جمعه ۲۹ تیر ۱۳۹۷ / Friday, 20 July, 2018

سمفونی پیشوا


سمفونی پیشوا
هیتلر این بار به اعتبار خصلت آلمانی زبان موسیقایی «باخ»، «هندل»، «بتهوون»، «بروكنر» و «واگنر» توده مردم را برمی انگیخت. امروزه از نازی ها به واسطه آنچه بر ضدش بودند یاد می شود. در موسیقی به واسطه آهنگسازان یهودی نظیر «مندلسون»، «مالر»، «میربر» (Meyerbeer) و نیز لیبرتونویسان یهودی نظیر «اشتفان تسوایگ» (Stefan Zweig) و همچنین آوانگاردهایی همچون «شوئنبرگ»، «آلبان برگ» (Alban Berg)، «كورت وایل» (Kurt Weill) و همین طور موسیقی های مرتبط با سیاهان آمریكا مثل جاز و سوینگ (Swing). از طرف دیگر هیتلر عقیده داشت موسیقی شكلی از هنر است كه بیشترین قرابت را با روح آلمانی دارد. در مقابل ادبیات بریتانیا و نقاشان فرانسوی، به گفته یوزف گوبلز (Joseph Goebbels) آلمانی ها اولین مردمان دارای فرهنگ موسیقایی روی كره زمین هستند. هیچ كشوری به اندازه آلمان دارای این همه اركستر و تالار اپرا نیست و هیچ ملتی نمی تواند به اندازه آلمانی ها به این همه آهنگساز بزرگ خود مباهات كند، حتی ایتالیایی ها! در اواسط دهه ۱۹۳۰ میراث آهنگسازان گذشته آلمان به یكی از اركان حكومت هزار ساله «رایش» (Reich) تبدیل شده بود.هم اكنون در موزه موسیقی (Cite de la Musique) در پاریس یك شو با عنوان «رایش سوم و موسیقی» برپاست كه بر كارایی فوق العاده موسیقی به عنوان یك ابزار سیاسی تاكید می كند. علاوه بر تابلوهای نقاشی، عكس ها، پوسترها و مجسمه ها، مجموعه ای از كلیپ های صوتی و تصویری مربوط به كنسرت های مهم موسیقی در دوران حكومت نازی ارائه شده كه بازدیدكنندگان را در جو تالارهای كنسرت شش دهه پیش آلمان قرار می دهد. بازدیدكنندگان به جای مشاهده تنها پارتیتور سمفونی نهم بتهوون با توضیحات حاشیه ای «ویلهلم فورت ونگلر» (Wilhelm Furtwangler) می توانند به اجرای ضبط شده از این اثر موسیقی توسط همین رهبر كه در تاریخ ۲۲ مارس ۱۹۴۲ با اركستر فیلارمونیك برلین اجرا شده گوش فرا دهند. به همین شكل اجرای «هربرت فون كارایان» از «اورتور لئونور» (Leonore Overture) شماره ۳ توسط اركستر Concertgebouw آمستردام در سپتامبر ۱۹۴۳ یادآور دوران اشغال هلند توسط آلمانی هاست. اگرچه هیتلر در كتاب خود «نبرد من» به ستایش بروكنر نیز پرداخته بود اما به نظر می رسد اجرا و ضبط اپرای «طلای راین» (Das Rheingold) و «غروب خدایان» (Gotterdammerung) در ۱۹۳۳ نام واگنر را به عنوان آهنگساز مورد علاقه هیتلر در بوق و كرنا كرد. در اینجا سئوالی به ذهن خطور می كند كه چرا اپرای محبوب هیتلر یعنی «خوانندگان استاد نورنبرگ» (Meistersinger von Nurnberg) اثر واگنر می باید در ۱۹۵۱ [یعنی شش سال پس از مرگ هیتلر] با چنان شور و حرارتی توسط كارایان اجرا می شد؟ بدون شك هیتلر گرایشات ضدیهودی واگنر را كه در رساله «یهودیت در موسیقی» با بی پروایی بیان شده می پسندید اما شاید مهمتر اینكه اپراهای واگنر برای هیتلر ابراز مشاركت رمانتیك پیشوا در راه آلمان جاودان بوده باشد. تندیس برنزی نیم تنه واگنر كه در این شو به نمایش گذاشته شده، ساخته «آرنو بركر» (Arno Breker) مجسمه ساز دستگاه هیتلر است. هیتلر به طور مرتب در فستیوال «بایرویت» این زیارتگاه موسیقی واگنر شركت می كرد. در عكسی مشاهده می شود كه سربازان آلمانی در زیر یك پلاكارد كه این جمله بر روی آن نقش بسته در حال رژه هستند: «دیار ریشارد واگنر مقدم میهمانان پیشوا را گرامی می دارد». در عكس دیگری، بنای Festspiel hous در بایرویت به بهانه جشن پنجاهمین سالروز تولد پیشوا با سمبل های صلیب شكسته و پرتره ای از هیتلر تزئین شده است. در این مراسم پارتیتور ۸ اپرای واگنر كه همگی به امضای مصنف رسیده بودند به پیشوا تقدیم شد كه همگی در سال ۱۹۴۵ ناپدید شدند.طرفداری هیتلر از واگنر و نیز فاش شدن گرایشات ضدیهودی واگنر همواره موجب بروز یكسری جدل ها بوده است. حتی در زمانی كه موسیقی مستقل از نژاد انسانی دانسته شده ما شاهد بودیم كه مثلاً وقتی دانیل بارن بوئم (Daniel Barenboim) رهبر و [پیانیست] یهودی در سال ۲۰۰۱ اثری از واگنر را در اسرائیل رهبری كرد، یك افتضاح به پا شد! یا وقتی «پاسكال هون» (Pascal Huynh) تهیه كننده این شو، اخیراً در رادیو Judaique پاریس مصاحبه می شد، از وی خواسته شد كه از پخش تكه های موسیقی واگنر خودداری كند. اما تمركز «رایش سوم و موسیقی» تنها منحصر به «بهره برداری رژیم [نازی] از بزرگان موسیقی كلاسیك آلمان» نمی شود. از طریق پخش موسیقی، نمایش پارتیتوها و تابلوهای نقاشی نظیر پرتره «مالر» و «زملینسكی» (Zemlinsky) با قلم [آرنولد] شوئنبرگ، نوآوری های چشمگیر موسیقایی در دوره قبل از ظهور حكومت نازی نیز مورد توجه قرار گرفته شده است. اما نازی ها حتی قبل از رسیدن به قدرت در ژانویه ۱۹۳۳ از موسیقی آوانگارد انتقاد می كردند. به عنوان مثال در ۱۹۲۷ اپرای (Jonny Spielt Art) اثر «ارنست شرنك» (Erns Krenek) را به شدت كوبیده بودند. یكی از اسناد به نمایش گذاشته شده حاكی از گرایش مجدد شوئنبرگ به «یهودیت» در سال ۱۹۳۳ [بعد از ۳۵ سال از زمان گرایشش به پروتستان] است. شوئنبرگ نیز مانند آهنگسازانی نظیر «شرنك»، «زملینسكی»، «هیندمیت» (Hindemikh)، رهبران اركستر نظیر «اوتو كلمپرر» (Otoo Klemperer)، «برونو والتر» (Bruno Walter) و خواننده بزرگی همچون «ریشارد تاوبر» (Richerd Tauvber) ترجیح داد دور از وطن و همچون یك تبعیدی به سر ببرد.بدین ترتیب نمایشگاه «موسیقی منحط» (Degenerate Music) سال ۱۹۳۸ در دوسلدورف چیزی بیش از یك نمایش تشریفاتی نبود.
از میان موسیقی دانان برجسته ای كه مهاجرت نكردند می توان به «ریشارد اشتراوس»، «هانس فیتسنر» (Hans Phitzner)، كارل ارف، فورت ونگلر وكارایان اشاره كرد كه همگی تحت حزب نازی كار می كردند و از این امتیاز برخوردار بودند كه بتوانند بعد از جنگ به راحتی در حرفه خود فعالیت كنند كه تنها «فورت ونگلر» [بعد از مدتی] از حزب كنار كشید. كیفیت ارتباط «اشتراوس» با حزب متغیر بود. او كه سمت ریاست تشكیلات موسیقی رایش را برعهده داشت، در سال ۱۹۳۵ با اعتراض به تحت فشار گذاشتن «هیندمیت» مجبور به استعفا شد. با این حال او همچنان یكی از آهنگسازان مورد توجه پیشوا باقی ماند. او اثر خود با نام «Hymn» را در مراسم افتتاحیه المپیك برلین در ۱۹۳۶ رهبری كرد و این در حالی است كه تعدادی از مهم ترین اپراهای او نظیر «Arabella» و «Capriccio» برای اولین بار بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ [از تشكیل حزب تا مرگ پیشوا] اجرا شدند. برای موسیقیدانان یهودی كه از آلمان، اتریش یا كشورهای اشغالی فرار نكردند، سرنوشت سیاهی در انتظار بود. خیلی از آنها به اسارتگاه فرستاده می شدند و در آنجا یا فوراً اعدام می شدند یا موظف بودند به همراه چند نوازنده دیگر در كنار اتاق گاز موسیقی بنوازند. عكسی نشان می دهد كه یك زندانی به نام «هانس بونارویتس» (Hans Bonareuiz) در Mauthausen در حالی كه زندانی های دیگر در حال نواختن ویلون هستند به طرف محل اعدام خود اسكورت می شود. روایت دیگر اینكه از ،۱۹۴۱ نازی ها شماری از موسیقیدانان را در Theresienstadt در حومه پراگ، گردهم جمع كردند. در آنجا تعدادی اركستر، كوارتت، گروه كر و دسته اپرا تشكیل و شماری از آثار موسیقی تصنیف شد اما در سال ۱۹۴۴ بعد از این كه نازی ها یك فیلم تبلیغاتی از فعالیت های موسیقایی Theresienstadt تهیه كردند، چهار آهنگساز یعنی «ویكتور اولمان» (Victor Ullmann)، گیدون كلاین (Gidon Klein)، «پاول هاس» (Pavel Haas) و «هانس كراسا» (Hans Krasa) در آشوویتس (Auschwitz) اعدام شدند. (تكه هایی از آثار اولمان و كراسا در این شو قابل شنیدن هستند.) در ماه نوامبر موزه Cite de la Musique مجموعه كنسرت هایی در ارتباط با موضوع «رایش سوم و موسیقی» برگزار می كند كه طی آن آثاری از اشتراوس، وبرن (Webern)، برگ، شوئنبرگ، زملینسكی، وایل و واگنر اجرا می شود. اما در شرایط فوق مدرن تالار Cite به نظر می رسد حتی واگنر از نقشی كه ماشین تبلیغاتی نازی برای او در نظر گرفته بود، دور افتاده است. انتهای این شو یك تلنگر تكان دهنده از سرنوشت حزب نازی است. صدای رادیو برلین در تاریخ دوم مه ۱۹۴۵ كه «كارل هانكه» (Karl Hanke) اعلام می كند: «پیشوا مرده» خطابه طولانی هانكه با ورود موسیقی به اوج خود می رسد: سمفونی شماره ۸ اثر شوبرت یعنی همان «سمفونی ناتمام» كه برای نازی ها استعاره ای بود از پروژه ناتمام هیتلر!


مطالب مرتبط

کلاویه های سحرآمیز

کلاویه های سحرآمیز
یادداشت زیر به بهانه اجرای رسیتال پیانو در تالار «آیزاك اشترن» مجموعه «كارینگی هال» توسط پیانیست شهیر لهستانی در فصل گذشته است كه توجه بسیاری از منتقدین و متخصصان را برانگیخت و مجدداً موجب تثبیت جایگاه این پیانیست در اذهان شد.
«كریستین زیمرمن» (Krystian Zimerman) در خانواده ای با پس زمینه بسیار غنی در موسیقی، پا به عرصه وجود گذاشته است. خانواده ای كه همه اعضای آن موسیقیدان بوده اند و از خانه شان، هر روزه، آثار متنوعی از ادبیات موسیقی كلاسیك شنیده می شده است. چنین فضایی بی تردید موجب می شده كه وی همواره با اجرای زنده و بی واسطه موسیقی در ارتباط باشد و مستحكم ترین پشتوانه را برای حرفه اش در آینده، پی ریزی كند.
«زیمرمن» نخستین مراحل آموزشی و فراگیری موسیقی را تحت نظارت پدر طی كرد و پس از اندك زمانی در سن هفت سالگی به مكتب «آندرژه یاسینسكی» استاد ارشد یكی از برجسته ترین آكادمی های موسیقی در لهستان، وارد شد و چهارده سال بعد از آن كنسرواتور فارغ التحصیل شد. زیمرمن علی رغم اینكه هیچ گونه تمایلی به شركت در مسابقات نوازندگی نداشت اما او نیز می بایست راه ترقی خود در حرفه كنسرت - پیانیستی را اجباراً از طریق كسب موفقیت در فستیوال های موسیقی معتبر به دست می آورد. در حقیقت این مرسوم ترین شیوه در ترقی یك نوازنده حرفه ای است. او در چنین مسابقه مطرح كه به آثار آهنگسازان روس و لهستانی اختصاص داشت به موفقیت رسید و نیز به عنوان متخصص اجرای آثار بتهوون و پروكوفیف در چند فستیوال شناخته شد. این روند در نهایت بدانجا منتهی شد كه در سال ،۱۹۷۵ زیمرمن مفتخر به دریافت جایزه نخست فستیوال شوپن در ورشو (Chopin International Piano Competition) گشت و این امر بی شك سكوی پرتاب وی به سوی تسخیر تالارهای كنسرت در سراسر جهان بوده است.
هم اكنون در آستانه بیست و هفتمین سال فعالیت كریستین زیمرمن همچنان شنوندگان دائمی كنسرت های او، اجراهایش را دنبال می كنند و چهره های بعضی از ایشان كاملاً شناخته شده است، خواه كنسرت او در اروپا، آمریكا یا شرق آسیا باشد. زیمرمن در طی دوازده فصل كاری اخیر تصمیم غیرمعمولی را اتخاذ كرده است و آن اینكه در هر تور، پیانو اختصاصی خود را نیز به همراهش به شهر موردنظر می برد و تنها با ساز خود در كنسرتها می نوازد و این مسأله تدارك دهندگان اجراهایش را با كمی دردسر و تشریفات مواجه كرده است. البته او شخصاً چنین روشی جهت تسهیل امر حمل و نقل این ساز سنگین و دست و پاگیر ابداع كرده كه اتفاقاً مورد استفاده چندی از همكاران وی شده است و بدین ترتیب تیم حمل و نقل، با سهولت بیشتری، پیانو را در طی تور كنسرت به مكانهای گاهاً دور منتقل می كنند. البته اصرار وی به نواختن با ساز شخصی اش به هیچ وجه غیرمنطقی نیست. اطمینان خاطری كه به واسطه مواجهه با یك ساز آشنا برای زیمرمن حاصل می شود، هرگونه عاملی را كه موجب خدشه و فاصله گذاری بین او و خود موسیقی می شود مرتفع می سازد. او برای سالیان متوالی پیانو ساخت كمپانی Steinway ۸ Sons هامبورگ را در كنسرتهای خود مورد استفاده قرار می دهد؛ همچنان كه این كمپانی از بیش یكصد سال پیش، اقتدار خود را در میان كمپانی های دیگر سازنده پیانوهای كنسرتی نظیر Bosendorfer و C.Bechstein حفظ كرده است و غالباً به عنوان ساز منتخب تقریباً تمامی پیانیست های طراز اول جهان قرار می گیرد.
مطالعات زودهنگام زیمرمن در حیطه های موسیقی آلمان، روسیه و فرانسه و كسب دستاوردهای بی شمار در آنها موجب شد كه او تنها به آثار شوپن اكتفا نكند اگرچه كه كیفیت اجرای او در میان دیگر پیانیستهای بزرگ حال حاضر جهان به راستی ممتاز و حتی گاهی دست نیافتنی است. یكی از عادات اجرایی او كه بی شك برخاسته از حرفه ای گری اوست، اجرای آثار موسیقی در خاستگاه منحصر به آنهاست. به عبارت دیگر زیمرمن در پاریس مشخصاً آثار آهنگسازان فرانسوی را می نوازد و به همین ترتیب آثار بتهوون، موتسارت و شوبرت را در وین و موسیقی برامز را در هامبورگ. حتی در یك مناسبت منحصر به فرد در نیویورك، موسیقی آهنگسازان آمریكایی با اجرای زیمرمن و به رهبری لئونارد برنشتاین كه خود آهنگساز پرآوازه ای نیز بود، اجرا شد. خود وی ابراز می كند كه «اگر من هنرپیشه تئاتر می بودم، همواره بر آن می شدم كه شكسپیر را در لندن و چخوف را در روسیه اجرا كنم.»
اهدای افتخار برانگیز كنسرتوپیانو اثر «ویتولد لوتوسلاوسكی» به زیمرمن توسط شخص آهنگساز، این پیانیست را به واكنشی متقابل سوق داد و زیمرمن شخصاً این اثر برجسته را در فستیوال پاییزه موسیقی معاصر در ورشو به رهبری آهنگساز، اجرا كرد. او در تمامی كنسرتهایی كه در نیویورك اجرا كرد، قطعاتی از آهنگسازان لهستانی را نیز، دست كم در اجرای «بیز» (encore) ، لحاظ نمود همچنین در چند فصل متوالی آثار پیانویی «كارول شیمانووسكی» را در مراكز اصلی موسیقی در سه قاره نواخت. به عقیده وی، موسیقیدانان شاخصی كه چه به عنوان نوازندگان آسنامبل مجلس و چه به عنوان رهبر با او همكاری كرده اند، بزرگترین اقبال وی بوده اند؛ زیمرمن بارها به همراهی «كایا دانچوفسكا»، «كیونگ واچونگ»، «گیدون كرمر» و حدود ۴۰ موسیقیدان برجسته دیگر در سراسر جهان نواخته است.
باید اشاره كرد كه پیانو، منحصراً و تنها دلبستگی موسیقایی زیمرمن نیست. او همواره یكی ازنوازندگان مشتاق ساز ارگ (كلیسا) باقی مانده است. نواختن ارگ برای وی این امكان را فراهم می سازد تا شخصیت «افقی» خطوط ملودی (در موسیقی پولیفونیك) را نیز همواره مدنظر داشته باشد. علاوه بر این او دانش خود در حیطه رهبری اركستر را نیز در طول سالیان و به واسطه همكاری با برجسته ترین رهبران اركستر زمان همچون لئونارد برنشتاین، هربرت فون كارایان، سیجی اوزاوا، ریكاردو موتی، لورین مازل، آندره پره وین، پیر بولز، ژوبین مهتا، لئونارد هایتنك، استانیسلاو كروواچنسكی، سایمون رتل و دیگران گسترش دهد. برخی از این موارد، همچون همكاری با برنشتاین، بولز، كارایان، كوندراشین و اوزاوا، به یك رابطه دوستی پایدار بدل گشته است. زیمرمن و برنشتاین برای مدت حدود سیزده سال با یكدیگر همكاری مداوم داشته اند؛ او تنها پیانیستی است كه به همراهی لین رهبر بزرگ آمریكایی هم در كنسرت زنده و هم در ضبط استودیویی، نقش تك نواز در بسیاری از شهرهای اروپا و آمریكا بر عهده داشته است. برنشتاین، این شخصیت حیرت انگیز و استاد صدای اركسترال تأثیر ژرفی بر نگرش زیمرمن داشته است. شاید همین رابطه تنگاتنگ و تأثیرپذیری را بتوان میان هربرت فون كارایان و زیمرمن نیز متصور شد. به علاوه این بخت برای پیانیست لهستانی بوده كه از آشنایی نزدیكی با استادان نسل گذشته نظیر كلودیو آرائو، آرتور و بندتی میكل آنجلی، آرتور روبنشتاین و سیاتوسلاو ریختر برخوردار و تأثیر ژرف آنان را بر استیل موسیقایی خویش تجربه كند.
در طی بیست و پنج سال همكاری با كمپانی «دویچه گرامافون»، زیمرمن نزدیك به بیست سی دی ضبط نموده كه ماحصل آن، كسب معتبرترین جوایز آثار ضبط شده می باشد. آخرین سی دی كه از او در سراسر جهان منتشر شده، اجرای كنسرتو پیانوهای رافمانینف به همراهی اركستر سمفونیك بوستون و به رهبری سیجی اوزاوا است.
از میان اجراهایی كه پیش از این توسط زیمرمن اجرا شده و همچنان مورد توجه باقی مانده است می توان به اجرای سه كنسرتو پیانو آخر بتهوون به همراهی اركستر فیلارمونیك وین به رهبری برنستاین اشاره كرد. در ابتدای امر قرار بر آن بود تا دوره كامل كنسرتو پیانوهای بتهوون (۵ كنسرتو) اجرا شوند اما متأسفانه مایستروبرنستاین در سال۱۹۹۰ درگذشت و این پروژه ناتمام ماند كه البته چندی بعد، زیمرمن خود شخصاً دو كنسرتو باقی مانده یكی كنسرتو پیانوهای شماره یك و دو را به همراهی همان اركستر نواخت و همزمان رهبری كرد تا این سیكل ناتمام به سرانجام برسد. نكته حایز اهمیت اینكه حاصل همكاری برنستاین و زیمرمن كه ذكر آن رفت به صورت زنده و در یك اجرای كنسرتی با حضور شنوندگان در تالار Musicverein در وین ضبط شده و عین اینكه صدای طبیعی اركستر كه تنها در اجرای زنده به دست می آید حفظ شده، ظرافت ، كمال و دقت كه مختص ضبط استودیویی است نیز در آن به وضوح دیده می شود و لاجرم اجرای كنسرتوهای سه، چهار و پنج در حد ایده آل به دست ما شنوندگان رسید.
به طور كلی زیمرمن در اجرای آثار كنسرتو توانایی منحصر به فرد از خود نشان می دهد و شاید اغلب ضبط هایی كه توسط او صورت گرفته از آثاری به این فرم باشد. اجرای كنسرتوهای لیست به همراهی اوزاوا، كنسرتوهای شوپن به رهبری جیولینی و كنسرتوگریك به رهبری كارایان از جمله مهمترین اجراهای زیمرمن هستند كه توسط كمپانی «دویچه گرامافون» در طول سالهای اخیر منتشر شده اند. به این مجموعه می توان اجرای بی نظیر بالادهای شوپن، امپرومتوهای شوبرت و پرلووهای دبوسی را نیز افزود.
كریستین زیمرمن هم اكنون به همراه همسر و دو فرزندش در سوئیس اقامت دارد و اوقاتش رابه تور كنسرت، موسیقی مجلسی و نیز در سالهای اخیر به تدریس در آكادمی باسل می گذراند.

نوشته: بنجامین فوكمن ترجمه: بابك بزرگیان

وبگردی
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج
جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج - دو چهره مشهور تلویزیون نیز از مواهب موسسه ثامن الحجج بی نصیب نبوده‌اند. مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ ۱۸۰ میلیون‌تومانی و ۴۰۰ میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی
نمایش دستاورد آزادی و دموکراسی - آقای مطهری بازیکنان آفریقایی تیم فرانسه را دیده ولی دورگه‌های تیم ملی خودمان را ندیده!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟
چرا آیت‌الله جنتی اینگونه فکر می‌کند؟ - احزاب و شخصیت‌ها - زندگی ساده آیت‌الله جنتی گرچه از ویژگی‌های مثبت شخصیت وی است اما نوع نگاهش به عرصه سیاسی و مصداق‌یابی های وی درخصوص افراد انقلابی انتقادهای زیادی را متوجه او می‌کند.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا
اول مرگ بر ربا بعد مرگ برآمریکا - صحبت های تامل برانگیز آیت الله رودباری درمورد ربا در کشور
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند