پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دودکردن پول و عمر


پس از پیروزی انقلاب ، شرکت ملی دخانیات به فعالیت خود ادامه داد، ولی واردات محصولات خارجی قطع شد. تا پیش از پیروزی انقلاب ، هیچ تبلیغی درباره دخانیات در رادیو و تلویزیون صورت نمی گرفت ، ولی در خیابان ها و بزرگراه ها، صفحات روزنامه ها و سینماها و وسایل حمل و نقل جمعی ، سیگار به عنوان نشانه ای از شخصیت تبلیغ می شد.مصرف دخانیات در همه جا آزاد بود و افراد سیگاری بدون ملاحظه ، همه جا را از دود پر می کردند. هیچ محدودیت و قانونی در زمینه تولید، مصرف و استعمال وجود نداشت.
پس از انقلاب ، گروهی از متخصصان ، اعم از پزشکان ، داروسازان ، رهبران مذهبی ، تجار و دیگر گروه های اجتماعی ، دور هم جمع شدند و جنبش مذهبی اجتماعی تشکیل دادند تا با مصرف دخانیات و کارخانجات سیگارسازی مقابله کنند.آنها به رهبران کشور فشار آوردند تا تولید تنباکو، مصرف دخانیات در اماکن عمومی و تبلیغ دخانیات و اقلام مختلف سیگار را محدود کنند، چرا که فهمیده بودند دخانیات برای سلامت مردم بسیار خطرناک است. در نتیجه این تلاشها، لایحه ای با عنوان چگونگی کاهش و حذف مصرف دخانیات تدوین شد که به مجلس ارائه شد و سال ۱۳۷۱از تصویب مجلس گذشت.شورای نگهبان این قانون را به دلیل داشتن بار مالی بر دولت مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و آن را رد کرد.
اراده مصمم دولت
اما نظر شورای نگهبان مانع از ممنوعیت استعمال دخانیات نشد. دولت جمهوری اسلامی تصمیم قاطع گرفته بود تا استعمال دخانیات را در ایران از میان ببرد و برای این منظور ۲مصوبه زیر را اعلام کرد:
الف: برنامه کاهش استعمال دخانیات ، مصوب شهریور ۱۳۷۳ هرگونه فعالیت و برنامه ای که منجر به ترغیب یا افزایش استعمال دخانیات شود در تمام وزارتخانه ها، سازمان های دولتی ، بنیادهای انقلاب اسلامی و دیگر ارگان ها و سازمان ها ممنوع است.وزارتخانه های بهداشت و صنایع ، موظف به نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و تعیین مصادیق در چارچوب قانون مصوب هستند.ب: ممنوعیت فروش و استعمال در اماکن عمومی ، دیماه ۱۳۷۵ برای جلوگیری از اعتیاد جوانان و پیشگیری از صدمات جانی ، مالی و اجتماعی استعمال دخانیات ؛ وزارتخانه های بهداشت ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، همراه با سازمان ها و ارگان های دولتی موظفند از هر گونه فعالیت و برنامه ای که به هر نحو مردم را به استعمال بیشتر دخانیات ترغیب و تشویق کند، ممانعت به عمل آورند. آنان همچنین موظفند برای تدوین فرهنگی منظم ، حساب شده و همخوان با فرهنگ اسلامی و ایرانی که جامعه و بخصوص نسل جوان را با نامطلوبی دخانیات آشنا و صدمات و خسارات وارده از سوی استعمال دخانیات را گوشزد کند، اقدام کنند.آنان همچنین باید تمهیدات لازم را مبذول کنند که این قوانین اجرا می شود. هرگونه فعالیت و برنامه ای که منجر به تشویق جامعه به استعمال دخانیات شود، ممنوع است.صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان ها و رسانه های جمعی موظفند با اتخاذ تمهیدات لازم مراقب باشند مستقیما یا غیر مستقیم هیچ تبلیغ و تشویقی درباره استعمال دخانیات در کارها، نشریات ، فیلمها و سریال ها صورت نگیرد ؛ بخصوص در فیلمها و سریال ها، بازیگران نقش اول دخانیات مصرف نکنند. ممنوعیت تبلیغ شامل فعالیت های مستقیم و غیرمستقیم می شود. ممنوعیت های دیگر که شامل استعمال دخانیات در اماکن عمومی و فروش دخانیات به جوانان زیر ۱۸سال می شود نیز در همین زمان وضع شد.علاوه بر این ، کلینیک های ترک دخانیات نیز خدمات مشاوره ای خود را به متقاضیان عرضه می دارند. پس از وضع این مصوبه و اجرای آن از سوی دولت ، هیچ مخالفتی در جامعه روی نداد و گذشت زمان نشان داد این سیاست بسیار موفقیت آمیز بوده است.در حال حاضر هیچ تبلیغ مستقیم یا غیر مستقیمی نیست که مصرف دخانیات را تشویق کند و در برنامه های ورزشی و فرهنگی در سطح کشور، هیچ شرکت دخانیاتی حمایت مالی و معنوی را بر عهده ندارد.
درج مضرات دخانیات
روی قوطی سیگاردر کشور ما سالیان سال واردات سیگار ممنوع بود، ولی بازار پر از انواع سیگارهای خارجی بود که به طور قاچاق وارد مملکت می شد.بیشتر اقلام وارداتی ، قلابی و ساخت کشورهای همسایه بودند و به دلیل رعایت نکردن استانداردهای کارخانجات سازنده ، مضرتر از انواع اصلی بودند. شرکت دخانیات ایران هم ۲ سال پیش برای مقابله با ورود سیگارهای قاچاق ، قراردادهایی را با چند شرکت جهانی (که برخی اقلام مشهور سیگارهای جهان را تولید می کنند) منعقد کرد که براساس آن ، این شرکتها سیگارهای خود را به شکل کنترل شده در بسته بندی ویژه ایرانی همراه با درج پیغامهایی مبنی بر مضر بودن استعمال سیگار در ایران توزیع کنند.امروز، نزدیک به ۲ سال است که چنین سیگارهایی در سطح کشور خودنمایی می کنند و پیامهایی با چنین مضمونی به چشم می خورد: «سیگار عامل سرطان و برای سلامت مضر است!» این که چنین پیغامهایی تا چه اندازه مفید واقع می شود را گذشت زمان نشان می دهد؛ ولی در اروپا که از سال گذشته تمام شرکتهای سیگارسازی ملزم به درج هشدار بهداشتی درباره استعمال سیگار شدند، اوضاع به شکل دیگری است.
یک ماه پیش ، کمیته سلامت و حفاظت از مصرف کننده اتحادیه اروپایی ، دیوید بایرن ، اعلام کرد هشدارهای خشن تری درباره مضرات استعمال دخانیات باید صورت گیرد و از این رو، شرکت های سیگارسازی را ملزم کرد تا برخی تصاویر مربوط به مضرات استعمال دخانیات را روی پاکت سیگار به چاپ برسانند.سرطان حنجره ، نابودی ریه ها، خرابی دندان ها، آسیبهای جدی کودکان و جنین ، تنها بخشی اندک از عوارض استعمال دخانیات هستند که زندگی بشر را تهدید می کند. شاید مشاهده این تصاویر، افراد سیگاری را به تامل بیشتری وادارد.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید