود کریمی» است؛ شایسته است که بزرگداشت و یادمانی برای این استاد تاثیرگذار از سوی مسئولان یا خانه موسیقی برگزار شود البته نه بزرگداشتی از نوع و جنس بزرگداشت‌های بی‌خاصیت و پرت و پلا...
سرمایه بی‌استفاده
مدتی است از فعالیت «بنیاد رودکی» می‌گذرد و گذشته از اقدامات فیزیکی این بنیاد در ساخت سالن مبارک (فردوسی) و «سکوی هنر» در طبقه فوقانی تالار وحدت، در زمینه‌های تاثیرگذاری و الگوسازی در ارائه و اجرای برنامه‌های پربار موسیقی و نمایشی هنوز شاهد آثار شاخصی نبوده‌ایم. هرچند که مدت زمان زیادی از فعالیت و کار این نهاد نمی‌گذرد و انصافا باید به آنها مهلت بیشتری داد؛ اما با وجود این که این بنیاد نشان داده که در کارهای ساخت وساز و تاسیس بنا و کارهای این چنینی جدیت بیشتری دارد معلوم نیست چرا تابلوی الکترونیکی تالار وحدت را که می‌تواند منبع خوبی برای درآمد بنیاد هم باشد بلااستفاده رها شده است. این تابلوی دیجیتالی که سر خیابان استاد شهریار نصب شده میلیون ها تومان ارزش دارد؛ اما این سرمایه از دید متولیان بنیاد مغفول مانده است. حالا ارزش‌های اطلاع‌رسانی و بقیه قضایا بماند!
منبع : United Press International


همچنین مشاهده کنید