چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

پولدارهای جزیره


فهرست زیر مربوط به ده بازیكن ثروتمند انگلیسی و یا شاغل در لیگ برتر است كه البته در صدر آنها دیوید بكام با شصت و پنج میلیون پوند دارایی قرار دارد. داشتن ثروت بازیكنان همیشه برای علاقه مندان به فوتبال جذاب بوده، هرچند كه هیچكس خوشش نمی آید كه دیگران از حساب های بانكی او سر در آورند، چه برسد به اینكه در مطبوعات و پیش چشم همه قرار گیرد. باید پرسید آیا ارزشش را دارند؟
• • •
• دیوید بكام: ۶۵ میلیون پوند
بكام بدون شك بهترین بازیكن فوتبال جهان در زمینه تجارت است و به هر باشگاهی كه برود ورود میلیون ها پول به آن را تضمین می كند. به عنوان مثال انتقال او از منچستر یونایتد به رئال مادرید باعث شد رئال كلید بازار آسیا را به دست آورد، بیش از آنكه در زمین برای این كار زحمت كشیده باشد. بكام این روزها به خاطر مسائل شخصی و همچنین بازی های ضعیفی كه برای باشگاهش و تیم ملی انجام می دهد با انتقادات گسترده ای روبه رو است. اما خب او حتی قبل از اینكه پا به زمین بگذارد میلیون ها پوند درآمد برای باشگاهش حاصل كرده و اكنون سئوال این است كه آیا حضور او در تركیب اصلی رئال و بین «كهكشانی ها» تنها دلیل فوتبالی و فنی دارد یا...
• دنیس برگ كمپ: ۳۷ میلیون پوند
این ثروت جایزه حضور موفق، طولانی مدت و با تداوم این ستاره هلندی در تیم های آژاكس، اینتر و آرسنال است. هرچند كه این محصول مدرسه آژاكس نمایش فوق العاده ای در ایتالیا نداشت اما از هر طرفدار آرسنال كه بپرسید كدام بازیكن در طول دهه اخیر در هایبوری همواره در اوج قرار داشته، همگی انگشتشان را به سوی این ستاره هلندی می گیرند.
• مایكل اوون: ۲۸ میلیون پوند
مایكل اوون خیلی زود خودش را در سطح اول فوتبال انگلیس مطرح كرد و تبدیل به ستاره لیورپول و تیم ملی شد. او از سال ۱۹۹۷ در تركیب لیورپول بوده و تنها رئال توانست با قراردادی ۸ میلیون پوندی او را راضی به جدایی از قرمزپوشان آنفیلد كند. آن هم یك سال مانده به پایان قراردادش با لیورپول. او پس از حضور ضعیف و كابوس وارش در ابتدای فصل اكنون در جاده موفقیت گام برمی دارد و تبدیل به یكی از چهره های شاخص سانتیاگو برنابئو شده. اوون در بازی های اخیر رئال به رغم نیمكت نشینی به طور مرتب گل زده و تنها باید در تیم ملی هم نمایش خوبی از خود نشان دهد تا باز هم همان اوون سابق گردد.
• رابی فاولر: ۲۸ میلیون پوند
فاولر سال های بسیار خوبی در لیورپول داشت و تماشاگران این تیم او را جانشین شایسته ای برای یان راش گلزن افسانه ای شان می دانستند. اما با ظهور اوون و پیوستن هسكی به لیورپول روزهای ابری فاولر از راه رسیدند و او با ۱۱ میلیون پوند سر از لیدزیونایتد درآورد كه هرگز نتوانست روزهای اوجش در لیورپول را تكرار كند و پس از مدتی به منچسترسیتی رفت. تماشاگران لیورپول هیچ وقت به پولی كه فروش او عاید باشگاه كرد فكر نكردند بلكه همیشه با نگاه های حسرت بار به جای خالی او در پیشانی خط حمله لیورپول خیره شدند.
• آلن شیرر: ۲۲ میلیون پوند
یك جواهر در باشگاهش و تیم ملی انگلیس، ماشین گلزنی و بازیكنی كه هنوز هم انگلیسی ها نتوانسته اند یك جانشین در حد و اندازه هایش در تیم ملی پیدا كنند. او به رغم سن بالایش هنوز هم خوب گل می زند و نیوكاسلی ها امیدوارند از تصمیمش مبنی بر بازنشستگی در پایان این فصل منصرف شود. او یك بار ركورد نقل و انتقالات را با ۶/۳ میلیون پوند و زمانی كه در اوایل دهه ۹۰ از ساوتهمپتون به بلك برن رفت زد و هم او بود كه نقش كلیدی در قهرمانی این تیم در لیگ برتر در سال ۱۹۹۵ ایفا كرد؛ عنوانی كه اصلاً در قواره های باشگاهی مثل بلك برن نبود و باعث شد نیوكاسل برای به دست آوردن او در سال ،۱۹۹۶ پانزده میلیون پوند هزینه كند. او هم در نیوكاسل و هم در بلك برن با مصدومیت های شدیدی مواجه شد كه هركدامشان می توانست پایانی باشد بر دوره حرفه ای یك بازیكن فوتبال، اما شیرر از چنان قدرت بدنی ای برخوردار است كه بر همه آنها غلبه كرد و باز هم به میدان آمد. او نماد حرفه ای گری و رهبری در فوتبال انگلیس محسوب می شود.
• سول كمپل: ۲۰ میلیون پوند
او پس از پایان مدت قراردادش با تاتنهام به آرسنال پیوست تا با حقوق هفته ای صد هزار پوند در این تیم لندنی بازی كند (كه البته این رقم بعداً كاهش یافت) او علاوه بر آرسنال در تیم ملی نیز عملكرد خوبی داشته و یكی از ستون های این تیم در مركز خط دفاعی محسوب می شود و با توجه به قرارداد طولانی مدتی كه با آرسنال امضا كرده به نظر می رسد با همین تیم نیز از فوتبال خداحافظی كند.
• رایان گیگز: ۲۰ میلیون پوند
او یكی از نمادهای منچستر است كه از نوجوانی در این باشگاه بود و در سال ۲۰۰۱ نیز منچستر یك دیدار برای قدردانی از او برگزار كرد. هرچند گیگز نسبت به روزهای اوجش افت كرده و خودش نیز اخیراً با تمدید یك ساله قراردادش موافقت نكرده و مدتی بیش از آن را می خواهد. گیگز به احتمال زیاد از منچستر خواهد رفت و شاید منتظر است قراردادش با این تیم به پایان برسد تا به عنوان بازیكن آزاد راهی تیمی دیگر شود.
• ریو فردیناند: ۲۰ میلیون پوند
فردیناند در طول حرفه اش دو انتقال بزرگ داشته. او ابتدا در ازای نوزده میلیون پوند از وست هام به لیدز رفت و سپس در ازای بیست و نه میلیون پوند از لیدز به منچستر پیوست. نقطه سیاه كارنامه او امتناعش از دادن تست دوپینگ بود كه باعث شد هشت ماه محروم شود و دیدارهای یورو ۲۰۰۴ را از دست دهد. پس از طی دوران محرومیت فردیناند بازگشتی پرفروغ به میادین داشت، هرچند كه هنوز هم عده ای معتقدند این تمام توانایی ریو نیست و سقف توانایی های او فراتر از نمایش های كنونی اش است.
• روی كین: ۲۰ میلیون پوند
اسطوره فوتبال منچستر یك بار با مسئولان این باشگاه بر سر تمدید قرارداد و افزایش دستمزدش به مشكل برخورد و حتی چمدان هایش را برای رفتن به باشگاهی دیگر بست و تنها اصرار فرگوسن باعث شد مسئولان منچستر حاضر به قبول درخواست های او شوند. نقطه سیاه كارنامه كین به جام جهانی ۲۰۰۲ كره- ژاپن بر می گردد كه در ابتدای این رقابت ها و به دلیل درگیری با میك مكارتی مربی تیم ایرلند، از اردو اخراج شد و مجبور شد به خانه بازگردد. اما اگر از هواداران منچستر بپرسید راجع به كاپیتان مقتدرشان چه نظری دارند خواهند گفت او ارزش تمامی هزینه ای را كه روی دست منچستر گذاشته دارد و شاید هم بیشتر از آن.
• تیری آنری: ۱۸ میلیون پوند
تیری آنری ستاره تیم ملی فرانسه و آرسنال است و تكنیك ناب او و حركات فوق العاده اش بارها تماشاگران را روی سكوهای هایبوری نیم خیز كرده. او یكی از فنی ترین مهاجمان حال حاضر فوتبال جهان است و در حال حاضر نیز یكی از سه نامزد نهایی دریافت توپ طلا اروپا شده است.
منبع : باشگاه اندیشه


همچنین مشاهده کنید